Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
5. decembra 2019 o 10:59
Čas čítania 0:00
Tímea Krauszová

Podľa vedcov by sme sa nemali sústreďovať na uhlík, za veľkú časť zhoršenia kvality ovzdušia môže iná látka

TECH ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Uložiť Uložené

Upozorňujú nás, že by sme pri boji proti klimatickej kríze mali mať jasné priority.

Emisie z výfukov lietadiel zhoršujú kvalitu ovzdušia a každoročne spôsobujú tisícky predčasných úmrtí. Vedci z Massachusettského technologického inštitútu sa pozreli na jednotlivé látky, ktoré sa vo výfuku nachádzajú, pretože  hľadali spôsob, ako zefektívniť boj proti emisiám. Ich najnovšie poznatky by mohli pomôcť predísť drastickým následkom skleníkových plynov.  Hoci dnes sa najviac hovorí o negatívnych následkoch uhlíka, ktorý je jednou z top 3 zložiek emisií, podľa vedcov by sme sa mali sústrediť na inú látku.  Píše CNN.

Pozreli sa na výhody a nevýhody

Zdá sa, že by sme mohli zmeniť zloženie v emisiách, pričom by sme sa mali sústrediť na tie látky, ktoré majú najhorší vplyv na životné prostredie. Pomohlo by to zlepšiť stav planéty. Ak sa však z paliva uberie nejaká látka, bude sa musieť použiť väčšie množstvo inej zložky, aby sa zabezpečilo, že technika bude naďalej fungovať. 

Nová štúdia sa preto pozerá na jednotlivé zložky v emisiách, pričom sa študoval ich vplyv na zdravie človeka a na životné prostredie. Pozreli sa tiež na to, či sú kroky smerujúce k celkovému zníženiu emisií na svete vôbec efektívne.

Odporúčané
Klimatická kríza: Za 70 % celosvetových emisií je zodpovedných len 15 krajín. Môže malé Slovensko pomôcť zachrániť planétu? Klimatická kríza: Za 70 % celosvetových emisií je zodpovedných len 15 krajín. Môže malé Slovensko pomôcť zachrániť planétu? 20. septembra 2019 o 9:07

Florian Allroggen, jeden z vedcov, ktorí na štúdii pracovali, sa pre CNN vyjadril, že výsledky štúdie by mohli pomôcť nájsť kompromis pri emisiách. Len tri zložky emisií lietadiel sú totiž zodpovedné za viac ako 97 % negatívnych vplyvov na zdravie človeka a ovzdušie. Tými zložkami sú uhlík, oxid dusnatý a kondenzačná stopa. Pomôcť by mohla výmena jednej zložky za druhú.

Hoci niektoré letecké spoločnosti sľúbili, že budú časom uhlíkovo neutrálne, toto vraj nemusí byť to najefektívnejšie riešenie. Vedci naznačujú, že by sme sa namiesto uhlíka mali sústrediť na inú zložku, ktorá by mohla v ochrane životného prostredia aj zdravia ľudí zohrávať ešte dôležitejšiu úlohu.

„Až 94 % zmien v kvalite ovzdušia majú na svedomí emisie oxidu dusnatého,“ povedal pre CNN Sebastian Eastham, ďalší z autorov štúdie.  Podľa neho to znamená, že menšie množstvo tejto látky by všeobecne prinieslo lepšie výsledky. Stále by však stav nebol dokonalý.

Emisie leteckých spoločností pritom neovplyvňujú celú planétu rovnako. Experti upozorňujú, že by sme pri odstraňovaní následkov emisií mali mať jasné priority. „Kvôli zloženiu atmosféry a leteckej doprave sú následky emisií najviac citeľné nad Európou,“ vysvetlil pre CNN Allroggen. Podľa neho by preto znižovanie emisií nad Európou malo byť našou prvou prioritou.

Domov
Zdieľať
Diskusia