Moderátor a zabávač Andrej Bičan nám prezradil, ako fungovala Maxihra, či volajúci vedeli podvádzať a prečo sa relácia skončila.
Andrej Bičan je slovenský moderátor, zabávač a v posledných rokoch aj streamer videohier na platforme Twitch. Jedným z jeho najslávnejších projektov, ktorý mu odštartoval kariéru, je Maxihra. Na stanici RTVS sa vysielala v rokoch 1999 až 2003, počas ktorých Andrej Bičan predvádzal v Maxihre na tú dobu kuriózne a veľmi energické moderovanie.
Ak si sa do Maxihry dovolal, mal si možnosť zahrať si Crasha Bandicoota na konzole PS1. Na televízore si sledoval, ako sa postava hýbe, pričom si ju ovládal cez telefón.
- Ako sa mu vtedy moderovala Maxihra a či ho za jeho štýl moderovania kolegovia kritizovali.
- Ako sa ovládalo hranie Crasha Bandicoota cez telefón.
- Či štáb dobrým hráčom pomáhal alebo ich hru, naopak, sabotoval, aby nezískali príliš dobré ceny.
- Prečo sa Maxihra skončila.
Ako ste sa dostali k moderovaniu Maxihry?Vyštudoval som Vysokú školu múzických umení v Bratislave, odkiaľ som sa dostal do divadla, následne k dabingu a neskôr k moderovaniu. Pred Maxihrou som moderoval v TV Luna, kde skúšali vytvoriť akúsi hudobnú stanicu tej doby, povedzme že slovenské MTV. Ten štýl moderovania si všimli aj ľudia z iných televízií, medzi ktorými bol aj režisér Ivan Holub. Páčila sa mu moja energia, ktorú do moderovania vkladám, a tak ma pozval do Maxihry.
Keďže sme vedeli, že každý kláves mal svoj vlastný tón, dokázali sme klávesy priradiť k jednotlivým funkciám k hre cez prerobený ovládač na Playstation.
Váš moderátorský štýl bol na tú dobu dosť nekonvenčný. Kritizovali vás za to kolegovia či ľudia z televízie a ako sa na to s odstupom času pozeráte dnes?
V tých časoch to bol rozhodne nekonvenčný spôsob moderovania. Nikto nemal pocit, že by mal dať dlhé á tam, kde nebolo. Televízny humor bol stavaný na inom systéme, nie energetickom výleve jedného človeka moderátora. To, čo sa dialo v Maxihre, bolo v tom čase nemysliteľné a niektorí to vnímali negatívne.
Samozrejme, keď niekto príde s niečím novým, vždy si to nájde podporovateľov aj kritikov. V konečnom dôsledku však rozhodol výsledok. V tomto prípade takzvaný rating, teda sledovanosť televíznej relácie. A my sme ju mali obrovskú, aj keď niekto mohol to moderovanie vnímať kontroverzne. Náš úspech mal za následok to, že Andrej Bičan v tom čase moderoval päť relácií súbežne. Dnes si už neviem predstaviť, ako by som to zvládal.
Na základe čoho vznikla Maxihra?
Režisér Ivan Holub robil ešte pred Maxihrou reláciu s názvom Level majstrov s moderátormi Jožom Pročkom a Zuzanou Fialovou. Vysielala sa na stanici VTV, ktorá zanikla, a tvorcovia Levelu majstrov si povedali, že v tom formáte budú pokračovať.
Ako prebiehalo získavanie práv na vysielanie herného obsahu patriaceho štúdiám Sony a Universal?
Celá Maxihra by nevznikla, keby nebolo spoločnosti Sony. To bolo v čase, keď sa úplne bežne v televízii vysielali programy, ktoré podliehali autorskému právu druhých či tretích krajín. Televízia vtedy so zažmúrenými očami vysielala relácie, ktoré nemali licenciu. Z pozície moderátora som sa nad tým vtedy nezamýšľal, takže to neviem povedať s určitosťou. Myslím však, že to bolo v poriadku, keďže sme vysielali len hry od spoločnosti Sony-Playstation a s ňou sme mali spoluprácu.
Otázka, ktorá trápila asi každého z nás: ako sa to, doparoma, ovládalo?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa Maxihra ovládala.
- Či sa v Maxihre dalo nejako podvádzať.
- Či si hranie cez telefón vyskúšali aj moderátori.
- Že Andrej Bičan chcel odštartovať novú Maxihru počas pandémie, no televízie ju nechceli.
- Či bola odozva medzi stlačením tlačidla na telefóne a pohybom postavy v hre spomalená.
- Ako vzniklo legendárne čítanie titulkov na konci či kričanie hurá čo najdlhší čas.
- Prečo banuje ľudí na svojom Twitchi, kde streamuje hranie hier, a akú najlepšiu hru hral za posledný rok.