Pozreli sme si prvú polovicu štvrtej série, ktorá je dostupná na Netflixe. Tu sú naše prvé dojmy.
Štvrtá séria drsného seriálu Ozark dorazila na Netflix v piatok 21. januára. Tvorcovia ju však rozdelili na dve časti, preto si zatiaľ môžeš pozrieť len prvých sedem dielov. Nehľadiac na to, všetkých, ktorí milujú krvavé a napínavé príbehy o gangstroch a mafiánoch, musel návrat starých známych postáv jednoducho potešiť, aj keď nám tvorcovia ponúkli zatiaľ len kúsok z koláča.
Rozhodne sa máš na čo tešiť. Máloktorý seriál je taký precízny a ucelený po celý čas od pilotného dielu. Ak aj ty už od roku 2017 v napätí čakáš, ako nakoniec dopadne zahrávanie sa rodiny Byrdovcov s osudom a ich chodenie po tom najtenšom ľade, po dopozeraní prvej polovice záverečnej série si budeš pred telkou nervózne ohrýzať nechty ešte viac.
Nenávisť a odpor
Marty (Jason Bateman, zároveň aj režisér celej série) spolu s Wendy (Laura Linney) sú ukážkovými bojovníkmi, ktorých nedokáže nič zlomiť a každý problém ich, naopak, zocelí a vedia naň nájsť rafinovane a dostatočne rýchlo adekvátnu odpoveď. Napriek tomu, že už viackrát mali namále, svojou prefíkanosťou vždy dokázali prežiť a ochrániť svoju rodinu.
Dokážu to však aj tentoraz? Po tom, ako sa 14-ročný Jonah (Skylar Gaertner) dozvedá, že jeho matka sa postarala o „upratanie“ strýka Bena, začína to v kruhu najbližších poriadne škrípať. Wendy, ktorá ide cez mŕtvoly, sa ako postava zmenila od začiatku asi najviac zo všetkých, avšak jednoznačne k horšiemu. V divákovi až vrie z toho, aká je zákerná, a najradšej by jej sám do očí vykričal, že je bezcharakterná beštia.
Jej fatálne činy sa však začínajú vracať ako bumerang. Syn ju začína nenávidieť a cíti voči nej odpor, keďže spravila niečo neodpustiteľné a neospravedlniteľné. U Martyho stráca dôveru nebezpečnými a desivými plánmi, ktoré prekvapia dokonca aj Charlotte, zo všetkých stojacu najviac na jej strane. Práve naštrbený vzťah matky a syna je však v prvých dieloch najprepracovanejší a najdôveryhodnejší.
Zrada prichádza zvnútra
Ako podotkne na začiatku série jedna nemenovaná postava, zrada prichádza väčšinou zvnútra a od ľudí, od ktorých by si to najmenej čakal. Jonahovo rebelovanie v hneve voči matke – no postupne voči celej rodine – má čoraz hrozivejšie dôsledky. Avšak práve jeho správanie a motivácie divák chápe hádam najviac a dokáže s ním teda plne súcitiť, držať mu palce. Jonah sa stáva jednou z najvýraznejších postáv série, udáva tempo a jeho príbeh nesmierne baví.
Zaujímavým „prerodom“ si prešla aj veľkohubá, trochu naivná, no zároveň celkom prefíkaná Ruth (hrá ju fantastická Julia Garner), ktorá postupne prišla o rodinu a rada by konečne vypadla z prekliateho Ozarku. Je si však dobre vedomá toho, že si so sebou bude musieť zobrať svoju brokovnicu a kopec brokov do zálohy.
V každom prípade, zatiaľ čo v prvých sériách bola vyslovene iritujúcou a otravnou postavou a správala sa často nelogicky, vo finálnej sérii zreje a mení sa na tú hádam najsympatickejšiu. Vieme sa s ňou okamžite stotožniť. Navyše sa doslova bojíme, aby sa jej a jej blízkym už nič zlé nestalo, keďže si toho vytrpela až priveľa.
Nepodceňuj nové postavy
Marty si drží koherentne, systematicky vlastnú tvár aj chladnú hlavu, stále sa správa pragmaticky a racionálne, je skutočnou hlavou rodiny s posledným slovom. A aj keď sa to možno tým naokolo nepáči, uvedomia si, že riešenia, s ktorými prichádza, sú tie najlepšie a najrozumnejšie. Aj on toho však začína mať už plné zuby a chcel by zo šialeného, násilného kolotoča von.
Katalyzátorom nových problémov a mnohopočetných komplikácií sú v najnovšej sérii nové postavy, hlavne charizmatický Javi (Alfonso Herrera), synovec Omara Navarra. Ide z neho už na prvý pohľad strach. Vieš, že ak by si bol na mieste Byrdovcov, nechcel by si ho nahnevať či len málinko rozrušiť. Je chladný a nekompromisný a rozhodne ho netreba podceňovať.
To isté platí aj pre otravné súkromné očko, ktoré sa chodí sústavne vypytovať na zmiznutú Helen Pierce. Jeho sledovanie najzásadnejších postáv a nevinné vypytovanie sa na správnych miestach môže byť neskôr poriadne nebezpečné – pre postavy v jeho hľadáčiku aj preňho. Nové postavy prinášajú potrebný nový vietor a nás to mimoriadne baví sledovať a zároveň si domýšľať, ako by to s nimi asi mohlo nakoniec dopadnúť.
Ukážková depresia
To, čo sa Ozarku darí zo všetkého najviac, je udržanie poriadne depresívnej atmosféry, ktorá divákovi privoláva až úzkostné stavy. Nepokoj je cítiť aj vo štvrtej sérii už od prvých sekúnd a je skutočne neuveriteľné, že sa len stupňuje a po šokujúcom a poriadne temnom závere ostáva v žalúdku diváka poriadny balvan a milión nie najkrajších a najpríjemnejších myšlienok.
Naše dojmy sú preto aj napriek ťaživej atmosfére a téme maximálne pozitívne. Aj preto, že Ozark začína kvalitatívne pripomínať o niečo komplexnejší a zábavnejší seriál Breaking Bad. A to je hádam ten najlepší kompliment, aký seriál podobného typu môže dostať. Oproti predchádzajúcej tretej sérii je táto ešte napínavejšia, drsnejšia a autentickejšia.
Ozark je vskutku dokonalou štúdiou rozmanitých charakterov v nehostinných podmienkach s brilantným scenárom a ešte brilantnejšou dramaturgiou, preto sa už nevieme dočkať druhej polovice série a očakávaného finále. V ňom tvorcovia nepochybne ešte vytiahnu nejaké esá z rukáva a prekvapia.