25. apríla 2021, 15:30
Čas čítania 4:03

Recenzia: Falcon a Winter Soldier

FILMY A SERIÁLY THE FALCON AND THE WINTER SOLDIER

Ako dopadla prvá séria The Falcon and the Winter Soldier od Marvelu a Disney+?

Po šiestich epizódach sme na konci minisérie The Falcon and the Winter Soldier. Táto miniséria (alebo seriál; ešte uvidíme, ako sa Marvel Studios rozhodne) mala za úlohu ukázať, ako sa zo Sama stane nový Captain America, ako sa Bucky vyrovnáva so svojimi démonmi, a dala si za úlohu predstaviť aj US Agenta (John Walker v podaní Wyatta Russella). Všetky tieto tri veci urobila nadmieru dobre. V niečom však predsa len zlyháva.

Na začiatku príbehu vidíme, ako žijú Bucky a Sam niekoľko mesiacov po udalostiach Avengers: Endgame. Sam pracuje pre Air Force One ako Falcon a snaží sa získať potrebné financie pre svoju rodinu. Bucky sa vyrovnáva so svojou minulosťou, keď ako Winter Soldier zabíjal nevinných ľudí.

Akosi mu to však nejde a jeho psychickému stavu nepomôže ani fakt, že Sam odmietol štít Captaina America. Steve Rogers chcel, aby na jeho miesto nastúpil jeho kamarát Sam, ten sa však na to necítil.

Svet Marvelu má nového Captaina America. Sam v médiách rozniesol vládu USA a dal černochom hrdinu, na ktorého môžu byť hrdí Svet Marvelu má nového Captaina America. Sam v médiách rozniesol vládu USA a dal černochom hrdinu, na ktorého môžu byť hrdí 24. apríla 2021, 11:27

Seriál sa hlbšie venuje týmto témam, ako i systémovému rasizmu v USA a vplyvu rasizmu na hrdinov, ale aj obyčajných ľudí. Nečakali sme, že sa Marvel a celkovo Disney pustia do takýchto tém a že budú štiepiť svoje superhrdinské príbehy. Rozhodli sa však správne, keďže to príbehu dodáva potrebnú šťavu, nové dejové zvraty a zaujímavé dejové línie. Za toto spracovanie rasizmu si jednoznačne zaslúžia pochvalu.

Fajn herci, ktorí však spolu netrávia dostatok času

Podarené boli aj komiksové témy, odkazy a celková atmosféra seriálu na čele s dvomi protagonistami. Bucky a Sam majú medzi sebou vynikajúcu chémiu ako postavy a aj ako herci. Sebastian Stan nie je v tomto remesle až taký úžasný, ale charizma jeho postavy to zachraňuje. Anthony Mackie má už svoj herecký register nabitejší, takže scény s ním fungujú o čosi lepšie. Len čo sú títo dvaja spolu, divák si dej a dialógy užíva.

Problémom minisérie však je, že veľmi často spolu nie sú. Za najlepšie epizódy seriálu považujeme 2., 4. a 5. časť. Všetky majú spoločné to, že si v nich režisérka Kari Skogland našla čas na to, aby sa Sam a Bucky porozprávali a hlbšie prebrali svoje problémy a témy, ktoré sa nesú celým príbehom. Je to ironické, no prvé dva marvelovské seriály fungujú lepšie, keď sa postavy bavia, a nie vtedy, keď niečo vybuchuje.

Falcon and the Winter Soldier
Zdroj: The Walt Disney Company/Disney+

Akciu sme si užili najmä v prvých dvoch epizódach a potom ešte vo vybraných scénach, postupne sa však stávala sterilnou, predvídateľnou a nezaujímavou. Akoby sme týmto štýlom už boli presýtení. V konečnom dôsledku ju teda môžeme hodnotiť len ako jemne nadpriemernú. Ak sa dočkáme 2. série, dúfame, že bude inovatívnejšia, a rovnako dúfame, že si hlavné postavy nájdu viac času na konverzácie a prehlbovanie deja.

Nudní záporáci a ich nudný „plán“

Sklamaní sme aj zo záporákov. Flag Smashers sú absolútne nezaujímaví, ich líderka robí konfliktné rozhodnutia a jej premena z bojovníčky za práva ľudí na teroristku nie je dostatočne dobre spracovaná. Jej osud, rovnako ako osud Flag Smashers, nám bol úplne ukradnutý. Bojujú za práva tých, ktorí trpia v dôsledku toho, že znova ožili milióny ľudí. Na planéte však už nie je pre všetkých rovnaké miesto, aké zastávali v minulosti.

