Vývojári z Naughty Dog čoraz častejšie začínajú odhaľovať nové zábery a detaily zo svojej najnovšej hry, Uncharted 4.
Je tomu už dva a pol roka, čo Naughty Dog prostredníctvom teaseru odhalilo 4. diel z Uncharted série, exkluzívne pre PlayStation 4. Dlho sa o ňom hovorilo ako o poslednom, pri čom vývojári ostávajú dodnes, no nemusí to ihneď znamenať, že pôjde o koniec série ako takej, možno sa len navždy ukončí príbeh Nathana Drakea, rovnako, ako to plánujú v CDPR, kedy sa ešte do sveta Zaklínača plánujú vrátiť, avšak už bez Geralta.
Uncharted 4: A Thief’s End je vo vývoji už dlhé roky. Po 8 mesiacoch driny, natáčania (mo-cap herci), nahrávania a skladania hry sa Amy Hennig (v Naughty Dog figurovala ako creative director a screenwriter pri celej trilógii) rozhodla štúdio opustiť a pridať sa k Visceral Games (Battlefield: Hardline). Jej pozíciu prebrali Neil Druckman a Bruce Straley. Tí boli dôležití pri vývoji Uncharted 1 a 2, no pred prácou na trojke bolo Naughty Dog rozdelené do dvoch skupín. Druckman a Straley mali pracovať na novej hre do série Jack & Daxter, no cítili, že to nie je pre nich a rozhodli sa vytvoriť niečo celkom nové. Hádate správne, reč je The Last of Us, ktoré sme u nás na webe vychválili až do nebies. Títo páni nahradili Amy Hennig a všetku jej prácu údajne zahodili do koša, aby mohli vytvoriť hru podľa seba. Za seba môžem povedať, že som rád, že to takto dopadlo. Predsa len, príbehová časť a scenár predošlých dielov boli asi najväčším problémom celej série, čo sa o TLoU nedá povedať. Zmenil sa teda príbeh, prístup ku gamese ako takej a nakoniec aj nejakí herci. Hra sa automaticky odložila, o tom ale široká verejnosť ešte nevedela.
Po prvých odkladoch prišlo viac informácií a i pár trailerov, aj keď Uncharted sa dlhú dobu prezentovalo len na E3. Po tej minuloročnej však prišiel úžasný spot, nejaký ten gameplay trailer a mnoho vývojárskych denníčkov (o tých si niečo povieme nižšie). Dej sa odohráva niekoľko rokov po udalostiach trojky, kedy je už Nathan na dôchodku a žije so svojou ženou Elenou. Všetko sa však zmení, keď sa objaví jeho dávno stratený brat Sam, ktorého všetci považovali za mŕtveho. Neprichádza len so svojím viac než živým úsmevom, ale aj s prosbou, ktorú Nathan musí a zároveň nemôže odmietnuť. Spolu sa teda vydávajú objaviť stratený poklad slávnych pirátov, no neskôr to bude skôr o tom, čo všetko je Nathan ochotný urobiť, aby ochránil svojích blízkych. Nie je vôbec isté, ktoré postavy uvidíme, no určite by sa všetci potešili doterajším obľúbencom. Zatiaľ je potvrdený len Sully, Sam, Elena, Nathan a dvaja záporáci - Rade Adler a Nadine Ross. S oboma sme sa už stihli zoznámiť.
Vieme, že nehrozí žiaden downgrade, a tak nás, pravdepodobne, čaká najlepšie vyzerajúca hra (možno) nielen na konzolách, ale vôbec. Nakoniec, PC si stále nemôže dovoliť urobiť skutočne krásnu hru, pretože by to konzoly potopilo, no niektorí vývojári predsa len môžu posunúť level vizuálu a celkového grafického spracovania na vyššiu úroveň, než je to pri konzolových verziách. Dupľom, ak ide o PC exkluzivitu, kde sa PC verzia nemôže porornávať s tou konzolovou. V prípade Uncharted sa však pozeráme na jednoznačne najdetailnejší titul, aký sme mali možnosť zhliadnuť. Práve tretí vývojársky denníček sa zameral na detaily, ich množstvo, úroveň autenticity a všelijaké možné faktory oplyvňujúce nielen hrateľnosť, ale i vizuál, dizajn prostredia, postáv a objektov. Dvakrát do tej istej, pochybnej rieky nevstúpiš, no a ani v štvrtom Uncharted nešliapneš ani len na rovnakú mláku dvakrát. Vždy sa hráčovo oblečenie zamaže inak, no a to radšej nezačneme hovoriť o špine a blate, ktoré sa dostávali na Nathanaovo oblečenie a telo pri gameplayi, kde bol ťahaný autom skrz všeličo možné, len nie čistú vodu (no dobre, trochu sa omočil predtým, než skoro umrel).
