Udržala si štvrtá séria kvalitu predošlých alebo sme z konca napínavého príbehu sklamaní?
Po štyroch sériách sa seriál Ozark od Netflixu končí a máme rozporuplné pocity. Na jednej strane sme radi, že vôbec vznikol a že ho tvorcovia stihli dokončiť (Netflix totiž ruší jeden seriál za druhým), na druhej strane nie sme úplne spokojní s tým, ako sa to udialo. Dej druhej polovice štvrtej série sa začína presne tam, kde sa skončil v prvej polovici.
Ruth je odhodlaná zabiť Javiho za to, že zabil jej bratranca Wyatta, hoci to skomplikuje úplne všetko a vystaví ju to nebezpečiu. Na druhej strane sú Marty a Wendy Byrdovci, ktorí riešia jeden problém za druhým a dúfajú, že z tejto situácie dokážu uniknúť živí.
Je fajn, že seriál sa už končí, pretože začalo byť stereotypné a viac-menej prirodzené, ako Byrdovcom zakaždým niečo kompletne pokazí ich plány a oni nerobia nič iné, iba to donekonečna riešia. Spôsoby, akými to robia, sú našťastie celkom zaujímavé a vôbec sme sa pri tom nenudili. Samotný koncept dramatizácie deja však už začal byť jemne stereotypný.
S tým sa spája ďalšie negatívum, ktoré seriálu vyčítame už nejaký ten čas. Reč je o postave Martyho Byrda, ktorý pokračuje v nastolenom trende submisívneho charakteru. Marty neustále ustupuje svojej žene Wendy, aj keď vie, že Wendy robí zlé, až nebezpečné rozhodnutia.
Kedysi najinteligentnejší muž v miestnosti, v ktorej boli hlavy mexického kartelu a vyšetrovatelia FBI, sa tentoraz nedokáže dostatočne pripraviť ani na triviálny rodinný súd. Marty je už len tieňom svojho ja z prvých dvoch sérií, zatiaľ čo dejová línia sa zameriava primárne na postavu Wendy, ktorá aj naďalej funguje na základe svojho „power tripu“.
Je teda až príliš ambiciózna a koná na základe dojmu, že má všetko pod kontrolou, hoci to vôbec nie je pravda a jej okolie jej to dalo najavo už mnohokrát. Scenár teda aj pri nej zlyháva v schopnosti rozvinúť charaktery postáv. Deje sa to aj napriek tomu, že príbeh na to vytvára ideálne podmienky.
V realite by človek svoje správanie na základe podnetov zvonku zmenil, no v príbehu sa to nedeje. V priemernom hollywoodskom filme by to veľmi neprekážalo, no v seriáli, ktorý sa tak precízne zameriava na postavy a ich charaktery, je to problém.
Divák sa z hľadiska prerodu charakterov postáv nedočká žiadnej satisfakcie. Tvorcovia celkom rýchlo „upratali“ aj dejovú líniu s Jonahom, ktorý proti svojim rodičom rebeloval, ale vo finále to absolútne nikam neviedlo, respektíve nič významné to nespôsobilo.
Je to tak trochu celkový problém seriálu, keďže udalosti a činy postáv takmer nikdy nemajú významné dôsledky. Ako diváci sme si už zvykli na to, že Byrdovci aj tak „všetko vyriešia“, takže ťa vlastne nič nemusí trápiť.
Seriál za celé štyri série zlyhal aj v zobrazení deja pre jeho sestru Charlotte, ktorá vo štvrtej sérii nemá vôbec čo robiť. Ozark je vo svojej podstate charakterovou štúdiou ľudí žijúcich v extrémnych podmienkach, ktorí sa snažia prežiť zo dňa na deň. V záverečnej sérii však zlyháva v dôležitých aspektoch rozprávania deja. Vyvrcholí vo finále, ktoré sa nám zdalo až prekvapivo nevýrazné.
V každej sérii zomierajú nejaké hlavné postavy a vzhľadom na koniec seriálu teda asi nikoho neprekvapí, že sa tomu príbeh nevyhol ani tentoraz. Zamrzí však, že dané scény pôsobia plocho a nedokázali v nás vyvolať absolútne žiadne emócie, čo sme nečakali, keďže niektoré postavy v tomto seriáli nám prirástli k srdcu. Páčilo sa nám, ako sa seriál skončil a kto neprežil, ale spôsob, akým to bolo natočené a prezentované, sa nám zdal veľmi slabý.
Finálna epizóda sa nám zdala uponáhľaná a nie veľmi dobre zrežírovaná. Je to škoda, keďže zvyšok štvrtej série sa v tomto ohľade vydaril. Či už sa bavíme o réžii, alebo kamere, Ozark sa aj pri takmer celej štvrtej sérii stále radí k špičkovo natočeným seriálom, ktoré sa môžu oprieť o veľmi kvalitné herecké výkony.
Obzvlášť herečka Laura Linney hviezdi v role ženy, ktorá nekontrolovateľne padá „do temnoty“. Vynikajúci však je aj Jason Bateman ako Marty a herci hrajúce ich deti či, samozrejme, Felix Solis hrajúci Omara Navarra.
Tvorcovia skvelo pracujú so zvukom a s hudbou a perfektne zakončujú epizódy, ktoré nepôsobia ako lacné cliffhangery, ale ako prirodzené vyvrcholenia daných dejových línií. Scenár sme z hľadiska istých aspektov kritizovali, zďaleka však nie je zlý. Tvorcovia spracovali príbeh veľmi atraktívne a neustále bojovali o divákovu pozornosť. Celú sériu sprevádzali aj vynikajúco napísané a zahrané dialógy.
Po prvých troch sériách sme očakávali lepšiu poslednú, no aj tak sa nám Ozark celkovo veľmi páčil a stále sa radí k jedným z najlepších seriálov od Netflixu. Bohužiaľ, štvrtá séria úplne nenaplnila svoj potenciál. Aj napriek tomu ju však už tradične zhltneš v priebehu niekoľkých dní a s najväčšou pravdepodobnosťou budeš spokojný, akurát možno nie úplne nadšený. Štvrtej sérii preto udeľujeme sedem a pol bodu z desiatich.