Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Tento obsah je sponzorovaný obsah spoločnosti Tatra banka.
13. februára 2020 o 8:51
Čas čítania 1:46
Sponzorovaný obsah

Chodia kvôli tejto fotografke ľudia viac na plaváreň ako do galérie? Porovnali sme obe miesta

Chodia kvôli tejto fotografke ľudia viac na plaváreň ako do galérie? Porovnali sme obe miesta
KULTÚRA
Uložiť Uložené

Mária Švarbová fotila aj pre Apple, jej bazény sú čistá nostalgia.

Kam chodia v Bratislave ľudia za umením? Slovenská národná gaIéria je pre mnohých prvá zastávka.

V roku 2019 si expozície a výstavy v SNG Bratislava prišlo pozrieť 36 944 návštevníkov. Oproti tomu najznámejšia bratislavská plaváreň Pasienky uvádza v roku 2019 až 81 598 návštevníkov. A prečo vlastne porovnávame neporovnateľné? Plávanie s umením? Práve takéto prepojenie priniesla známa slovenská fotografka Mária Švarbová. Tá svoje fotografie zo série Swimming pools zasadila do prostredia socialistických plavární a vďaka súhre pastelových farieb s jednoduchými líniami plavární sa preslávila po celom svete.

Jej modely sú často ako figuríny - stoja celkom bez emócii. Sama svoj štýl nazýva ako Futuro-retro„Jedného dňa som si pomyslela, že modelov poprosím, aby iba stáli a nič nerobili, a presne to ma chytilo!“, hovorí v rozhovore o jej dielachJej fotografie použila už aj značka Apple.

Plaváreň vs. galéria. Ktoré miesto v Bratislave vyhráva?
Zdroj: Mária Švarbová

Aj keď sú jej diela nostalgické, Mária je príkladom nového slovenského umenia. „Mám rada svoje detstvo a všetky moje staré zážitky, ktoré sa síce nespájali priamo so socializmom, ale s tým, čo tu po ňom ostalo. Baví ma architektúra toho obdobia, je v nej ešte stále niečo moderné a nadčasové, navyše mnohokrát vizuálne krásne.“, dodáva. 

 

Plaváreň vs. galéria. Ktoré miesto v Bratislave vyhráva?
Zdroj: Mária Švarbová

Šíriť umenie do sveta má vo svojom manifeste aj Tatra banka, ktorá podporuje inštitúcie akou je spomínaná SNG. Vďaka tomuto partnerstvu majú ľudia do galérie vstup zadarmo, ale banka podporuje aj SND či jednotlivých umelcov, ktorých každoročne oceňuje prostredníctvom Ceny Nadácie Tatra banky za umenie. Navyše, dielo Márie Švarbovej a ďalších jedenástich súčasných slovenských umelcov nájdeš od tohto roka aj na nových platobných kartách Tatra banky, ktoré pripravila na počesť súčasných slovenských umelcov. Platobnú kartu využíva denne takmer každý z nás a tak je skvelým médiom na šírenie umenia medzi ľudí. Veď umenie má zmysel, len keď je medzi ľuďmi.

Okrem fotografie z plavárne sú na kartách diela legendárnych umelcov, akými sú fotografka Milota Havranková, maliar Miroslav Cipár a výtvarník Erik Šille, aj diela predstaviteľov mladšej generácie - Lukáša Krnáša, Lucie Tallovej, Ašota Haasa, Mikiny Dimunovej, odevnej dizajnérky Lenky Sršňovej a Ondreja Jóba, či dizajnérov Vlasty Kubušovej a Miroslava Krála.

Nové kreditné karty sú už dostupné pre zákazníkov. Ak ťa ich dizajn zaujal, do 29.2. si ich ako klient môžeš prísť vymeniť v pobočke Tatra banky bez poplatku za vydanie náhradnej karty. Debetné karty budú pre klientov k dispozícii od 1.4. 2020.

Manifest Tatra banky

1. Chceme dokázať, že umenie láme zaužívané tradície. 2. Máme odvahu experimentovať a robiť veci inak. 3. Veríme, že tvorivosť miesto v každodennom živote. 4. Chceme, aby ľudia pochopili zmysel umenia. 5. Len keď spojíme sily, vytvoríme farebnejší svet. 6. Odlišnosť je základným prvkom každej tvorby. 7. Chceme vnášať úsmev a krásu do všedného života. 8. Vytvárame vzťah medzi ľuďmi a umením. 9. Je nevyhnutné prinášať v umení zmenu. 10. Veríme, že vďaka spolupráci a tvoreniu dokážeme meniť svet k lepšiemu.

Domov
Zdieľať
Diskusia