Boris Klimek, ktorý sa v rámci dizajnu zameriava aj na interiéry či nábytok, svoj najväčší úspech zaznamenal vďaka farebným svietidlám z českého fúkaného skla. S pokorou priznáva, že svoje produkty má v detských butikoch Dior či v Centre Pompidou.
Umelec a produktový dizajnér Boris Klimek prednedávnom upozornil na to, že značka Louis Vuitton sa viac než „inšpirovala“ jeho tvorbou. Narážal tým na podobnosť svietidiel od Vuittona s jeho produktom Pebbles, ktorý vytvoril pre českú značku Bomma. Louis Vuitton predstavil takmer identický produkt, no s dvoma malými rozdielmi: farbou a cenou.
„Vychádzal som z konceptu navliekania farebných korálikov. Moje svetlá tvoria farebné objekty zo skla navlečené na svetelnú tyč. Podrobne sme si prešli trh a, samozrejme, vždy sa na ňom nájde niečo podobné. Avšak nikde som nenašiel produkt taký totožný s tým mojím ako práve u Louisa Vuittona. V mojom okolí to rezonovalo tiež,“ povedal Klimek pre Refresher.
Čakal vraj, ako spoločnosť na jeho status zareaguje, no hnev necíti. „Zdalo sa mi to úsmevné a je to pre mňa obrovská pocta,“ dodáva.
Klimek, ktorý sa v rámci dizajnu zameriava aj na interiéry a nábytok, svoj najväčší úspech zaznamenal práve vďaka farebným svietidlám z českého fúkaného skla. S pokorou priznáva, že jeho produkty nájdeš v butikoch Dior, v parížskom Centre Pompidou, ale aj v reštaurácii Jessicy Biel a Justina Timberlaka.
V rozhovore nám porozprával o probléme kopírovania vo svete dizajnu aj o tom, kde hľadá inšpiráciu pre svoju tvorbu, ktorá je známa vo svete, no menej známa na Slovensku.
Kde sa zrodila inšpirácia na svietidlá Pebbles, ktoré sa zapáčili aj dizajnérom od Louisa Vuittona?
Koncept svietidiel Pebbles som mal v šuflíku už niekoľko rokov. Do svojho portfólia sklenených produktov som ho zaradil, keď ma na spoluprácu oslovila česká firma Bomma. Robil som pre nich viacero vecí, no tieto konkrétne svietidlá firmu okamžite zaujali. Ide o modularitu sklenených objektov – sú inšpirované korálikmi, ktoré sa navliekajú na svetelnú tyč a samy osebe vyzerajú ako šperk. Páči sa mi ich hravosť, zákazník si môže nakonfigurovať a navoliť akékoľvek farby a tvary skla a vznikne vám vlastná kompozícia.
Kedy ste si všimli, že Louis Vuitton má podobný produkt?V júni prebiehal v Miláne týždeň dizajnu. Keby som tam bol fyzicky, určite by som si túto podobnosť všimol sám. Louis Vuitton má vždy svoj stánok na zaujímavej lokácii s veľmi unikátnymi inštaláciami. Okrem oblečenia už dlhé roky pracuje s rôznymi dizajnérmi na výrobe interiérových doplnkov, sedačiek a svietidiel. Toto konkrétne svetlo, podobné môjmu, by sa určite nedalo prehliadnuť.
Kamarát, ktorý je dizajnér, mi jedno ráno poslal fotku, ktorú urobil priamo na mieste stánku Louis Vuitton, so slovami: „Kámo, nevedel som, že si navrhoval už aj pre Louis Vuitton.“ Bolo to zo žartu, taká kamarátska rýpačka, no tá podobnosť s mojím produktom bola skrátka očividná. Mňa to však nijakým spôsobom neurazilo, naopak, je to pre mňa česť.
Moje svetlá sú fúkané z českého skla. Menší model sa predáva za približne 2 000 eur, za väčší a vlastne aj najdrahší z tejto kolekcie zaplatíte okolo 2 500 eur. Louis Vuitton svoje svetlá vyrába z muránskeho skla a predáva ich za 32 000 dolárov...
Reagovala spoločnosť Louis Vuitton na váš status a chystáte sa v tomto smere podniknúť nejaké kroky?
Vuitton na môj status nezareagoval a ani nechystám právne kroky. Všeobecne v dizajne je kopírovanie veľkou problematikou. Existuje tam priepasť medzi tým, čo je kopírovanie a „čo je len inšpirácia“. Sám som si vedomý toho, že človek počas fungovania vníma veci v časovom horizonte, podvedomie skrátka pracuje. Aj po roku, po dvoch vyplávajú na povrch veci, ktoré vás nejakým spôsobom ovplyvnili, inšpirovali.
Všetko je o miere inšpirácie a inšpirácia sa ťažko dokazuje. Ak chcete mať niečo naozaj nenapodobiteľné, musíte mať ochrannú známku, patentovať si rozmery, jedine vtedy vám produkt neskopírujú jedna k jednej. Je to však finančne a časovo náročný proces.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako Klimek vníma kopírovanie vo svete dizajnu.
- Prečo sú svietidlá slovenského umelca také obľúbené v módnych domoch a celebritných kruhoch.
- Čo je zámerom jeho tvorby.
- Prečo umelec nechce pracovať pod vlastnou značkou.
- Či môžeme Klimekovu tvorbu vidieť aj na Slovensku.