Vybrali sme pre vás hneď niekoľko kvalitných filmových počinov, ktoré vás v minulom roku veľmi ľahko mohli minúť, no zaslúžili by si vašu pozornosť.
Rok 2016 je už nejaký ten piatok za nami. My sme posledné týždne venovali najmä hľadaniu a dopozerávaniu menších, nezávislých či neznámych filmov, ktoré si zo zahraničia priniesli pozitívne ohlasy, respektíve nás upútali ich trailery. V drvivej väčšine sa nasledujúce kúsky neukázali, respektíve ani nikdy v našich kinách neukážu, to však nemení nič na tom, že v niektorých prípadoch ide o lepšie snímky, než na aké sa môžete pozrieť medzi nominovanými na tohtoročných Oscarov. V každom prípade ide o zoznam tipov pre skvelé drámy, komédie či feel good filmy, ktorým by mal dať šancu každý z vás.
Sing Street (r. John Carney)
Najlepšia teenagerská romantická komédia za posledné roky. Toto príjemne retro pojednáva o stredoškolákoch zakladajúcich kapelu. Vedie ich k tomu jednoduchý dôvod. Jej frontman chce zapôsobiť na dievča. Spojenie komédie, sociálnej drámy a romantiky dokážu anglickí tvorcovia zvládnuť s prehľadom, ľahkosťou a štýlom. A Sing Street nie je výnimkou. Tu sa navyše k tradičným ingredienciám pridávajú aj chytľavé skladby a film vám prinesie sympatický zážitok obalený v retro háve. John Carney už vo svojich predchádzajúcich počinoch Once a Love Song predviedol. že má hudbu v krvi a jej čaro dokáže pôsobivo preniesť aj na filmové plátna. Veľká škoda, že sme si túto malú nenápadnú pecku nemohli užiť aj v našich kinách.
Elle (r. Paul Verhoeven)
Ak máte radi romantické filmy, kde nie je núdza o hlavy rozbité basseballovou pálkou, znásilnenia alebo zvrátené postavy, ste na správnej adrese. Paul Verhoeven má na konte nejednu klasiku. Jeho Robocopa, Total Recall, Základný inštinkt alebo Vesmírnu pechotu si opakovane úžívame aj po rokoch. Tomuto jeho držiteľovi Zlatého glóbusu za najlepší neanglicky hovorený fim síce chýbajú hollywoodske produkčné možnosti a vyvážené tempo, no má iné prednosti, kvôli ktorým stojí za zhliadnutie. Príbeh znásilnenej šesťdesiatničky, ktorá rozpúta so svojím útočníkom hru na mačku a myš je totiž pre tohto holandského podivína ideálnou látkou. Skúsený kormidelník vie kedy pritvrdiť, šokovať alebo prekvapiť. Hlavnú oporu má vo vynikajúcom hereckom výkone Isabelle Huppert. Tá si už za svoju kreáciu odniesla Zlatý Glóbus a na Oscarcoh takisto nie je bez šance.
Pod pieskom (r. Martin Zandvliet)
Rozpráva o smutnej kapitole dánskych dejín, kedy mladí nemeckí zajatci, zostavení do malých skupín, museli po skončení druhej svetovej vojny čistiť dánske pobrežie od mín. Film sa zameriava na jednu takúto čatu a pripomína počítačovú hru. Lenže to, čo by v hre bolo zdrojom zábavy, z toho vo filme (založenom na epizodickom rozprávaní) mrazí a mnohí jeho intenzitu a krutosť istotne nevydržia. Pod pieskom je snímka, ktorá mi potvrdil moje dávne presvedčenie, že kolektívna vina je blbosť. Funguje tu všetko, od psychologického vývoja postáv, cez herecké výkony až po výpravu.