Fyzika tu hrá dôležitú úlohu, o tom niet pochýb. Či už je to deštrukcia, aspekty hrateľnosti dotvárajúce pocit neustáleho nebezpečenstva a zmeny herného prostredia alebo interakcia s rôznymi objektmi či samotnými NPC (prechádzanie davom so Sullym bolo úchvatné). Všetko je to v súlade so snahou Naughty Dog vytvoriť hru, ktorá mohla vyjsť v roku 2015, no ďalší 3/4 rok sa bude pracovať na detailoch, ktoré žiadny hráč nežiadal, pretože ich doteraz nemal možnosť vyskúšať. Naughty Dog je inými slovami jedno zo štúdií, ktoré nemá vo zvyku prevziať niečiu technológiu, herné štandardy či mechanizmy. Vytvorí si vlastný svet, ohromujúci vizuál a buduje kvalitu titulu na základe nových myšlienok a abnormálne bohatej škály originálnych nápadov a detailov, ktoré väčšina hráčov na prvýkrát možno ani nezaregistruje. Treba tárať s tým, že fyzika, deštrukcia a vizuál bude na tak trochu revolučnej úrovni a opäť posunie hranice konzoly PS4 smerom dopredu. Dá sa povedať, že Naughty Dog sa nepriamo pričiní o kratší cyklus current-genu, prečo, to je vám snáď jasné.
Trailery
Čo sa týka hrateľnosti, nuž, sofistikované vykecávanie tu veľmi nemá zmysel. Ak tento článok čítate, s najväčšou pravdepodobnosťou ste videli aspoň jedno gameplay video (ak nie, nezúfajte, všetok propagačný video materiál a gameplay zábery, ako i vývojárske denníčky nájdete na samom spodku) a dobre si pamätáte, ako vás v daný moment ohúrilo. Žiadne prvoplánové akčné sekvencie, ale do posledného detailu premyslené kroky AI nepriateľov, využitia prostredia a stealthu. Nemusíte sa však báť, že nepríde rad na nascriptované božie scény. V prípade, že sa nechystáte byť tichým zabijakom, Nathan je viac než obdivuhodný pištoľník, nehovoriac o jeho zručnostiach v pästných súbojoch.
Tie si užijeme vo štvrtom diele asi najviac, keďže budú podporovať interakciu s prostredím naokolo asi najviac zo série, nehovoriac o ladných Drakeových pohyboch, okulahodiacich animáciách a kombách. Ak vás, mimochodom, bavilo spojenia Joela (ak ste to nevedeli, Sama, Nathanovho brata, dabuje rovnaký herec, ako Joela - Troy Baker, zatiaľ čo úlohu Nathana si opäť zopakoval Nolan North, ktorý má s hrami bohaté skúsenosti) a Ellie, môžete sa tešiť, že v U4 to bude fungovať rovnako. Váš parťák, či už to bude Sully alebo Sam, vám bude kryť chrbát rovnako, ako to robila pred pár rokmi Ellie. Mnohé herné mechanizmy sa v porovnaní s predošlými dielmi veľmi nezmenili, skôr sa upgradli, aby všetko fungovalo v súlade s vylepšeným vizuálom, cutscénami a množstvom zábavy, ktorú má hráč pri hraní zažívať. Naozaj sa ale stačí pozrieť na gameplay videá, aby človek pochopil, čo ho čaká.
Jedno je isté, Uncharted 4 je s najväčšou pravdepodobnosťou najambicióznejším projektom štúdia Naughty Dog. Momentálne sa lisujú nosiče exkluzívne pre PS4. Hra dorazí na pulty obchodov už 10. mája 2016, a to s českými titulkami ako pre singleplayer, tak (snáď) aj pre multiplayer. Ponúkne hlboký príbeh, mnoho zvratov, zábavnú hrateľnosť, nádherný vizuál s detailnými textúrami, vysokým rozlíšením a množstvom fyzikálnych aspektov, akými sa môže pýšiť len máloktorá hra. A my sa už nesmierne tešíme, až si to sami vyskúšame.
PS: Tí, čo ste hrali vynikajúcu a extrémne chytľavú/zábavnú open betu, asi ste si všimli, že grafika nebola až taká ohurujúca. Jednak je to kvôli tomu, že je to multiplayer, jednak kvôli tomu, že hra pre viacerých hráčov beží v 60fps a 900p, zatiaľ čo singleplayer v 30fps a 1080p, nehovoriac o úplne inom vizuálnom zážitku.
Vývojárske denníčky
Gameplay