V našich končinách rastie počet mladíkov, ktorí by sa veľmi radi stali súčasťou scény, avšak približne 99% z nich nemá absolútne nič z toho, čo robí rapera úspešným.
Ako už určite všetci pravidelnejší návštevníci nášho portálu zaregistrovali, čo sa týka hudby, najviac priestoru venujeme bez pochýb zahraničnej, ale aj českej či slovenskej rapovej tvorbe. Pravidelne vás informujeme o väčšine dôležitých noviniek a z času na čas pridáme aj nejakú tu recenziu či rebríček. O čom však množstvo čitateľov nemá ani potuchy je to množstvo začínajúcich raperov, ktorí nielen nám do redakcie dennodenne píšu, aby sme napríklad zverejnili ich najnovšiu pecku, v niektorých prípadoch dokonca aj videoklip. Tým chceme povedať, že všetky dnes spomenuté postrehy nie sú žiadným výmyslom, ale reálne existujúce fakty, ktoré je dokonca možné aj dohľadať, čo ale neodporúčame.
Ale o čom tento článok vlastne bude? Nuž, ako ste si už prečítali v názve, po asi stom začínajúcom raperovi, ktorý bol približne tak nepočúvateľný ako tých 99 pred ním, som učinil rozhodnutie spísať aspoň zopár základných bodov dôležitých pre to, aby malo význam sa vôbec o hudbe baviť. Väčšinou ide o tých, ktorí nám písali do redakcie prípadne mne osobne, ale veľa sme toho objavili aj na slovenských internetoch. Dnes si teda predstavíme 10 hlavných faktorov, ktoré ti síce booking nezaručia, ale aspoň nebudeš svojim uvedomelým kamošom nasmiech. Možno vytiahneme aj zopár skutočných perál, no v konečnom dôsledku chceme hlavne pomôcť. Pomôcť vám, ale vlastne aj nám a všetkým zabehnutým interpretom, ktorých inboxy sa pravidelne plnia správami typu: Čau, môžeš si prosím vypočuť moju skladbu a zdieľať ju?". (A to dokonca len výnimočne gramaticky správne.) Tak teda poďme na to.
Obrázky sú len ilustračné.
Meno
Jednoducho, nemôžeš byť raper a hovoriť si menom, ktoré je preložené zo zabudnutého indiánskeho nárečia či latinčiny. Je to smiešne a veľa to o tebe napovie ešte predtým, ako si niekto tvoju skladbu pustí. Ak vôbec. A ani doláre miesto písmena S, hashtagy alebo V miesto písmena A či ypsilóny sa tiež nenosia. Každý by si mal uvedomiť, že prvý kontakt s potenciálnym fanúšikom je ten najdôležitejší. Jasné, ani aktuálne pôsobiaci a relatívne úspešní raperi možno nemajú tie najoriginálnejšie mená, ale je podstatné si uvedomiť, že za posledú dekádu narástol počet tých, ktorí by z hudby radi profitovali tak tisícnásobne, čo v preklade znamená, že kto chce uspieť, musí byť originálny. Pri tomto bode nebudeme uvádzať konkrétne príklady, keďže by to bolo pravedpodobne veľmi ľahko nadobudnuté promo. Aj keď, veru, s veľkou pravdepodobnosťou by nepomohlo ani to.
Ego
Rozumiem, komunikácia na internete je zložitejšia, ako tvorba mnohých obecných raperov, ale keď sa nevieš pozdraviť a namiesto pokornej správy mi napíšeš, že mám o tebe písať, tak nie si môj typ. Podobné negatívne skúsenosti sú skôr výnimkou, avšak čo sa opakuje pravidelnejšie je reakcia po odmietnutí. Chápem, že nikto prirodzene neznáša kritiku najlepšie, ale keď ťa naše odmietnutie motivuje k tomu, aby si nás spomenul vo svojej nasledujúcej pesničke, tak asi nebude všetko v úplnom poriadku. Aby to nebolo len o kritike, tak je treba poznamenať, že sa nájde aj veľa tých, ktorí aspoň trochu chápu, prečo si ich skladba nenájde miesto tam, kde by ju radi videli. Nuž, sebareflexia je veľmi užitočná vlastnosť a každý, aj ten napovolanejší predstaviteľ hudobného žánru sa stále má čo učiť a musí znášať konštruktívnu kritiku.