Hunt for Wilderpeople (r. Taika Waititi)
Svižná komédia Taiki Waititiho (What We Do in the Shadows) nám predstaví pomerne nesúrodú dvojicu: problematického tínedžera Rickyho (Julian Dennison) a ufrflaného Heca (Sam Neill). Ricky sa ocitá v Hecovej pestúnskej starostlivosti, ale už čoskoro obaja musia opustiť pohodlný domov a vydať sa spletitými cestami novozélandského buša. Na krk im totiž dýcha polícia a sociálka. Waititiho dobrodružstvu nechýba vtip, príjemná absurdita a aj nejaké tie nefalšovane úprimné emócie. Dej sa môže zdať pomerne jasný, ale to len na prvý pohľad. Tvorcovia dokážu príjemne prekvapovať počas celého filmu, nechýba im nadhľad a zmysel pre grotesku. Hunt for Wilderpeople je povinnou zastávkou pre všetkých milovníkov originálnych indie komédií. Taika Waititi len potvrdil svoj talent, snáď ho teda marvelácka (má režírovať Thor: Ragnarok) mašina nezomelie.
Barry (r. Vikram Gandhi)
Je rok 1981 a mladý Barack „Barry“ Obama prichádza do New Yorku a začína študovať na Columbijskej univerzite. Skrz jeho postavu nám režisér Vikram Gandhi rozpráva pôsobivý a ľudský príbeh o vykorenenosti mladého človeka a hľadani jeho miesta v spoločnosti. Samozrejme, ak očakávate rozvláčne patetický epos o živote bývalého amerického prezidenta, tak vás Barry asi sklame. Špičkovú prácu odviedli herci. Dúfajme, že Devonovi Terrellovi film poslúži ako odrazový mostík k ďalším úlohám a Anya Taylor-Joy si naozaj pozoruhodne rozbieha kariéru (fandíme!). Slušná indie dráma, ktorá dokáže byť sympaticky nepatetická, hoci od témy (životopis prezidenta) by ste čakali skôr opak.
Paterson (r. Jim Jarmusch)
Kráľ nezávislej kinematografie Jim Jarmusch sa vrátil s plnou parádou. Ani vo svojom najnovšom diele nezostal nič dlžný svojej povesti. Hlavným hrdinom je Paterson (Adam Driver), básnik a šofér autobusu v rovnomennom mestečku. Vo filme si prejdeme jeden jeho bežný týždeň. Každý deň je zdanlivo rovnaký a obyčajný: ráno vstane, naraňajkuje sa, napíše do notesa niekoľko veršov a ide do práce. Počúva útržky rozhovorov a doma sa venuje svojej manželke Laure (Golshifteh Farahani), ide na prechádzku so psom Marvinom a zastaví sa na pivo. Laura je na rozdiel od neho akčná, dynamická a neustále hľadá nové podnety. Úžasne pohodová a až zenovo pokojná snímka, kde Jarmusch vzdáva hold obyčajnému životu, poézii (znalci ocenia niekoľko narážok na slávne mená svetovej lyriky) a schopnosti vidieť magickosť aj v maličkostiach.
Indignation (r. James Schamus)
Film vznikol na základe knižnej predlohy amerického spisovateľa Philipa Rotha. Dej je zasadený do roku 1951 v Amerike, kedy prebieha Kórejská vojna. Židovský teenager Marcus Messner (Logan Lerman) z Newarku odchádza študovať na Winesburg College v Ohiu. Chce sa nielen osamostatniť, ale aj odísť od rodiny, najmä od otca mäsiara, ktorý má neustále obavy a strach o budúcnosť svojho syna. Na vysokej škole platia konzervatívne pravidlá, ktoré musí každý študent dodržiavať. Marcus sa zahľadí do krásnej spolužiačky Olivie Hutton (Sarah Gadon), vďaka ktorej nadobudne prvé sexuálne skúsenosti. Avšak musí čeliť nedorozumeniam zo strany dekana školy a riešiť spory so spolubývajúcimi. Dráma Indignation prináša pohľad na študentský život 50. rokov a upriamuje pozornosť na dôležité rozhodnutia, ktoré môžu navždy zmeniť náš život.
