13. decembra 2022, 10:30
Ema Stanovská

Vedci radia: Pridaj si do jedla tieto 3 ingrediencie, ak si chceš udržať váhu a mať zdravé trávenie

ZDRAVIE POTRAVINY ZDRAVÉ STRAVOVANIE ZDRAVÉ TRÁVENIE ZDRAVIE

Vedci vykonali dva výskumy a zistili, ktoré ingrediencie podporujú zdravú črevnú mikroflóru a regulujú chuť do jedla.

Naša črevná mikroflóra je ako miniatúrna zoo, ktorú osídľuje obrovské množstvo dobrých a zlých baktérií. Tie dobré sa živia výhradne rastlinnou stravou – zeleninou, ovocím, strukovinami či semiačkami. Naopak, zabíjame ich nezdravými jedlami s vysokým obsahom soli, tuku či cukru.

Vedci najnovšie skúmali, aký vplyv má na naše črevo pravidelná konzumácia arašidov, byliniek a korenín. Vykonali dva výskumy, ktoré boli publikované v časopisoch The Journal of Nutrition a Clinical Nutrition.

Škorica reguluje chuť do jedla

Na prvom výskume sa zúčastnilo 54 dospelých ľudí s priemerným vekom 45 rokov. Všetci účastníci mali obezitu alebo nadváhu a k tomu ešte aspoň jeden ďalší faktor zvyšujúci riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení, napríklad zvýšenú hladinu glukózy alebo tukov.

Popri bežnej strave konzumovali aj vybrané koreniny a bylinky, a to buď 0,5 g denne, 3,3 g denne, alebo 6,6 g denne. Patrila tam napríklad škorica, zázvor, rasca, kurkuma, rozmarín, oregano, bazalka a tymian. Výskum trval štyri týždne s dvojtýždňovou pauzou, pričom na začiatku a na konci každého obdobia účastníkom odobrali vzorku stolice.

Gastroenterológ Kužela odpovedá na otázky o trávení: Škodí dlhé sedenie na WC? Môžem zapíjať ovocie vodou? Kam idú zadržané plyny? Gastroenterológ Kužela odpovedá na otázky o trávení: Škodí dlhé sedenie na WC? Môžem zapíjať ovocie vodou? Kam idú zadržané plyny? 6. júla 2022, 16:30

Vedci zistili, že konzumácia 3,3 g alebo 6,6 g bylín alebo korenín denne zvýšila hladinu užitočných baktérií rodu Ruminococcaceae. Tie môžu pomáhať regulovať chuť do jedla, ako aj hladinu cukru v krvi. Najvyššie hladiny týchto baktérií mali tí, ktorí konzumovali najviac korenín a bylín.

Bylinky a koreniny obsahujú chemické látky, ktoré sa nazývajú aj polyfenolové zlúčeniny. V črevách pomáhajú vytvárať prostredie, ktoré podporuje rozmanitosť baktérií, a dokonca pomáhajú znižovať riziko vzniku rakoviny a zápalu. Polyfenoly sa nachádzajú napríklad aj v tmavom kakau, vo víne, v hrozne či bobuľovitom ovocí.

Arašidy môžu pomôcť aj s chudnutím

Do štúdie s arašidmi sa zapojilo 50 dospelých, ktorí mali zvýšenú hladinu glukózy a mali buď nadváhu, alebo boli obézni. Jedna skupina účastníkov konzumovala každý večer 28 gramov arašidov, druhá skupina jedla krekry a syr.

Všetci účastníci vyskúšali počas šiestich týždňov obe diéty, pričom medzi nimi prebehla štvortýždňová prestávka. Aj pri tomto experimente vedci porovnávali vzorky stolice.

Na konci výskumu zistili, že tí, ktorí jedli arašidy, mali vo vzorkách stolice vyššie hladiny baktérií Ruminococcaceae ako tí, ktorí jedli krekry a syr, a tiež vyššie hladiny baktérií Roseburia. Druhá spomenutá baktéria je spájaná s úbytkom hmotnosti a lepšou toleranciou glukózy.

Spúšťačom alergie nemusí byť len peľ, ale aj cigaretový dym. Alergológ radí, ako prežiť jar a ktoré babské recepty naozaj pomáhajú Spúšťačom alergie nemusí byť len peľ, ale aj cigaretový dym. Alergológ radí, ako prežiť jar a ktoré babské recepty naozaj pomáhajú 22. apríla 2024, 9:30

„Okrem toho, že arašidy sú zdrojom bielkovín a zdravých tukov, sú aj zdrojom vlákniny. Baktérie v črevách sa živia vlákninou. Ak je v strave viac vlákniny, v črevách sa môže vyvíjať viac rozmanitých baktérií,“ povedala Lona Sandonová, docentka na Katedre klinickej výživy Fakulty zdravotníckych odborov na U. T. Southwestern Medical Center.

Výskumníci predpokladajú, že pridaním malého množstva arašidov, byliniek alebo korenín do stravy môžeme dosiahnuť zdravšiu a rozmanitejšiu črevnú mikroflóru. Daj si však pozor na pražené a solené arašidy, ktoré obsahujú príliš veľa soli a tuku (nie, ani horalky sa nerátajú).