Začínať kariéru dissom?
Nie, ani Separova kariéra sa nezačala dissom a ani žiadneho z momentálne úspešných raperov. Snáď mi dáte za pravdu, že na to, aby som mohol na niekoho spraviť povedzme ofenzívnu skladbu, kde mu vyčítam to, aký je zlý, pravdepodobne by som v tom mal byť lepší. Najhoršie však je, že keď raz ten diss spravíš, už sa to nedá vrátiť a veľká časť rapového publika, ktorá o teba potenciálne mohla mať záujem, dokáže rozoznať, že na to ten potrebný kredit jednoducho nemáš. Zjednodušene, ak si nič nedokázal, nemáš absolútne žiadne právo niekoho dissovať. Osobitná kategória sú tí, ktorí sa snažia spraviť si meno (aj zlé meno z bodu 1) na známych interpretoch, čo je ten úplne najhorší prípad, ako začať.
Videoklipy
Asi je pravdou, že v dnešnej dobe by mali nielen slovenskí rapoví interpreti vydávať single hlavne s videoklipmi a je v podstate jedno, či ide o tradičné a zväčša nízkonákladové reprezent vizuály alebo prepracované minifilmy. Tímov, ktoré sa momentálne tvorbe klipov venujú je dostatočne veľa, a tak je nepochopiteľné, ako sa môžeš uchádzať o priazeň fanúšikov bez toho, aby si do svojej tvorby niečo investoval pre aspoň ako-tak kvalitný výsledok. Netvrdíme, že musíš vybaviť vizuálom hneď svoju prvú nahratú skladbu, ale správna prezentácia týmto spôsobom môže pomôcť. Opačným prípadom sú zasa tí, ktorí majú financie na kvalitnú techniku, avšak so samotnou realizáciou je to už o niečo ťažšie a potom vznikne napríklad niečo takéto.
Texty
Samozrejme, rap je hádam pre každého vyjadrením voľnosti a každý si môže napísať text podľa vlastného uváženia, no aj napriek tomu tu je pár klišé tém, o ktorých už väčšina z nás nechce počuť, obzvlášť od neinovatívneho nováčika. A nie, problémom nie je ani tak fakt, že o mnohých povedzme klasických témach ako ženy, sociálne siete či vlastný úspech už rapoval každý. Dokonca berieme do úvahy aj skutočnosť, že nie každý interpret musí byť hneď lyrický génius, ale keď spravíš hneď ako prvý svoj track lovesong o priateľke, s ktorou si pol roka písal cez instagram, tak nejdeš správnou cestou. Potom je tu ešte veľká skupina tých, ktorí spravia prvý track po ťažkom rozchode a ak by sme mali číselne vyjadriť počet tých, ktorým sa takto podarilo zaujať, tak je to presne jeden človek.
Výber hudobnej produkcie
Podľa údajov štatistického úradu máme momentálne na Slovensku približne jedného rapera na 5 tisíc obyvateľov, prípadne, ak ich nemá obec ani toľko, tak rátame jedného rapera na jeden kultúrny dom. Producentov je už pomenej. Predsa len, je to o niečo nákladnejšie hobby a keď ho robíš zle, tak je to v niektorých prípadoch počuť ešte skôr, ako u samotného rapera. Na čo by som ale chcel v tomto bode apelovať je súhra hudobnej produkcie a tvojho nešťastného prejavu. Sám pochádzam z končín, kde nie je o iniciatívnych začínajúcich raperov núdza, ale keď nevieš odhadnúť vlastné schopnosti a vyberieš si beat, ktorý netrafíš ani raz, tak tvoja tvorba len veľmi ťažko prekročí hranice okresu, v tom lepšom prípade samosprávneho kraja.