Moonlight (r. Barry Jenkins)
Moonlight po svojom vydaní spôsobil medzi zahraničnými kritikmi poriadny rozruch. My sme boli možno spočiatku trocha skeptickí, ale musíme uznať, že obavy neboli na mieste. Nádherne natočený príbeh chlapca menom Chiron sledujúci jeho život počas troch dôležitých etáp, ktorý nielenže nezapadá do komunity vo svojom okolí, ale nezapadá ani do okolitého chladného sveta. Režisér a scenárista v jednom Barry Jenkins zvolil tú najlepšiu cestu akú mohol. Netlačil nám prostredníctvom svojej snímky žiadne emočne silené scény. Znepokojujúci, no zároveň pútavý a istým spôsobom nádej dodávajúci príbeh je dopĺňaný skvelou kamerou s presne vymedzenou farebnou škálou a čerešničkou na torte sú herecké výkony ľudí od Mahershalu Aliho (House of Cards) až po André Hollanda (The Knick). Stopáž činiaca 110 minút vám ubehne až nebezpečne rýchlo a možno sa po záverečných titulkách aj trocha zamyslíte.
Edge of Seventeen (Kelly Fremon Craig)
Režisérka Kelly Fremon Craig si snáď lepší debut už ani nemohla priať. Príbeh jej snímky, ktorý sa sústredí na puberťáčku Nadine a jej zápasenie s nástrahami dnešného dospievania je totiž vhodný pre akúkoľvek vekovú kategóriu, naozaj krásne plynie a okrem niekoľkých tém vážnejšieho charakteru ponúkne aj príjemný, nesilený humor. Mladá a talentovaná Hailee Steinfeld hrá nesmierne prirodzene, no a sympaťák Woody Harrelson si bez akýchkoľvek problémov kradne každú jednu scénu iba pre seba. Či sa tento neprávom prehliadaný film niekedy dostane aj do našich kín, zatiaľ povedať nevieme. Ak sa vám ale naskytne príležitosť pozrieť si ho, určite neváhajte. Vo svojom žánri rozhodne patrí k tomu lepšiemu.
Komorná - Agasshi (r. Chan-wook Park)
Nový film od Chan-wook Parka, ktorého môžete poznať vďaka snímkam, ako Old Boy alebo smäd, nás v tomto prípade zaujal už prvými ukážkami. Erotická dráma s prvkami thrilleru hovorí príbeh o lezbickej láske na pozadí juhokórejského vidieku. Od začiatku sledujeme dievča menom Hideko, ktorú vychováva jej strýček. Ten čaká na moment, kedy konečne dospeje a bude si ju môcť vziať, aby tak získal jej dedičstvo. Do všetkého sa však zapletie chlapík, ktorý chce Hideko zviesť, a tak do jej domova nasadí komornú Sukhui. Práve ona má dievča presvedčiť o tom, aby sa do neho zamilovala. Sukhui sa však namiesto presviedčania do Hideko zamiluje a začína tak príbeh plný dychberúcich zvratov. Aj vďaka tomu dôjdete k poznaniu, že podvodníkov je v deji viac a na konci neviete, kto na koho vlastne hrá falošnú hru.
Manchester by the Sea (r. Kenneth Lonergan)
Pokiaľ ste fanúšikom akčných a blockbusterových filmov, úprimne vám odporúčame vyhnúť sa tomuto filmu oblúkom. Ak ale milujete komorné a poriadne depresívne drámy, budete slintať blahom. Dej sa sústreďuje na osamelého bostonského údržbára Lee Chandlera (Casey Affleck), ktorý po smrti svojho staršieho brata Joea s prekvapením zisťuje, že sa stal poručníkom svojho šestnásťročného synovca Patricka. Plný obáv sa tak vracia do mestečka Manchester by the Sea, kde vyrastal. Tam je nútený vyrovnať sa so svojou minulosťou, ktorá ho odlúčila ako od exmanželky Randi (Michelle Williams), tak od komunity, v ktorej vyrastal. Prvá hodina vo vás síce vzbudzuje pocit, že Casey akoby ani nepodával žiadny herecký výkon, no v momente, keď zistíte prečo, rýchlo pochopíte, že si Zlatý Globús za najlepší výkon v dráme jednoducho zaslúžil. Pokiaľ sa teda prenesiete cez totálne nevhodný soundtrack, dostanete viac ako dvojhodinovú dávku depresie, po ktorej si dostanete chuť na cigu ako už dávno nie.
