Medzinárodné testy PISA ukazujú, ako sme na tom s čitateľskou gramotnosťou na Slovensku.
Medzinárodná štúdia OECD s názvom PISA sleduje matematickú, čitateľskú a prírodovednú gramotnosť, Slovensko sa do nej zapojilo po šiestykrát. Testovali približne 600-tisíc 15-ročných žiakov zo 79 krajín, ktorí sú reprezentatívnou vzorkou približne 32 miliónov žiakov v tomto veku v sledovaných krajinách.
Zo Slovenska sa testov zúčastnilo 6770 žiakov, ktorí zastupujú približne 47-tisíc pätnásťročných žiakov v našej krajine. Testy vypĺňali elektronicky v apríli 2018, zber a analýza výsledkov trvajú približne jeden rok. Slovensko sa zapojilo aj do testovania finančnej gramotnosti a globálnych kompetencií. Hlavnou testovanou oblasťou v tomto cykle však bola čitateľská gramotnosť.
Tínedžeri nevedia rozlíšiť fakty od názorov
Z výsledkov PISA testov vyplýva, že len 1 z 20 slovenských žiakov zvláda vyriešiť komplexné úlohy z čitateľskej gramotnosti, súčasťou ktorých bolo napríklad odlíšenie faktov od názorov
pri čítaní textov viažucich sa na im neznámu tému. Zároveň platí, že až jedna tretina našich žiakov má problém so základnými prvkami v čítaní, akými sú rozpoznanie hlavnej myšlienky v texte s primeraným rozsahom (dĺžkou) alebo prepájanie čiastkových informácií z rôznych zdrojov.
Väčšina žiakov (v prepočte viac ako 9 z 10) pritom očakáva, že úspešne ukončí vysokú školu, a to bez ohľadu na to, či pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo nie.
Slováci dosiahli v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, priemer krajín OECD bol 487 bodov. Predbehli nás Ukrajina, Bielorusko, Rusko či Maďarsko. Na vrchole rebríčka sa umiestnili Čína, Singapur a Makao.
Priemerné dosiahnuté skóre SR a krajín OECD v čitateľskej gramotnosti v jednotlivých cykloch štúdie PISA
Od 2009 čitateľská gramotnosť na Slovensku klesá, tentokrát sme o málinko percentuálnych bodov stúpli, zatiaľ sme však ani raz nedosiahli úroveň priemeru v krajinách OECD. „Títo žiaci nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktorých nadobudnutie je nevyhnutné pre ďalšie vzdelávanie,“ píše sa v tlačovej správe. V podstate majú títo žiaci problém vyhľadávať informácie v texte, prepájať ich alebo ich kriticky zhodnotiť.
Podpriemerné výsledky v prírodovednej gramotnosti
Výkon porovnateľný so Slovenskom dosiahli Taliansko, Turecko a Izrael. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako my štyri krajiny: Grécko, Čile, Mexiko a Kolumbia. V tejto kategórii klesáme od prvých PISA testov v roku 2003, podobne ako pri čítaní s porozumením sme si o pár štatisticky bezvýznamných bodov prilepšili, stále sme však hlboko pod priemerom sledovaných krajín. Predbehli nás všetci naši susedia: Maďarsko, Rakúsko, Česká republika aj Ukrajina.
Zlepšenie v matematike
Slovenskí žiaci sa v porovnaní s predošlým testom (2015) výrazne zlepšili v matematickej gramotnosti: konečne sme sa ocitli na úrovni priemeru krajín OECD, za nami sme „nechali“ napríklad Luxembursko, Španielsko či USA. Prvá trojka je rovnaká ako pri čitateľskej gramotnosti, predbehli nás však aj Česi.
Priemerné dosiahnuté skóre SR a krajín OECD v matematickej gramotnosti v jednotlivých cykloch štúdie PISA
Neveria tomu, že niečo môžu zmeniť
Až 43 % opýtaných Slovákov súhlasí alebo úplne súhlasí s tvrdením, že inteligencia je niečo, čo sa nedá veľmi zmeniť. Pre porovnanie, v Dominikánskej republike, Indonézii, Kosove, Severnom Macedónsku, Paname a na Filipínach je to 60 %.