Martin sa vybral skúsiť šťastie do Švajčiarska a neľutuje, avšak aj tak sa plánuje vrátiť domov.
„Na začiatku sa nám tie ceny zdali prehnané, ale po čase sa prispôsobíš. Najdrahšie sú tu však služby. Chceš sa ostrihať? Priprav si 50 eur.“ Martin vo svojich 27 rokoch pracuje vo Švajčiarsku, kam odišiel po úspešnom začiatku kariéry na Slovensku.
Ako to už v rodinách občas býva zvykom, k volantu ho priviedol otec a aj keď mu rodičia rozprávali, nech sa učí, aby jazdiť nemusel, práca kamionistu ho chytila za srdce.
Začínal v domovine a postupne sa rozhodol vyskúšať šťastie vo Švajčiarsku. To je krajina, o ktorej sníva množstvo Slovákov. Ako však hovorí Martin, Švajčiarsko nie je len krajinou neobmedzených možností s niekoľkotisícovým platom. Ľudia zvyčajne nepozerajú na to, aké životné náklady musia obyvatelia v krajine helvétskeho kríža znášať.
Do pozornosti verejnosti sa Martin dostal v čase, keď si založil kanál na YouTube s názvom "Som šofér" a dodnes si vybudoval fanúšikovskú základňu presahujúcu 10-tisíc ľudí. Napriek tomu, že by si od práce kamionistu očakával monotónnu atmosféru, Martin dokáže vo videách prinášať stále zaujímavý obsah, a tak niet divu, prečo sa prediera do popredia.
- Ako sa Martin dostal zo Slovenska za volant kamiónu vo Švajčiarsku
- Z čoho pozostáva výplata kamionistu v tejto krajine
- Kedy sa rozhodol svoju prácu natáčať na YouTube
- Čo hovorí na extrémne životné náklady vo Švajčiarsku
- Ako viezol takmer 1 kilo zlata v kamióne
Kedy si sa rozhodol, že vyskúšaš svoje šťastie prácou v zahraničí?
Pracoval som pre slovenskú pobočku firmy Schoeni Transport skoro 5 rokov. Chcel som sa v živote posunúť, a tak som sa začal zaujímať o prácu priamo vo Švajčiarsku. Podarilo sa, vzali ma a dnes žijem a pracujem v tejto krajine už 3 roky.
Ako si sa dostal k práci vodiča kamiónu?
Môj otec jazdí celý život, takže som mal ku kamiónom blízko. Rodičia mi často vraveli uč sa, aby si nemusel jazdiť. Ja som sa snažil učiť, vyštudoval som strednú so zameraním na IT. Všetko ale dopadlo tak, že dnes jazdím a ja som s tým spokojný.
Koľko zamestnávateľov si vystriedal, kým si sa zamestnal v tvojej súčasnej firme Schoeni?
Paradoxne je to moja prvá firma. Pracoval som pre slovenskú pobočku a tak je to svojim spôsobom tá istá firma, len som zmenil zmluvu.
Životné náklady vo Švajčiarsku sú fakt extrémne. Každého zaujíma len plat, a keď vidí sumu, vraví si, že čo viac chcieť...
Aké podmienky musíš splniť, aby si mohol šoférovať kamióny vo Švajčiarsku?
Slovenský vodičák už nemám. Musel som ho vymeniť za švajčiarsky. Ak sa ktokoľvek presťahuje do Švajčiarska, má rok na to, aby si vymenil vodičský a buď auto prepísal na ich značky, alebo kúpil auto tu.
Ja ako vodič z povolania som musel mať kontrolu zraku a pečiatku od doktora, že som spôsobilý jazdiť. Takže som na úrade vymenil vodičák. Kvalifikačná karta vodiča (KKV) karta sa tu volá CZV, a tak som ju musel absolvovať, keď mi skončila platnosť mojej slovenskej.
Na kurte som strávil 5 dní, ale všetko ostatné bolo v pohode. Tachografová karta bola vybavená na internete za 10 minút, potom už treba len jazdiť .
Ako vyzerá tvoj bežný deň v práci? Väčšinou zrejme spávaš doma.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko hodín denne strávi Martin za volantom kamiónu
- Z čoho pozostáva výplata kamionistu vo Švajčiarsku
- Ako sa stal svedkom nehody, pred ktorou takmer neubrzdil
- Z ktorej krajiny môžeš do Švajčiarska previezť len 1 kilo mäsa na osobu