Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 11. 8. 2022 meniny má Zuzana

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher - Reportáže

Prespali sme na hrade Šášov: Dobrovoľníci tu počuli plač detí a odfotili nevysvetliteľné siluety (Reportáž)

Podľa jedného z dobrovoľníkov pracujúcich na obnove hradu tu panujú temné energie.

5. jún 2022, 9:30 Čas čítania: 8:35
Refresher - Reportáže
5. jún 2022, 9:30
Čas čítania: 8:35

5. jún 2022, 9:30
Čas čítania: 8:35
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.
  • 18+
CITLIVÝ OBSAH
  • Článok môže obsahovať:
  • produkty a služby určené pre osoby staršie ako 18 rokov
  • sex, nahotu a iný nsfw obsah
  • násilie, krv alebo obsah nevhodný pre citlivé povahy
SPÄŤ NA HLAVNÚ STRÁNKU

Je približne desať hodín večer, keď sa šášovské lesy ponárajú do čiernočiernej tmy. Nedotknutou prírodou sa ženie chladný vánok, ktorý sa mení na čoraz silnejší vietor. Spod tamojšej lúky rozdúchava dym táboráka, vznášajúci sa k hustým oblakom zakrývajúcim spln mesiaca.

Pri ohni hľadajú útočisko dvaja dobrí známi. Kamaráti, ktorí prišli zažiť dobrodružstvo v divočine. O hrade Šášov počuli už mnoho legiend, žiadnej však neprikladali väčší význam. Aspoň dovtedy, kým na hrdo sa týčiacej stavbe na skale nezazreli oslepujúce svetlo.

Z múrov hradu cítiť zvláštnu energiu.
Z múrov hradu cítiť zvláštnu energiu. Zdroj: Refresher/Lukáš Čelka

Obaja sa rozbehnú cez strmé kopce hľadať príčinu prapodivného úkazu. Keď zadychčaní dorazia do útrob zrúcaniny, s padnutou sánkou sledujú, ako sa pred ich očami vznáša žiarivá guľa. Ošľahaní konármi divoko rastúcich stromov so zatajeným dychom uprene hľadia na guľu levitujúcu v jednom z okien zrúcaniny. Obchádzajú ich mdloby.

Za ich chrbtami sa zrazu ozve hlas. Dobovo oblečený muž sa im predstaví ako jeden z majiteľov hradu. Volá ich, aby išli s ním. Napriek tomu, že jeden z mladíkov sa zo strachu rozhodne poddať jeho slovám, druhý ho zastaví. Osvetlený hrad sa zrazu opäť zahalí do rúška noci, a tak sa hlavy oboch chlapcov otočia smerom k oknu. Guľa je preč, a ako o pár sekúnd zistia, aj muž vystrihnutý z inej doby.

Na druhý deň ráno porozprávajú historku kamarátom, samozrejme, každý ich má za bláznov. Rozhodnú sa preto o niekoľko mesiacov vydať na hrad opäť a priniesť pre nich dôkaz. Tentoraz ich už šťastena opustí. Nielenže sa nevrátia s dôkazom, ale nevrátia sa vôbec.

Toto je len jedna z historiek, ktorú počul o tomto mieste František Kovár, jeden z dobrovoľníkov podieľajúcich sa na opravách hradu. Tvrdí, že z jeho múrov cítiť zvláštnu energiu. Prezrádza, že už od prvého dňa prác na obnove mal pocit, že mu niekto alebo niečo stále „dýcha na krk“. Tvrdí, že podobné pocity zo Šášova opisovali aj ďalší dobrovoľníci, niekedy dokonca aj návštevníci. My sme si preto nemohli nechať ujsť príležitosť a rozhodli sme sa tu stráviť bezsennú noc.

Ešte predtým, než sa spolu s nami vydáš na cestu za strachom, radi by sme ti pripomenuli,  že navštevovať tajuplné miesta a kriticky skúmať príbehy s nimi spojené môžeme iba vďaka predplatiteľom Refresher+. Preto ak sa ti naše zážitky páčia, môžeš k nám do klubu vstúpiť aj ty a podporiť tak obsah, aký na iných weboch nenájdeš.