Marvel otvorene rieši rasizmus. USA nechcú čierneho Captaina America a Falcon to chce zmeniť Marvel otvorene rieši rasizmus. USA nechcú čierneho Captaina America a Falcon to chce zmeniť 17. apríla 2021, 19:02

Od ich zmiznutia v Blipe (tak volajú v Marveli udalosť, keď Thanos luskol prstami a polovica vesmíru prestala existovať) ubehlo päť rokov a svet, ako aj životy ich blízkych sa zmenili. Je veľmi fajn, že Marvel nezabudol, akú komplikovanú situáciu tým vytvoril, no zaslúžilo by si to lepšie spracovanie so zaujímavými témami a s emotívnejšími príbehmi, ktoré by donútili diváka spozornieť.

Falcon and the Winter Soldier
Zdroj: Disney+ The Walt Disney

Na The Falcon and the Winter Soldier sa, našťastie, dosť dobre pozerá. Seriál trpí občasnou sterilnosťou a zvláštnymi dialógmi, no na internete nájdeš mnoho špekulácií, prečo to tak je. Zo seriálu sa mala vystrihnúť celá a podstatná dejová línia okolo pandémie. Vystrihlo sa veľa scén, niektoré sa údajne poprepájali, aby dávali väčší zmysel aj bez vírusu a podobne. Príbehové zmeny najviac cítiť v 3. epizóde.

Vzhľadom na to, že tvorcovia museli tesne pred natáčaním meniť príbeh a jeho podstatu, sme teda v rámci hodnotenia trochu benevolentnejší. Trochu nás však mrzí, že sem-tam sa vyskytnú hlúpe dialógy, nelogické scény či scenáristické barličky, keď sa veci dejú len preto, že to tak vyhovuje deju. Miestami je to až príliš citeľné. No a čo sa týka hlúpych dialógov, v pamäti budeš mať určite ten z poslednej epizódy, aj keď ani tak nejde o dialóg.

Hovoríme o scéne so Sharon, ktorá na obrovskom prázdnom parkovisku vrazí do najväčšieho chlapa v celom seriáli a povie, že ho nevidela. A on jej uverí, aj keď sa nachádzajú v prísne stráženej garáži, kde nemá čo robiť? Nuž, stále ide o hollywoodske komiksovky, takže podobných somarín sa nezbavíme. A keď už sme pri Sharon, celá jej účasť a príbeh v tomto seriáli sú vlastne jedna veľká nezaujímavá zbytočnosť.

The Falcon and the Winter Soldier
Zdroj: Marvel Studios/Disney+

Jeden z najlepších hereckých výkonov v MCU

Na záver by sme chceli vyzdvihnúť Carla Lumblyho v role Isaiaha Bradleyho. Zakaždým mal vynikajúcu scénu s úžasným hereckým výkonom. Viaže sa to na pozitívum, ktoré sme spomínali vyššie, teda že seriál mal najsilnejšie momenty práve v dialógoch a rozširovaní charakterov jednotlivých postáv.

The Falcon and the Winter Soldier je takým klasickým marvelovským projektom. Máš rád postavy, užívaš si akciu, no záporáci a celkový dej sú spracované biedne. Nájdu sa tu slabšie aj silnejšie momenty a komiksoví fanúšikovia budú viackrát mľaskať blahom, to však nestačí.

Po WandaVision už budeme mať nároky len a len vyššie, a tak minisérii udeľujeme s privretými očami šesť a pol bodu z desiatich. Dobre sa na ňu pozerá, no okrem spracovania rasizmu a nacionalizmu nie je ničím výnimočná. Marvel plánuje ročne vydávať minimálne tri filmy a viac ako štyri seriály. Ak sa všetky budú niesť v štýle zábavných formátov, ktoré sú však spracované klasickou marvelovskou šablónou, bude to problém.

The Falcon and the Winter Soldier
Zdroj: The Walt Disney Company/Disney+

Po 23 filmoch jej už totiž máme dosť a chceme, aby Marvel prestal hrať na istotu a začal to robiť zaujímavejšie, jedinečnejšie a strhujúcejšie. Aby sme to skutočne vnímali ako unikátnu príbehovú a komiksovú novinku, nie ako jeden zo stovky ďalších príbehov skladačky menom Marvel Cinematic Universe.

Ak si fanúšikom Marvelu, určite si to daj, zrejme sa zabavíš. Ak však nehltáš každú jeho novinku, vedz len, že Sam Wilson je nový Captain America. A to je v podstate to hlavné, čo ignorovaním tohto seriálu zmeškáš.

0/10