Najprv sa Kevin Feige zbavil Ike Perlmuttera, neskôr sa zbavil aj kreatívnej rady dohliadajúcej na MCU a teraz sa už zdá, že mu nič nestojí v ceste za budovaním sveta, akého chce a s ľuďmi, s akými chce.
V posledných dňoch sa toho v Marvel udialo celkom dosť. Výrazná reštrukturalizácia na najvyššej úrovni znamenala mnoho, a zároveň nič. Kým totiž pocítime zmeny, ktoré sa v uplynulých dňoch a týždňoch v Marvel Studios udiali, prejde možno aj pár rokov, respektíve množstvo mesiacov. Celé to začalo tým, že si Kevin Feige dupol a posťažoval sa Bobovi Igerovi, CEO Disney, ktorý plní funkciu už 10 rokov, pričom to potrvá ešte minimálne do júna 2018. Vzhľadom na to, že za tých 10 rokov Disney odkúpilo Pixar, Marvel aj Lucasfilm, pričom zarobilo miliardy dolárov, bude asi predĺženie kontraktu v prípade Igerovho záujmu len formalitou. Iger Kevina Feiga, hlavu Marvel Studios, vyslyšal. Feige požadoval, aby po 7 rokoch vlády Ikeho Perlmuttera dostal konečne slobodu on a jeho najbližší spoločníci a poradcovia tvoriaci MCU.
Poporiadku: Ike Perlmutter predal práva Marvel Entertainment v hodnote 4 miliárd eur (rovnakú čiastku zaplatilo Disney aj za Lucasfilm). Nebyť Perlmuttera, Marvel by celkom možno dnes nefungoval tak, ako funguje, respektíve by neexistoval vôbec, tobôž by nezarábal miliardy dolárov každý rok. Perlmutter teda predal práva Disney, za čo si ale vypýtal post akéhosi kreatívneho riaditeľa MCU, silou mocou totiž chcel ovládať to, ako budú filmy vyzerať. To sa mu darilo robiť až doteraz. Jeho arogancia, priam chorobné šetrenie peňazí (problém mu nerobilo preobsadzovanie postáv či výmena túb v perách miesto kupovania nových atď.), snaha o okresanie rozpočtov a tým pádom aj zásahy do scenára a mnohé ďalšie veci vyústili vo Feigovo ultimátum. Buď sa on a jeho tím bude spovedať niekomu inému, alebo Feige jednoducho Marvel opustí. Len veľmi nerozumný človek by nechal odísť muža, ktorý vám zarobil miliardy dolárov a udržuje pokope najväčší filmový vesmír v Hollywoode vôbec.
Už od roku 2009 sa teda šéf Marvel Studios, Kevin Feige, rovnako ako terajší šéf televíznej divízie, Jeph Loeb, zodpovedali Ike Perlmutterovi. To sa ale mení, teda, minimálne pre Kevina Feiga. Ike bol tvrdý šéf, ktorý to zamestnancom rozhodne neuľahčoval, držal nad nimi prísnu ruku, udával mantinely a rozhodne sa s ním nepracovalo ľahko. Feige, producent každého filmu z MCU, kreatívny mozog Marvel Studios, sa postaral o to, aby filmová divízia prešla spod kontroly Perlmuttera pod drobnohľad Alana Horna, predsedu Walt Disney Studios. Ten zároveň dohliada na Pixar, Walt Disney Animation Studios, Lucasfilm či Walt Disney Pictures. O ňom je známe, že rovnako ako na tržby, pozerá sa aj na kvalitu „svojich“ projektov a dopraje tvorcom dosť kreatívneho priestoru. Inými slovami, už by sa nemalo diať to, čo s Edgarom Wrightom. Ike Perlmutter teda bude mať na starosti televíznu divíziu, ktorá až na Agentov S.H.I.E.L.D.-u a Agent Carter plne prechádza na Netflix (vďaka bohu za to), kde sa postupne bude tvoriť mini-séria The Defenders. Viac o seriálových projektoch Marvelu sa dočítate tu. Kevin Feige (narozdiel od Pelmuttera) údajne nie je veľkým fanúšikom crossoverov medzi filmami a seriálmi, a tak je celkom možné, že fakt, že sa tieto dve divízie od seba eminentne odčlenili, „dopomôže“ k tomu, že Daredevila či Punishera tak skoro na striebornom plátne neuvidíme, ak vôbec.
Takže, Feige sa zbavil Perlmuttera, avšak, to nebolo všetko. Najnovšie sa čiastočne rozpustila aj kreatívna rada, ktorej členmi sú/boli Alan Fine (ten prišiel do spoločnosti spoločne s Perlmutterom z hračkárskej firmy Toy Biz, ktorej fúzia s Marvel Comics celú spoločnosť vlastne zachránila, o tom sa ale viac dočítate tu), Brian Michael Bendis (komiksový autor), Dan Buckley (šéf komiksového nakladateľstva Marvel Comics) a Joe Quesada (kedysi šéfredaktor Marvel Comics, dnes kreatívny riaditeľ Marvel Enterprises). Táto rada, rovnako ako Perlmutter, stála nad Feigom a mohla robiť výrazné zmeny v scenároch filmov. Teraz, keď už môže Kevin Feige jednať na vlastnú päsť (na blízku mu ale budú jeho asistenti Louis D'Esposito a Victoria Alonso), spovedať sa bude výlučne Alanovi Hornovi, a pokojne si už môže spraviť viacero ženských superhrdinských filmov. Perlmutter bol názoru, že takáto snímka by v kinách neuspela, a preto sme sa nikdy nedočkali sólovky pre Black Widow. V tomto prípade by som s týmto pánom ale súhlasil. Skutočne na dve hodiny s Black Widow zvedavý nie som.
Kevin Feige, Victoria Alonso a Louis D’Esposito
Pre MCU to znamená voľnejšie ruky ako pre Kevina Feiga, tak pre scenáristov či režisérov (snáď). Vzhľadom na to, že Civil War sa už dotočilo a pre-produkcia pre Doctor Strange už vlastne končí, najviac sa možné zmeny budú mať šancu prejaviť pri Guardians of the Galaxy 2, čo hrá do karát režisérovi a scenáristovi Jamesovi Gunnovi, ktorý si väčšiu voľnosť rozhodne užije. Bude zaujímavé sledovať, ako sa situácia vyvinie, najmä, čo sa hercov a ich zmlúv týka (na tie sa pozrieme v ďalšom diele zo Sveta Marvelu). Skôr než na filmoch a celkovej produkcii si totiž zmeny všimneme v prístupe hercov. Pravdepodobne sa budú upravovať zmluvy a zvyšovať platy, dúfame, že tentoraz sa to ale nebude musieť starať Robert Downey Jr. On sám zarába desiatky miliónov dolárov (napríklad za účasť v Civil War zhrabne 40 miliónov plus bonusy), no napríklad taký Chris Hemsworth, Chris Evans či Scarlett Johansson veľa peňazí rozhodne na šekoch nevidia. Minimálne tomu tak bolo do Avengers 2, kedy sa Downey vložil do veci a vyjednal svojim parťákom väčšie honoráre. Čo myslíte vy, pocítime výrazné zmeny v MCU, alebo sa toho veľa pre diváka a nezainteresovaného fanúšika filmu veľmi nezmení? V každom prípade, sledujte nás aj naďalej. Niečo mi hovorí, že toto nie je posledná správa či novinka o zmenách v Marvel Studios.
Na záver slušná infografika o tom, kto koľko zhrabol za Avengers 1