Móda
Povolanie rapera v súčastnosti nie je len o tvorbe a koncertoch, ale z určitej časti aj o trendoch samotných. Ak tento fakt popieraš, tak aj to je pravdepodobne dôvod, prečo si tam, kde si. Aj keď si to mnohí neprajú, fanúšikovia v nich vidia vzory a snažia sa ich do určitej miery napodobňovať. K tomu sa ale ešte dostaneme. Pri tomto bode je skôr dôležité povedať, že s úspechom súvisi aj to, ako sa navonok prezentuješ, a to odhliadnúc od svojej tvorby. Pri pohľade na súčasný vrchol československej scény môžete badať, že na tom asi niečo bude a že to bez toho asi nepôjde. Príklady uvádzať nebudeme, keďže je to každého osobná vec, avšak poukázať na ňu snáď nie je na škodu. A na škodu určite nie je ani prelistovať si najpríklad tento článok, kde nájdeš opačný protipól, keď sa snažíš byť až priveľmi hlboko v "móde".
Ctrl+C, Ctrl+V
Snáď je názov tohto bodu dostatočne vystížny a všetci už teraz viete, o čom bude. Mať vlastný štýl a charakteristický zvuk je presne to, čo robí či už speváka alebo aj rapera úspešným. Bez tejto vlastnosti sa veľmi často stáva, že poslucháč nevie rozoznať, kto mu nakladá do uší a v konečnom dôsledku si ani nezapamätá, koho to vlastne počúval. Tu by asi mnohí argumentovali tým, že všetky alebo aspoň väčšina týchto slovenských "unikátov", o ktorých píšem, kopíruje štýl zo zámoria. Či je to pravda tu riešiť nebudeme, ale prečo neskúsiť nájsť zahraničného rapera, ktorý by mohol byť inšpiráciou, niečo si od neho zobrať a vytvoriť jedinečné alterego? Že je vám to proti srsti? Nemyslím si.
Kvalitná nahrávka
Je rok 2016, čo znamená, že je nemožné preraziť skladbou, ktorú si nahral na mobil alebo mikrofón, ktorý inak využívaš na telefonovanie s rodičmi cez Skype. Zaplatiť si štúdio so slušnou technikou je záležitosť zopár desiatok eur, a tak je nepochopiteľné, ako môžeš hudbu kurviť doma pri počítači a ešte sa tváriš urazene, keď na to niekto poukáže. Pokojne si to môžeš predým nacvičiť aj doma a nahrať naraz viacero skladieb. Aj skutočný laik väčšinou dokáže rozoznať kvalitný a čistý zvuk od toho "domáceho", no s ním ide ruka v ruke aj mix a master, čo je už však práca pre človeka, ktorý vie čo robí a tiež je potrebné pustiť zaň nejakú tu korunku naviac. Výsledkom je v prvom rade oveľa príjemnejší celkový dojem.
Koncerty
V tomto bode som výrazne predbehol realitu, nakoľko prevažnú väčšinu živé vystúpenie ani nečaká, ale predsalen sú medzi nami aj takí, ktorí už aspoň raz hrali. Ako som spomínal, pochádzam z kraja, kde o raperov núdza nie je, a tak sa neraz stalo, že som sa neplánovane objavil na mieste, kde práve títo hrali. Predsudky nemám, a tak som si ich z bezpečnej vzdialenosti vypočul. Z pozorovania sa dá veľmi jednoducho vycítiť, či tá chémia medzi publikom a pódiom funguje alebo nie a ide skôr o trápne interpretovanie textov, za ktorými si už vlastne ani chalani nestoja, lebo ich písali už veľmi dávno. O čo mi ale ide je skor pripomenúť, že na to, aby si odohral plnohodnotný koncert, musíš mať nielen dostatok vhodných skladieb, ale aj aspoň trochu pripravenú šou, ktorá sa v opačnom prípade zmení na náročných 45 minút rapovania do prázdna.
Tak a sme konečne na konci. Len pripomeniem, cieľom tohto článku v žiadnom prípade nebolo nikoho zhadzovať, skôr poukázať na chyby, ktorým sa väčšina prirodzene nevyhne. Niektoré názory sú úplne subjektívne, pri iných zas hovorím za celú redakciu, ktorá sa často so skladbami nováčikov aj nechtiac stretáva.