Opradený legendami aj utrpením

Krátko po devätnástej hodine sa v obci Šášovské Podhradie stretávame s naším sprievodcom. Nižší šesťdesiatnik František Kovár vystúpi z auta zaparkovaného tesne pri nás a otvorí bránu lemujúcu pozemok ležiaci pri lesnej ceste smerujúcej na hrad. „Pokojne sem preparkujte, nech nezavadziate autom,“ usmerní nás.

Keď tak spravíme, prezrádza, že sa nachádzame na pozemku Šášovského múzea, v ktorom pracuje. Odomkne dvere na drevenici a nám padnú oči na sadrovú repliku hradu. Kým v tichosti obdivujeme exponáty a nálezy, vysvetľuje, že dodnes nie je úplne známe, kedy presne bol hrad postavený.

I keď je o tejto stavbe len málo záznamov v archívoch, je opradená množstvom legiend. Podľa najznámejšej z nich ho vraj postavil panovník pre svojho dvorného šaša ako pozornosť za to, že ho v tamojších lesoch zachránil počas poľovačky z pazúrov medveďa. Hoci by táto historka vysvetľovala názov majestátneho hradu, František Kovár nad ňou len pokrúti hlavou. „Samozrejme, je to vymyslené. Archívy prezrádzajú, že vznik hradu sa dá pripísať rodine Sásovcov,“ ozrejmí.

Podľa jeho slov išlo o kráľovský hrad, ktorý plnil funkciu strážneho hradu. Istý čas ho mala vo vlastníctve aj kráľovná Barbora Cieľska, svojho času prezývaná aj ako Čierna kráľovná. „Údajne sa venovala čiernej mágii. Pravdepodobne to však boli len klamstvá, ktoré o nej šírili iní bohatí páni, lebo mali zálusk na jej majetky,“ dodá František Kovár.

Maľba jedného z majiteľov hradu Gašpara Lipaia.
Maľba jedného z majiteľov hradu Gašpara Lipaia. Zdroj: Refresher/Lukáš Čelka

František tvrdí, že hrad mal už od nepamäti negatívnu povesť, keďže jeho majitelia neboli práve ľudomilmi. Miestni ich opisovali aj ako „lúpežných rytierov“, lebo rabovali okolité dediny. „Bol tu aj žalár, kde to mohlo byť v minulosti naozaj drastické. Možno práve preto tu je taká energia,“ povzdychne si, zatiaľ čo zamyká múzeum a súri nás na hrad.

Znásilnenie, detský plač aj siluety na fotkách

Kým šliapeme strmo do kopca po lesnej cestičke a šmýkame sa na štrkovej pôde, František nám prezrádza, že na hrade začal pracovať ešte pred troma rokmi. „Hneď som vedel, že tu niečo nesedí. Cítil som tu rôzne energie,“ povzdychne si.

Jeho slová údajne potvrdzujú aj nevysvetliteľné siluety, ktoré sa jemu aj jeho kolegom podarilo zachytiť na fotkách hradieb. „Sú miesta na hrade, kde sa veľmi rýchlo vybíja baterka a rapľuje elektronika. Je to čudné.“

Na hrade dobrovoľníci odfotili nezvyčajné siluety.
Na hrade dobrovoľníci odfotili nezvyčajné siluety. Zdroj: Refresher/Lukáš Čelka

Keď sa po zhruba pätnástich minútach konečne ocitáme zadychčaní pred majestátnym hradom, rozhodneme sa, že si oddýchneme v drevenom altánku pod zrúcaninou. František sa posadí oproti nám a vyrozpráva nám príbeh o dvoch chlapcoch, ktorí v hradbách bez stopy zmizli.

V 80. rokoch sa tu vraj však odohral aj iný, veľmi brutálny čin. „Dvaja muži tu pravdepodobne znásilnili a zabili mladé dievča. Jej nebohé telo hodili cez vetrací otvor do zavalenej šachty patriacej k hradnému podzemiu,“ dodá náš sprievodca s tým, že hoci dúfali, že ho už nikto neobjaví, podzemné chodby boli ešte priechodné a zohavené telo sa našlo.

