Niektoré filmy akoby vznikli preto, aby sa pri nich dobre zaspávalo.
Sú ľudia, ktorí zaspávajú pri zapnutom televízore. Sú aj ľudia, ktorí si chcú pozrieť nejaký film, ale natoľko ich nudí, že neváhajú zatvoriť oči a je im jedno, či zaspia a nakoniec film vôbec neuvidia.
Do tohto článku sme sa snažili vybrať 10 filmov z rôznych kútov kinematografie, od artových nezávislých kúskov cez hollywoodske blockbustery až po staršie klasiky, ktoré kritici milujú. Všetky ich spája jedno: sú poriadne nudné a dokážeš pri nich hravo zaspať.
1. 50 odtieňov sivej (50 Shades of Grey), 123 minút, réžia: Sam Taylor-Johnson
To však neplatí pre hneď prvý film z tohto zoznamu, ktorý je jednoducho príšerný (okrem toho, že je aj nudný). Aj škrabanie psa deduška Večerníčka v úvodnej znelke starých rozprávok bolo viac sexy ako erotické scény v tomto filme.
Namiesto šťavnatého erotického filmu sa partneri žien, ktoré pri plagátoch slintali a ťahali svoje polovičky do kina, dočkali nevkusného soft-porna, kde diváka nezaujímalo absolútne nič okrem tehličiek na bruchu Jamieho Dormana a sexy postavy Dakoty Johnson. Nudnejší erotický film azda nikdy nevznikol.
2. Chlapčenstvo (Boyhood), 158 minút, réžia: Richard Linklater
Režisér Linklater (trilógia Before, Apollo 10 1/2) nakrúcal tento film viac ako 12 rokov s tými istými hercami. Každý rok sa zišli a niekoľko dní nakrúcali dianie v živote chlapca Masona, ktorého 12 rokov hral Ellar Coltrane (od šiestich rokov do dospelosti). Režisér tak zachytil jeho vyrastanie, pubertu aj prvé roky dospelosti a vytvoril z toho mozaiku života jedného človeka.
Film tak pôsobí nostalgicky a emotívne, ale často sa v ňom nič dôležité a výrazné nedeje, keďže film zobrazuje „normálne“ udalosti v živote rodiny. Snímka má navyše takmer tri hodiny, takže je vysoko pravdepodobné, že pri nej zaspíš a unudíš sa ku klinickej smrti.
3. 2001: Vesmírna odysea (2001: A Space Odyssey), 149 minút
Vesmírna odysea je obrovská klasika a sci-fi, ktorým sa inšpirovalo veľké množstvo iných filmov. Kubrickov magnum opus má množstvo kvalít a je to film, ktorý sa dá dlho študovať a analyzovať.
Oplýva hlbokými filozofickými myšlienkami a originálnymi nápadmi v príbehu. Niektoré zábery a scény sú však až príliš dlhé či poetické a môžu byť nudné. Rozhodne to nie je priamočiary a konvenčne vyrozprávaný sci-fi príbeh.
4. Slnovrat (Midsommar), 148 minút, réžia: Ari Aster
Režisér Ari Aster nakrútil po skvelom Hereditary o čosi menej kvalitný Midsommar. Niektorí diváci sú z neho nadšení, aj keď je opäť o čosi menej doslovnejší a zábavnejší. Hlavnú rolu stvárnila Florence Pugh, ktorej postava sa s partiou kamarátov vydá do Škandinávie, kde v odľahlej dedine oslavujú raz za 90 rokov slnovrat.
Podivné rituály sa však rýchlo menia na peklo. Práve pre pomalé rozprávanie príbehu, jeho metafory a pretiahnuté dejové línie však film miestami pôsobí nudne a je možné, že veľa divákov nezaujme a radšej sa v jeho polovici rozhodnúť ísť spať. Film má v režisérskej verzii až 171 minút.
5. The Hunger Games: Mockingjay – Part 1, 125 minút, réžia: Francis Lawrence
Štúdio Lionsgate chcelo na značke The Hunger Games zarobiť čo najviac, a tak urobili to, čo aj Warner Bros. pri Harrym Potterovi či Universal pri 50 Shades of Grey – rozdelili finálnu časť na dve. Oba filmy tým poriadne utrpeli a až na niekoľko svetlých momentov za veľa nestáli. Obzvlášť prvá časť je dejovo vyprahnutá a neuveriteľne nudná prehliadka toho, ako hlavné postavy trpia.
