Filip, na Instagrame známy ako Jovinečko, tvrdí, že po jednej párty museli čistiť matrac od menštruačnej krvi. Za sedačkami som našiel už aj vibrátor či iPhony, spomína.
Celé sa to začalo ešte na strednej škole, keď Filip Jovanovič dostal od svojho otčima na narodeniny prvý tepovač. Podnikanie ho vraj lákalo už odmala a bolo mu prakticky jedno, v akej sfére. Dnes má Filip 22 rokov a úspešnú upratovaciu firmu. O jeho služby majú záujem aj vo Viedni a tepovať gauče či koberce chodí pravidelne aj známym osobnostiam.
Okrem toho má pod pseudonymom rozbehnutú kariéru aj na Instagrame či Tiktoku, kde jeho zábavné videá sledujú státisíce ľudí. Aktivity na sociálnych sieťach však berie len ako hobby, prvoradý je preňho tepovací biznis a relatívne čerstvá značka Jovinečky – ručne vyrábané čokoládové tyčinky.
„Klienti nás vďaka Instagramu poznajú podľa mena a veľmi sa na nás tešia. Väčšinou nám pripravia kávičky, zákusky či obedy. Vraj sme jediná služba, ktorú keď si zavolajú domov, tak sa vyslovene tešia. Zatiaľ čo pri iných celý deň tŕpnu a rozmýšľajú nad tým, kedy ten elektrikár konečne odíde a prestane šomrať na všetko navôkol,“ prezrádza v rozhovore Jovinečko.
- Aký najdrahší gauč čistil a prečo mu pri ňom tŕpla ruka.
- U ktorého influencera sa pri tepovaní najviac natrápili.
- Aké poklady už našli stratené za sedačkami.
- Čo im podarovala bordelmama, keď prišli upratovať dom prostitútok, a čo ich v ňom prekvapilo.
- Ako začal s tepovaním a s čím sa snažil podnikať počas strednej školy.
- Ako sa k nemu správajú mamičky na materskej, keď im príde tepovať.
Za pomerne krátky čas si si získal desiatky tisíc fanúšikov prostredníctvom krátkych vtipných skečov. Okrem toho sa však venuješ aj inému biznisu. Založil si si čistiacu firmu a neskôr pribudol aj tvoj gastroprojekt. Dnes sa považuješ skôr za zabávača alebo podnikateľa?
Dobrá otázka. Asi by som si nevedel vybrať, čo z toho som viac. Sú to dva opozitné svety, ktoré tvoria mňa. Je to niečo ako jin a jang. Na jednej strane usporiadanie a poriadok a na druhej strane chaos a nevyspytateľnosť.
A čo ti zaberá viac času?
Podnikanie. Vždy, keď mám čas pomedzi biznis, tak sa snažím tvoriť zábavu. Je to pre mňa spôsob ventilu a oddychu. Beriem to ako hobby, ktoré ma napĺňa a dodáva mi energiu.
Prvý tepovač som dostal od otčima na narodeniny. Vraj to mám skúsiť najskôr sám v domácnostiach, nech sa pomaly vypracujem. Bol som vtedy druhák na gymnáziu.
Podnikanie, predpokladám, generuje aj väčší zisk.
Jasné. Tam nie je o čom. Už sme na takom leveli, že sme traja spoločníci a vedeli by sme sa plnohodnotne uživiť len čisto manažovaním a dohliadaním na procesy len z pozadia. Máme však omnoho väčšie vízie a vidíme tu veľký priestor na posúvanie sa. Nielen v Bratislave, ale aj v iných väčších mestách na Slovensku alebo vo Viedni.
Málokto o tebe vie, že tepovaciu firmu si si založil ešte na strednej škole. Povedzme si úprimne, tepovanie nie je práve bežná a populárna aktivita medzi mladými. Ako si sa k tomu vôbec dostal?
Už na strednej som sa snažil začať nejako podnikať. Začínalo to predajom elektroniky, telefónov či hracích konzol na bazároch alebo neskôr sme chceli rozbehnúť aj vlastnú streamovaciu firmu, pretože kamarát mal k dispozícii profesionálnu techniku. Ale všetko to boli len také výstrely do neznáma.
Počiatok skutočného podnikania prišiel až v momente, keď som spoznal priateľa svojej mamy, ktorý viedol vlastnú čistiacu službu so 120 zamestnancami v Česku a Bulharsku. Bol som hotový z toho, že mám vo svojej blízkosti nejakého skúseného podnikateľa, a chcel som od neho získať čo najviac informácií. Často som za ním cestoval a pomáhal mu na rôznych pozíciách.
