Hollywoodske účtovníctvo je začarované.
Server Deadline zostavil rebríček 25 najziskovejších filmov minulého roka. Údaje získavajú zo zákulisia Hollywoodu a iných overených zdrojov, ktoré reálne vidia do účtovných kníh a poznajú skutočné náklady, tržby a zisky hollywoodskych blockbusterov.
Kinotržby totiž neznačia, koľko štúdio na filme zarobilo. Nie sú v nich započítané náklady na propagáciu či distribúciu filmov po celom svete, častokrát nie sú započítané ani bonusy pre tvorcov a hercov. Inými slovami, pri blockbusteroch si k rozpočtu pre film musíš pripočítať desiatky až stovky miliónov dolárov a až potom dostaneš reálne náklady. Nehovoriac o tom, že štúdiám nejde ani plná čiastka z predaja vstupeniek.
Z medzinárodných trhov získavajú z tržieb za vstupenky v priemere 39%, z Číny dostávajú 25%, no a z kín v Kanade a USA získavajú minimálne 51%, aj keď niektoré štúdiá si pri vybraných filmoch pýtajú väčší podiel. To platí najmä pre Disney.
Všetky dohody sú však odlišné a neplatia žiadne univerzálne pravidlá a čísla. V niektorých prípadoch sa stáva aj to, že počas prvých týždňov premietania ide väčšinový podiel z predaja vstupeniek štúdiám. Čím dlhšie sa film v kinách hrá, tým väčší podiel získava práve majiteľ kina. Zatiaľ čo v premiérový víkend ide napríklad 65% štúdiu a 35% kinu, o dva mesiace neskôr to je už presne naopak. Preto sú opening weekends (premiérové víkendy) pre štúdiá najdôležitejšie.
Artové filmy, nezávislé filmy a filmy od malých štúdií zarábajú pre distribútorov menej ako veľké blockbustery. Väčšinový podiel z predaja vstupeniek v tomto prípade dostáva prevádzkovateľ kina.
Na stránkach Deadline sa môžeš pozrieť na úspešnosť každého jedného filmu z rebríčku TOP 25 najziskovejších počinov minulého roka. Pri viacerých filmoch v TOP 25 si môžeš všimnúť, že ich distribúcia a reklama vyšli štúdiá viac ako ich výroba.
Príkladom je vojnové 1917, ktoré režisér Sam Mendes a kameraman Roger Deakins natočili za 100 miliónov dolárov, no reklama a distribúcia stáli ďalších 115 miliónov dolárov, nehovoriac o ďalších iných nákladoch v hodnote 75 miliónov dolárov.
Zaujímavý je aj prípad Glass od režiséra M. Night Shyamalana. Ten natočil snímku za 20 miliónov dolárov, no jej propagácia vyšla Universal a Disney na ďalších 80 miliónov dolárov.
Poradie | Názov filmu | Kinotržby v dolároch | Čistý zisk v dolároch | Štúdio |
25. | Hustlers | 157 miliónov | 47 miliónov | STX |
24. | Little Women | 206 miliónov | 56 miliónov | Sony |
23. | Annabelle Comes Home | 231 miliónov | 64 miliónov | New Line Cinema |
22. | Glass | 247 miliónov | 68 miliónov | Universal, Blumhouse, Disney |
21. | Shazam! | 336 miliónov | 74 miliónov | Warner Bros. |
20. | The Addams Family | 203 miliónov | 76 miliónov | MGM |
19. | 1917 | 375 miliónov | 77 miliónov | Universal |
18. | Knives Out | 312 miliónov | 82 miliónov | Lionsgate/MRC |
17. | Hobbs and Shaw | 759 miliónov | 84 miliónov | Universal |
16. | Downton Abbey | 194 miliónov | 88 miliónov | Focus Features |
15. | John Wick 3 | 326 miliónov | 89 miliónov | Lionsgate |
14. | The Secret Life of Pets 2 | 430 miliónov | 118 miliónov | Universal/Illumination |
13. | Us | 255 miliónov | 119 miliónov | Universal |
12. | How To Train Your Dragon 3 | 521 miliónov | 130 miliónov | Universal, DreamWorks Animation |
11. | It: Chapter Two | 473 miliónov | 169 miliónov | New Line Cinema |
10. Jumanji: The Next Level (Sony)
Jumanji je pre Sony zlatou baňou a ich najúspešnejšou sériou súčasnosti, keďže práva na Spider-Mana sa delia s Marvel a Disney. Pre Sony šlo o najväčšiu decembrovú premiéru. Tretí diel zarobil menej než ten predošlý, no aj tak šlo o projekt, z ktorého každý profitoval.
Snímka sa v kinách držala dlho. Viac než 1 000 kín hralo Jumanji celých 13 týždňov, až kým ich nezavrel koronavírus. Pre porovnanie, také Star Wars: The Rise of the Skywalker síce zarobilo viac, no viac hrali ho 8 týždňov.
Ide o takzvaný „frontload efekt“, kedy najviac divákov uvidí film v období premiéry. Na animáky a rodinné filmy, ako Jumanji, ale chodia ľudia aj niekoľko mesiacov po premiére. Jumanji 3 zarobilo v kinách o čosi menej ako dvojka (796.6 milióna dolárov versus 962.1 milióna dolárov). Na základe tohto boli aj nižšie bonusy pre hercov zo zisku (Participations).
Z kinotržieb v hodnote 796 miliónov dolárov dostalo Sony 355 miliónov dolárov. K tomu si pripočítalo ďalších 323 miliónov z predaja fyzických a digitálnych nosičov, ako aj televíznych práv, od čoho odrátali celkové náklady vo výške 422 miliónov dolárov. V štúdiu neváhali a rovno začali pracovať na ďalšom diele. Kompletnú tabuľku so všetkými údajmi o tržbách a nákladoch nájdeš tu.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktoré filmy boli za minulý rok najziskovejšie
- Ako funguje hollywoodske účtovníctvo
- Ako je možné, že Avengers: Endgame zarobilo v kinách takmer 3 miliardy, no čistý zisk činil „len“ 900 miliónov dolárov
- Aký zisk priniesol štúdiu Warner Bros film Joker, ktorý pôvodne odmietali natočiť
- Koľko štúdiá míňajú na propagáciu filmov a že je to častokrát drahšie ako ich samotné natočenie
- Aké sú skutočné náklady filmov, aké sú skryté poplatky, koľko zarábajú herci a podobne