Švédsky výrobca hyperšportov priniesol do Švajčiarska nové želiezko v ohni, ktoré posúva levely. Doslova!
V uplynulých, ale aj nasledujúcich dňoch je medzi superautami témou číslo jedna koniec produkcie mohykána menom Bugatti Veyron. Preslávený superšport (hyperšport?) síce nikam do zabudnutia neodchádza, určite bude patriť medzi to najexkluzívnejšie na cestách ešte dlhé roky, nedávno bol však predaný posledný exemplár s poradovým číslom 450, čo znamená koniec jednej veľkej éry. Samozrejme, produkcia, respektíve akákoľvek debata okolo športových vozidiel ale nestojí na tejto exkluzivitke, preto i v Ženeve spoznávame viacero významných noviniek obdobného druhu. O najväčšie zatienenie udalostí okolo Veyronu sa však postarali Švédi, teda automobilka Koenigsegg, ktorá sa čoraz viac dostáva medzi ľudí a snaží sa významnou mierou dostať na miesta, kde stále kraľuje Bugatti.
Tentokrát narážam na úplne nový model Regera, ktorý bol do posledného času dôkladne utajovaný a vo Švajčiarsku tak momentálne z ničoho nič šokuje celý svet, a to doslova. Svoj svetový debut si totiž v Palexpe odkrúca hyperšport, ktorý svojimi parametrami nemá doposiaľ konkurenciu a najavo to dáva aj svojím označením – Regera po švédsky znamená nadvláda. Poďme ale pekne po poriadku. Už na pohľad je vidieť, že novinka sa od ostatných modelov citeľne líši svojím exteriérom, ale aj interiérom. Základ vozidla je viac-menej totožný so známou Agerou, okrem tradičného čelného okna v tvare polkruhu je zvyšok v podstate naoko odlišný. Predok ponúka prepracovaný nárazník a svetlomety smerujúce do zužujúcich sa zadných partií, kde nájdeme naopak horizontálne orientované koncové svetlá a obrovský difúzor s centrálnou koncovkou výfuku vývodu horúceho vzduchu. Vzadu nechýby výsuvný spojler, ktorý hrá podľa potrieb do mimoriadne aerodynamických tvarov hyperšportu. V istých pohľadoch však chýbajú poznávajúce črty značky, čo vo výsledku znamená, že vozidlo miestami vyzerá ako z GTA-čka, teda umelo, bez vlastného dizajnu.
Vo vnútri ide o evolúciu známych tvarov z Agery, nechýbajú karbónové športové sedadlá, bohatý multimediálny systém s pripojením na internet či technológia Apple CarPlay. To najdôležitejšie však skrývajú útroby za kokpitom. Tam tróni 5-litrový osemvalec twin-turbo s výkonom približne 809 kW / 1100 koní. V Regere však tomuto srdcu dopomáha navyše ešte trojica elektromotorov. Dva z nich okupujú jednotlivo obe zadné kolesá, tretí sa nachádza v priestoroch hnacieho hriadeľa, kde slúži pri úprave krútiaceho momentu, ale dôležitú úlohu plní aj pri štartovaní a rekuperačnom brzdení vozidla. Ich účasť vo vozidle je pritom paradoxná, keďže najvyššie postavení ľudia značky vždy tvrdili, že elektromotor vo svojich počinoch nepoužijú. Vo výsledku je však opak pravdou, napokon ich spoločný výkon je až 515 kW / 700 koní, čo znamená, že dokopy ide o vozidlo s motormi o sile tisícosemsto poníkov! Celkový výkon motorovej sústavy Regery je však otázkou kombinácie všetkých štyroch agregátov, výsledná hodnota preto počíta so silou (približne) 1103 kW / 1500 koní a krútiacim momentom neuveriteľných 2000 N.m! To sú bezpochýb údaje, ktoré hovoria o jednoznačne najvýkonnejšom sériovom vozidle na svete.
Novinkou je zároveň aj nová, len 88 kilogramov vážiaca prevodovka KDD (Koenigsegg Direct Drive), ktorá funguje na báze jednostupňového prevodu, čím sa významne znižuje možnosť straty výkonu, krútiaceho momentu a teda trakcie. Prejdime k číslám, posaďte sa. Akcelerácia z 0-100 km/h trvá Regere len za približne 2,7 sekundy, čo už síce v dnešnej dobe nie je nič prevratné, no rozhodne patrí k tomu najlepšiemu, čo na svete máme. Čo si však pozornosť špeciálnu zaslúži sú nasledujúce fakty: 0-300 km/h zvládne za 12 sekúnd, 0-400 km/h zdolá za necelých 20, slovom dvadsať sekúnd! Svedkami sme teda ďalšieho svetového prvenstva v danej akcelerácií. Pre porovnanie, stále súčasný a oficiálny držiteľ svetového rekordu v maximálnej rýchlosti sériového vozidla - Bugatti Veyron, pokorí 400 km/h z pokoja "až" za 45 sekúnd. Najnovší Koenigsegg ďalej ponúka bezkonkurenčný údaj v prípade pružného zrýchlenia, nakoľko akceleráciu zo 150-250 km/h spraví len za 3,2 sekundy. Navyše, Regera má pohon výhradne zadnej nápravy, z daných údajov robí ešte fascinujúcejšie hodnoty. Maximálnu rýchlosť zatiaľ presnú nepoznáme, rozhodne však pôjde o ašpiranta na nový svetový rekord. Či sa ho však Švédom podarí zrealizovať je opäť otázne, keďže i predošlý nemenej extrémny model One:1 dokázal vraj uháňať rýchlosťou cez 450 km/h, nikdy sa to však oficiálne nepodarilo.
Regera v suchom stave (bez všetkých "náplni") váži len 1420 kilogramov a na čisto elektrický pohon v spolupráci s akumulátormi dokáže absolvovať vzdialenosť 35 až 50 kilometrov. Cestná stíhačka pochádzajúca zo severskej krajiny vznikne "len" v 80 kusoch, pričom každý z nich bude stáť od necelého 1,7 milióna €. Dokonca, ešte pred samotným odhalením novinky boli objednane už 4 exempláre, ktorých majitelia zaplatili ešte predtým ako Regeru vôbec videli.