Tvorcovia nemohli spracovať zaujímavé časti príbehu, pretože ich museli rozložiť do dvoch celovečerných filmov. Obzvlášť ten prvý je však neuveriteľne nudný a takmer nič dôležité sa v ňom nedeje.
6. Paterson, 118 minút, réžia: Jim Jarmusch
Paterson je obyčajný film o obyčajnom mužovi žijúcom obyčajný život s obyčajnou rodinou. Zobrazuje maličkosti, ktoré ho robia šťastným či nešťastným, a ukazuje nám, ako sa mu jeden deň prelína do druhého.
Je to pomalý, pokojný film bez väčších dramatických konfliktov, v ktorom sleduješ, ako si hlavná postava Paterson (Adam Driver) nakupuje, vodí psa, pozerá telku a šoféruje autobus. Inými slovami, nedeje sa v ňom takmer nič zaujímavé a dejovo bohaté.
7. Stalker, 162 minút, réžia: Andrej Tarkovskij
Jeden z najslávnejších a najlepšie hodnotených ruských filmov pochádza od režiséra Andreja Tarkovského. Kritici ho považujú za jeden z najlepších sci-fi filmov, hoci je v ňom v rámci tohto žánru žalostne málo akcie či rýchlejšieho tempa. Je to skôr psychologická dráma odohrávajúca sa vo fiktívnom prostredí.
Vysvetliť jeho dej je v niekoľkých riadkoch nemožné, tak si radšej pozri trailer. Podobne ako v prípade filmu 2001: Vesmírna odysea, aj tu platí, že každý veľký filmový maniak by Stalkera mal vidieť, aj keď sa pri niektorých jeho zdĺhavých pasážach bude poriadne nudiť.
8. Strom života (Tree of Life), 140 minút, réžia: Terrence Malick
Udalosti snímky sa odohrávajú v 50. rokoch minulého storočia, keď postava Brada Pitta s postavou Jessicou Chastain vychováva troch synov, z ktorých jeden sa stane architektom a neskôr aj ďalšou hlavnou postavou.
Na Tree of Life sa dobre pozerá z vizuálneho hľadiska ako takého. Príbeh filmu sa akosi stráca medzi peknými obrázkami a na jeho konci budeš mať možno pocit, že ti vlastne nič nedal (ak dovtedy nezaspíš). Dokonca aj hlavný herec snímky Sean Penn povedal, že jasnejší a konvenčnejší príbeh by filmu pomohol bez toho, aby mu odobral z estetiky, a že režisér film vlastne nikdy poriadne nevysvetlil.
Režisér si mohol odpustiť aj viacero scén zobrazujúcich prírodu či trikovo veľmi nezvládnutú metaforickú sekvenciu s dinosaurami. Táto dráma má takmer 2 a pol hodiny, pričom alternatívny zostrih má 190 minút, ale ten asi nikto netúži vidieť.
9. Len boh odpúšťa (Only God Forgives), 90 minút, Nicolas Winding Refn
Dánsky režisér Refn nakrútil vynikajúce akčné thrillery a krimi filmy ako Dealer, Bleader, Bronson a v neposlednom rade vynikajúce Drive s Ryanom Goslingom, vďaka ktorému prerazil aj v Hollywoode. Po úspechu s Drive bol každý zvedavý, akú pecku nakrúti najnovšie.
Opäť v nej hral hlavnú rolu Ryan Gosling a mala len 90 minút, no tá hodina a pol pocitovo trvá aj tri hodiny. Ťažko povedať, o čo v tomto filme išlo, no bol neuveriteľne dlhý, s extra dlhými tichými pasážami a zábermi na „nič“. Ide o jeden z filmov, ktorý ti vôbec nič nedá a ktorého pozeraním len zabiješ čas.
10. Homár (Lobster), 119 minút, réžia: Yorgos Lanthimos
Na rozdiel od oscarovej Favoritky Homár od Lanthimosa je oveľa menej zaujímavejší a trvá mu neuveriteľne dlho, kým sa dostane k pointe. Nejde len o čistý čas v stopáži, ale aj celkovú atmosféru a réžiu scén, ktoré pôsobia znudene, zdĺhavo a prázdno. Musíme priznať, že v tomto prípade sme nezaspali, pretože sme film od nudy vypli a nezvládli ho dopozerať.
Pri akom filme si zaspal ty?