Kimi no na wa - Your Name/Tvoje meno (r. Makoto Šinkai)
Japonské animáky častokrát nie sú len rozprávkami pre deti. Práve naopak, majú aj široký nadhľad. Jedným takýmto pre dospelé publikum je aj novinka Kimi no na wa, ktorá sa v Japonsku dokonca stala najzárobkovejším filmom roku. V snímke sledujeme dievča menom Mitsuha a chlapca menom Taki. Zatiaľ čo ona žije v horách a jej rodina sa stará o šintoistickú svätynu v meste, Taki žije v Tokyu svoj bežný život stredoškoláka. Jedného dňa má Mitsuha až príliš živý sen o tom, že je chlapcom. Takimu sa zase zdá, že je dievčaťom z hôr. Neskôr obaja v emocionálnom filme zistia, že nejde o sny, ale že pravidelne prevteľujú do toho druhého.
Toni Erdmann (r. Maren Ade)
Táto ekcentrická komédia z dielne nemeckej režisérky Maren Adeovej rozpráva príbeh o rozbitom vzťahu otca a dcéry. V snahe tento vzťah napraviť sa Winfried Conradi (Peter Simonischek) vydá na cestu do vzdialeného Rumunska, kde jeho dcéra pôsobí ako manažérka významnej firmy. Jeho pokusy však vyjdú navnivoč, a na scénu tak príde jeho persona, podľa ktorej film nesie svoje meno. Vďaka nej príbeh priam prekypuje surreálnymi situáciami a humornými nepríjemnosťami. Snímka však napriek tomu úspešne posiela zaujímavú správu týkajúcu sa nestálosti medziľudských vzťahov a rodinných problémov. V priebehu nasledujúcich rokov sa môžeme dočkať aj jej skorého remaku, v ktorom si zahrá sám Jack Nicholson.
Teorie Tygra (r. Radek Bajgar)
Príbeh vyrozprávaný z pohľadu rodiny, kde manželky vládnu železnou päsťou a muži sa môžu len prizerať, prekvapivo zahreje pri srdci každého diváka. A keď nie, tak dej sa určite postará o jeho pobavenie. Dej sa točí okolo veterinára Jana (Jiří Bartoška), predstierajúceho pokročilú demenciu, aby mohol utiecť pred svojou panovačnou manželkou. Film ponúka zaujímavé názory a pohľady na nešťastné situácie z bežného života. A aj keď obsah znie trochu klišé, treba povedať, že Teorie Tygra má od klasických telenovelových drám ďaleko. Film disponuje správnym pomerom humoru a emócií, ktorý sa postará o tú správnu atmosféru pre jeho mierne absurdný príbeh. Tým sa stáva osviežujúcim príspevkom do českého a slovenského filmového repertoáru.
Lion (r. Garth Davis)
Nezávislý projekt v hlavnej úlohe s Devom Patelom dokázal divákom nahrnúť slzy do očí už na bratislavskom Medzinárodnom filmovom festivale. My sme vám naše pocity priblížili formou recenzie. Čo robí snímku takou prekrásnou, je pútavý srdcervúci príbeh založený na pravdivých udalostiach o mladom indickom chlapčekovi, ktorý sa stratí a ocitne sa vo vlaku unášaný kamsi do neznáma. Vy len sledujete jeho ťažké kroky a dúfate, že sa jeho snaha nájsť svoju zabudnutú rodinu v rozsiahlej krajine premení na úspech. Lion je dôkaz, že ešte stále existujú filmy robené srdcom a láskou, ktoré si radi zopakujete aj nabudúce a ostanú vám rezonovať v hlave ešte veľmi dlho.
Aké nenápadné filmy za minulý rok by ste nám a čitateľom odporučili vy?