Celý čas išlo o kampaň pre operátora Orange.
Počas víkendu to na sociálnych sieťach žilo údajnými uniknutými nahými fotkami slovenských celebrít a neznámym hackerom, ktorý sa im vraj vyhráža, že zverejní ich intímnosti, ak mu nezaplatia tisícky eur.
Do kauzy uniknutých osobných dát sa zapojili známe osobnosti ako Dominika Kavaschová, Zdena Studenková, Filip Šebo, Emma Drobná či Martin Klinčúch. V skutočnosti však celý čas išlo o reklamnú kampaň pre spoločnosť Orange, ktorú mala na starosti kreatívna agentúra Elite/Monday Lovers. Poďme sa pozrieť na to, čo presne sa stalo a čo bolo cieľom kampane.
Kavaschovú nahé fotky prekvapili, pridala sa k nej aj Studenková
Sériu poškodených influencerov, ktorým sa vyhráža neznámy hacker, odštartovala v piatok 28. januára herečka Dominika Kavaschová. Svojim fanúšikom sa prostredníctvom instagramových príbehov zverila, že ju kontaktoval neznámy človek, ktorý tvrdil, že má jej nahé fotky, a žiadal od nej peniaze výmenou za to, že ich nezverejní.
„O pár dní mi tento človek poslal fotky. Vtedy som si uvedomila, že mám intímne fotky, no dala by som ruku do ohňa, že som tie fotky vymazala, takže netuším, ako sa k nim ten človek dostal,“ tvrdila šokovaná herečka na sociálnej sieti.
V kampani pokračovala aj Zdena Studenková, ktorá videom na Facebooku zareagovala na svoju hereckú kolegyňu. V ňom tvrdila, že ju situácia veľmi pobúrila, pretože výhražné e-maily údajne dostala aj ona, hoci si nie je vedomá toho, že by niekto mohol mať jej intímne fotografie.
„Napriek tomu si myslím, že je hrozné, že ten človek to skúšal aj na mňa. Že sa zľakne, že možno niekde niečo objaví, no neobjaví nič. Pridávam sa k tomu, čo povedala Dominika, a vyzývam ľudí, aby boli obozretní a dávali si pozor, čo si nahrávajú, čo zdieľajú,“ povedala.
Od Klinčúcha žiadali 5 bitcoinov, Šebo a Drobná si vymazali Instagram
V piatok večer sa pridali aj Filip Šebo a Emma Drobná, ktorí v spoločnom videu na Instagrame tvrdili, že sa niekto nabúral do ich súkromných účtov a stiahol všetky dokumenty a fotky. Rovnako aj od celebritného párika požadoval neznámy hacker finančné prostriedky za to, že jeho citlivé dokumenty nezverejní.
„Sme v nepríjemnej situácii,“ hovorili vo videu. Kvôli tomu, aby sa cítili bezpečne, si napokon obaja na štyri dni vymazali svoje profily na sociálnej sieti.
Na druhý deň, v sobotu 29. januára, kauza uniknutých intímnych fotiek a dokumentov pokračovala vyjadrením Martina Klinčúcha. Ten sa so slzami v očiach vo videu na Instagrame zveril svojim sledovateľom, že sa ho už viac ako tri dni snaží kontaktovať neznámy účet a vyhráža sa mu, že sa mu dostane do telefónu a zverejní nejaké fotky.
„Dnes ráno mi poslal link na stránku, kde bol náhľad na moje video z môjho telefónu, moje nahé video z môjho telefónu, a pýta odo mňa 5 bitcoinov, čo je niečo vyše 160-tisíc eur, inak to zverejní,“ dodal zúfalý herec a upozornil ľudí, aby si dávali na podobné veci pozor.
Počas víkendu sa do kampane pridali aj ďalší influenceri, ako Matúš Kolárovský, Adam Pavlovčin, Alžbeta Saloňová, Boris Valábik, Krištof Králik, satirické stránky či stand-up komedy klub Silné reči, ktorý vo svojom pravidelnom zábavnom formáte s názvom Grilovačka reagoval na videá celebrít o ich uniknutých fotkách.
Kampaň mala poukázať na internetové hrozby
Dnes, v utorok 1. februára, Orange odhalil celú kampaň a vysvetlil, aký bol jej zámer. V tlačovej správe sa ospravedlnil za nachytanie ľudí a prezradil, že okrem nič netušiacej verejnosti sa do kampane spontánne zapojilo takmer 50 médií a niekoľko známych osobností.
Orange tvrdí, že im išlo o dobrú vec. „Naším cieľom bolo poukázať na hrozby existujúce v digitálnom prostredí, ktoré si bežní používatelia často ani neuvedomujú alebo nechcú uvedomiť. Aj preto sme presvedčení, že je našou povinnosťou ochrániť svojich zákazníkov v online prostredí,“ tvrdí Alexandra Piskunová, hovorkyňa spoločnosti.
„O nástrahách internetu hovorí každý. Politici, mimovládky, médiá aj my telekomunikační operátori. Všetci už tak nejak tušíme, že je dôležitá, ale aj tak na ňu väčšinou kašleme. Preto sme sa v Orangei rozhodli, že na to pôjdeme inak. Aby sme ľudí upozornili na možné nástrahy internetu a predstavili im naše unikátne riešenie, dohodli sme sa s vybranými osobnosťami, že to skúsime spoločne – teasingovou kampaňou vo forme fingovaného masívneho hackerského útoku,“ vysvetľuje Piskunová. Spoločnosť tým promovala nový produkt, ktorý má v zariadeniach jej zákazníkov blokovať vírusy, trójske kone a rôzne iné škodlivé programy.
Ako kampaň hodnotí odborník?
Vzhľadom na veľký dosah kampane, ale aj jej netradičný koncept sme ju dali ohodnotiť marketingovému expertovi Martinovi Poradovi. Marketér s 20-ročnou praxou a riaditeľ medzinárodnej reklamnej agentúry 2CREATE advertising sa venuje najmä komunikačným obchodným stratégiám. Zisťovali sme, aký je jeho odborný pohľad na kampaň od Orangeu.
„Je dlhodobým trendom, že sa komerčné spoločnosti venujú v marketingovej komunikácii aj celospoločenským témam. Osobne veľmi oceňujem, ak si klient dokáže vybrať tému, v ktorej pôsobí autenticky, súvisí s jeho biznisom, resp. ideálne je priamo prepojená na jeho ponuku,“ tvrdí Porada.
„To, že časť marketérov vedela odčítať, že ide o kampaň, je z hľadiska zásahu na cieľovú skupinu klienta ako Orange nepodstatné. Samotné spracovanie kampane pôsobí natívne a uveriteľne, a aj keď nemám k dispozícii dáta, myslím, že bude kampaň minimálne z pohľadu dosiahnutej virálnosti vyhodnotená ako úspešná,“ konštatuje marketér.
Podľa Martina Poradu však bude veľmi dôležité, ako tvorcovia zvládnu odkomunikovanie ďalšej fázy kampane, teda jej vysvetlenie.