Otčim ťa teda inšpiroval k tomu, aby si si vybudoval niečo vlastné?
Áno, vďaka nemu u mňa narastala túžba vybudovať si vlastnú čistiacu službu na slovenskom trhu. Asi mesiac nato, ako sme sa spolu rozprávali o tom, že by som chcel začať s podobným biznisom v Bratislave, mi na narodeniny podaroval tepovač. Vraj to mám skúsiť najskôr sám v domácnostiach, nech sa pomaly vypracujem. Bol som vtedy druhák na gymnáziu. V novembri 2018 som napokon založil značku Jovitep.
Takže ťa nezaujalo to tepovanie, ale skôr samotný biznis. Predmet podnikania bol vedľajší.
Áno, keby sa venoval elektrike, tak by dnes neexistoval Jovitep, ale Jovi-elektrik alebo čokoľvek iné. Odmala ma fascinovalo robiť biznis a nebolo pre mňa až také dôležité, v akom odvetví. Ale tepovanie mi za tie roky už prirástlo k srdcu.
Začal si to robiť úplne inak a dôraz si kládol na spomínané sociálne siete. Bola to taká diera na trhu upratovacích služieb?Presne ako hovoríš. Zistil som, že na Slovensku je v tomto obrovská diera; a nielen v rámci upratovacích služieb, ale služieb vo všeobecnosti. Väčšina firiem fungovala buď na odporúčaniach, alebo na inzerátoch v novinách, na letákoch, prípadne bilbordoch. Skrátka, zastaraný marketing. A na tých sociálnych sieťach to nevedeli veľmi dobre uchopiť. Ak by som to preniesol na klavír, tak oni sa v online naučili zahrať len Kohútik jarabý a ignorovali všetky možnosti, ktoré sociálne siete ponúkajú.
Klienti nás už poznajú podľa tváre, mena a veľmi sa na nás tešia. Väčšinou nám pripravia kávičky, zákusky, obedy, večere.
Tak ty si sa rozhodol naučiť rovno symfóniu od Mozarta.
(smiech) Pomaličky som sa učil, skladbu po skladbe. Stále sa to nejako zväčšovalo, ale to je nevyčerpateľná studňa a dá sa to robiť na milión spôsobov.
Instagram tvojej tepovacej firmy má už takmer 12-tisíc sledovateľov. Je to asi hlavne tým, že svoju prácu a výsledky prezentujete vtipnou formou. Aká je odozva ľudí?Takmer vždy, keď ideme k niekomu domov tepovať, čaká nás extrémne veľká pohostinnosť v domácnostiach. Prevažne ide o mamičky, ktoré nás už poznajú zo sociálnych sietí. A to je veľmi dôležitá vec, prečo svoju prácu komunikujeme cez Instagram či Tiktok. Aby vedeli, kto k nim príde. Klienti nás už poznajú podľa tváre, mena a veľmi sa na nás tešia. Väčšinou nám pripravia kávičky, zákusky, obedy, večere. Hocikedy sa s nimi zarozprávame a aj po práci u nich ešte zostaneme na návšteve.
Zásluhou osobitého prezentovania vašich služieb na sociálnych sieťach sa na vás teda o to viac tešia.
Áno, často sa stretávame s názormi od klientov, že sme jediná služba, ktorú keď si zavolajú domov, tak sa vyslovene tešia. Zatiaľ čo pri iných celý deň tŕpnu a rozmýšľajú nad tým, kedy ten elektrikár konečne odíde a prestane šomrať na všetko navôkol.
Spomínal si mamičky. Tie tvoria gro vášho zákazníckeho spektra?
Áno, asi 80 percent sú to mamičky na materskej alebo slobodné matky s deťmi. A hneď po nich nasledujú psičkári. A samostatnou skupinou sú tzv. nehodári, ktorí si nás zavolajú po párty.
Viedenčania nám hovoria, že niektoré rakúske tepovacie firmy si za čistenie jedného gauča pýtajú aj 400 eur. Za tú sumu si môžu kúpiť nový gauč. (smiech)
Koľko vlastne stojí také tepovanie gauča?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo raz musel čistiť menštruačnú krv.
- Aký bizarný úlovok našli zaseknutý v gauči a prečo o ňom nepovedali majiteľovi.
- Čo ich prekvapilo, keď prišli čistiť dom prostitútok.
- Ako reagoval boháč, u ktorého našli pod gaučom tri stratené iPhony.
- Dom ktorého influencera ho najviac prekvapil a čím.
- Či je remeslo budúcnosťou medzi povolaniami.
- Prečo sú jeho čokoládové tyčinky stále vypredané.