Zatiaľ čo nám rozpráva nechutné podrobnosti, môj telefón, ktorý nahráva jeho rozprávanie, sa začne svojvoľne odomykať a zamykať. Na nič Františka neupozorním a ďalej počúvam. „Po žene zostalo len mladé dievča,“ smutne skonštatuje.

Keďže slnko je čoraz nižšie, posúri nás, aby nám stihol ukázať aj hradné múry. Počas toho, ako sa „driapeme“ po obvodoch zrúcaniny, vybehnú naším smerom kozy. František ich odoženie a oznámi nám, že budeme mať v noci spoločnosť.

Podľa náradia uloženého na hrade súdime, že na jeho obnove sa stále pracuje. Sprievodca nás nasmeruje ku kamennému múru, kde ukáže na prasklinu pripomínajúcu obrysy ľudskej hlavy. „Na tejto stene sú rôzne obrazce. Pôsobia ako vytesané či vypálené. Mohli by naznačovať, že naši predkovia sa tu usídlili za omnoho skorších čias, než vôbec hrad existoval,“ vysvetlí.

Na opačnom konci hradu nám predstaví pivnicu. „Práve tu a v miestnosti nad nami sa dejú všetky nevysvetliteľné veci. Hore bola kedysi izba kráľovnej, dodnes z nej v noci počuť kroky,“ poznamená František Kovár s tým, že jeden deň, keď robotníci pracovali na hrade, odtiaľto počuli detský plač, i keď nikde žiadne dieťa nebolo.

Na obnove hradu sa stále pracuje.
Na obnove hradu sa stále pracuje. Zdroj: Refresher/Lukáš Čelka

Podzemie si vyfotím rovnako ako všetky zákutia hradu. Vždy si fotky skontrolujem v galérii, ktoré sú zoradené postupne od času ich zvečnenia. Tentoraz mi však neobvykle zahapruje telefón a fotku podzemia, ktorú som odfotil o 20.00 h, mi ukazuje skôr než fotku nádvoria zhotovenú v čase 19.59.

Veľmi divné, pomyslím si, keď ma z myšlienok vytrhne František a spustí: „Niekedy je tu hrobové ticho, nepočuť ani živej duše. Ticho ako v rakve napriek tomu, že sme v lese. To ste nezažili.“

Náš sprievodca František Kovár.
Náš sprievodca František Kovár. Zdroj: Refresher/Lukáš Čelka

Oznámim mu, že stan si rozložíme priamo medzi múrmi zrúcaniny a nie pod hradom pri altánku, ako sme to prvotne plánovali. „Ak tu niečo je, chceme to cítiť čo najintenzívnejšie,“ obhajujem svoj nápad. Z výrazu Františkovej tváre možno vyčítať, že ho neschvaľuje, i tak však neochotne prikývne. „Len aby som vás tu zajtra ešte našiel...“ rozlúči sa s huncútskym úsmevom.

Sme obkľúčení

Keď František Kovár opustí hradby, svetlo sa začne meniť na šero. Len čo stihneme položiť batohy na zem, obkľúči nás asi deväť kôz odhodlaných ukradnúť našu batožinu. Hoci ich plašíme, majú nás na háku. Spočiatku úsmevná situácia sa mení na ošemetnú, keďže je čím ďalej väčšia tma a my nemáme postavený príbytok.

Na hrade zostávame sami.
Na hrade zostávame sami. Zdroj: Refresher/Lukáš Čelka

Aj s batožinou a so stanom sa preto rozbehneme na vrchné poschodie zrúcaniny, do spomínanej miestnosti, ktorá slúžila ako izba kráľovnej, domnievajúc sa, že kozy sem nevkročia. Mýlime sa. Prenasledujú nás úplne všade.

Vyskúšaj predplatné
za 0,33
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOMUŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 115883 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Lukáš Čelka/Refresher
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Sponzorované články
Ďalšie news
pred 3 hodinami
Pizzeria Domino’s odchádza z Talianska. Po 7 rokoch zbankrotovala, taliansky trh americkú pizzu odmietol.
včera o 20:23
viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.