Earn, Darius, Paper Boi a Van ukončili svoje príbehy dokonalým spôsobom. Atlanta opäť prekonala očakávania divákov a spracovala afroamerickú kultúru a komunitu spôsobom, akým sa to nikomu nikdy nepodarilo a zrejme ani nepodarí.
V rámci našich recenzií pre jednotlivé série Atlanty je to už klišé, no tento opis považujeme za povinnú jazdu. Atlanta je najunikátnejší vysokoprofilový seriál, ktorý spracoval (nielen) afroamerickú kultúru a komunitu spôsobom, akým sa to nikdy nikomu nepodarilo a už asi ani nepodarí.
Po 3. sérii, v ktorej boli postavy na európskom turné, sa vrátili do rodného mesta a zažívali tam ďalšie šialené a bizarné udalosti. Earn bojuje o svoju rodinu, zatiaľ čo sa mu darí byť manažérom náročného rapera Paper Boia.
Ich kamarát Darius sa aj naďalej prediera životom a dejú sa okolo neho nepredstaviteľné veci (dejová línia s vozíčkarkou ozbrojenou nožom je prekvapivo odkazom na skutočnú udalosť v USA). Van sa medzitým snaží vychovať svoju dcéru a nájsť v živote šťastie.
Afrosurrealizmus opäť vytvára nezabudnuteľné príbehy
Tvorcom sa podarilo uzatvoriť príbehy postáv a naviesť ich na cestu životom, ktorá zodpovedá ich charakterom naprieč všetkými štyrmi sériami. Opäť na to využívajú afrosurrealizmus zakorenený v rozprávačských postupoch. Niektoré udalosti v seriáli sú bizarné, respektíve neuveriteľné, ale častokrát ide o odkazy na afroamerickú kultúru, respektíve históriu a komunitu ľudí z USA všeobecne.
Tvorcovia často pracujú s odkazmi na afroamerickú komunitu a motívy, ktoré v niektorých prípadoch pochopia najmä Američania. Trochu to znižuje údernosť niektorých scén a dialógov pre zahraničných divákov, no ak sa v odkazoch vyznáš, poriadne si ich vychutnáš.
Je pravdepodobné, že niektorí slovenskí diváci nepochopia napríklad parodovanie tvorby Tylera Perryho, a to ide o azda najzreteľnejší odkaz americkej kultúry v celej sérii.
Na epizódu s Goofym nezabudneš
Ak si odmyslíme bravúrne finále, ktoré sa so seriálom a jeho postavami rozlúčilo prvotriednym spôsobom, za najlepšiu epizódu série môžeme pokladať ôsmu s názvom The Goof Who Sat by the Door. Ide o jedinú epizódu v celej sérii, ktorá sa primárne nezameriava na hlavné postavy. V minulých sériách ich bolo viac, no niekedy neboli dostatočne výrazné. V štvrtej sérii je síce iba jedna, ale kvalita tu kompletne vynahrádza kvantitu.
Surreálna epizóda zobrazuje černošského šéfa štúdia Disney, ktorého správna rada vybrala nešťastnou náhodou. Černošský animátor Thomas “Tom” Washington urobí v štúdiu poriadnu neplechu a postará sa o „najviac černošský film v Disneyho histórii“.
Tvorcovia Atlanty tu rozvrátili nielen očakávania divákov, ale aj to, ako Američania vnímajú animovaný film A Goofy Movie, v ktorého postavách sa našla afroamerická komunita. Epizódu môžeš vnímať ako pseudodokument, paródiu, charakterovú štúdiu či ako ďalšiu bizarnú a odvážnu spoveď afroamerických tvorcov rozprávajúcich o svojej kultúre a reprezentácii v Hollywoode.
Takmer celú štvrtú sériu zrežírovali Hiro Murai a Donald Glover, podobne ako v predošlých sériách. Máme dojem, že podali lepší výkon ako pri tretej sérii, no to úzko súvisí s tým, že pracovali na základe lepších scenárov s osobnejšími príbehmi. Už klasicky nás nadchli aj herci.
Vynikajúci herci, scenár aj réžia
Herci stvárňujúci hlavných hrdinov sú vo svojom remesle na podobnej úrovni počas všetkých štyroch sérií a najviac sa zmenilo akurát to, že sa z nich časom stali veľké hviezdy. Aj to je jeden z dôvodov, prečo tvorcovia nakrútili tretiu a štvrtú sériu súčasne a po takej dlhej pauze. Dať dohromady všetkých štyroch na niekoľko týždňov až mesiacov je nesmierne náročné.
Tvorcovia tvrdia, že chceli uzatvoriť príbeh, ale z ich vyjadrení je jasné, že sa nebránia vrátiť sa do tohto sveta niekedy v budúcnosti. Je to škoda, pretože bol skvelý. Každá séria má v sebe niečo špeciálne.
Štvrtej sérii nemáme čo vytknúť, či už ide o réžiu, scenáre, bizarné a vtipné udalosti, perfektné dialógy alebo outfity herečky Zazie Beetz, ktorú sme viac sexy ako v štvrtej sérii Atlanty hádam ani nevideli. Hodnotenie deväť bodov z desiatich podľa nás trefne zhodnocuje kvalitu poslednej série.
Scenár: Lesley Paterson, Ian Stokell
Žáner: vojnová dráma
Dĺžka: 148 minút
Herci: Felix Kammerer, Daniel Bruhl
Kde si film môžeš pozrieť: Netflix