Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
3. decembra 2019 o 20:04
Čas čítania 0:00
Tímea Krauszová

Až tretina slovenských žiakov nevie čítať s porozumením. Podľa medzinárodných testov sme opäť podpriemerne gramotní

ZAUJÍMAVOSTI ŠKOLSTVO SLOVENSKO
Uložiť Uložené

Medzinárodné testy PISA ukazujú, ako sme na tom s čitateľskou gramotnosťou na Slovensku.

Medzinárodná štúdia OECD s názvom PISA sleduje matematickú, čitateľskú a prírodovednú gramotnosť, Slovensko sa do nej zapojilo po šiestykrát. Testovali približne 600-tisíc 15-ročných žiakov zo 79 krajín, ktorí sú reprezentatívnou vzorkou približne 32 miliónov žiakov v tomto veku v sledovaných krajinách.

Zo Slovenska sa testov zúčastnilo 6770 žiakov, ktorí zastupujú približne 47-tisíc pätnásťročných žiakov v našej krajine. Testy vypĺňali elektronicky v apríli 2018, zber a analýza výsledkov trvajú približne jeden rok. Slovensko sa zapojilo aj do testovania finančnej gramotnosti a globálnych kompetencií. Hlavnou testovanou oblasťou v tomto cykle však bola čitateľská gramotnosť.

Tínedžeri nevedia rozlíšiť fakty od názorov

Z výsledkov PISA testov vyplýva, že len 1 z 20 slovenských žiakov zvláda vyriešiť komplexné úlohy z čitateľskej gramotnosti, súčasťou ktorých bolo napríklad odlíšenie faktov od názorov
pri čítaní textov viažucich sa na im neznámu tému. Zároveň platí, že až jedna tretina našich žiakov má problém so základnými prvkami v čítaní, akými sú rozpoznanie hlavnej myšlienky v texte s primeraným rozsahom (dĺžkou) alebo prepájanie čiastkových informácií z rôznych zdrojov.

Väčšina žiakov (v prepočte viac ako 9 z 10) pritom očakáva, že úspešne ukončí vysokú školu, a to bez ohľadu na to, či pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo nie. 

Odporúčané
KVÍZ: Si múdrejší ako piatak? Otestuj sa a zisti, či si ešte pamätáš piatacku matematiku a základy slovenčiny KVÍZ: Si múdrejší ako piatak? Otestuj sa a zisti, či si ešte pamätáš piatacku matematiku a základy slovenčiny 20. novembra 2019 o 17:24

Slováci dosiahli v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, priemer krajín OECD bol 487 bodov. Predbehli nás Ukrajina, Bielorusko, Rusko či Maďarsko. Na vrchole rebríčka sa umiestnili Čína, Singapur a Makao.

Priemerné dosiahnuté skóre SR a krajín OECD v čitateľskej gramotnosti v jednotlivých cykloch štúdie PISA

Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní
Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní Zdroj: OECD / spracoval NÚCEM
Od 2009 čitateľská gramotnosť na Slovensku klesá, tentokrát sme o málinko percentuálnych bodov stúpli, zatiaľ sme však ani raz nedosiahli úroveň priemeru v krajinách OECD. „Títo žiaci nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktorých nadobudnutie je nevyhnutné pre ďalšie vzdelávanie,“ píše sa v tlačovej správe. V podstate majú títo žiaci problém vyhľadávať informácie v texte, prepájať ich alebo ich kriticky zhodnotiť. 

Podpriemerné výsledky v prírodovednej gramotnosti

Výkon porovnateľný so Slovenskom dosiahli Taliansko, Turecko a Izrael. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako my štyri krajiny: Grécko, Čile, Mexiko a Kolumbia. V tejto kategórii klesáme od prvých PISA testov v roku 2003, podobne ako pri čítaní s porozumením sme si o pár štatisticky bezvýznamných bodov prilepšili, stále sme však hlboko pod priemerom sledovaných krajín. Predbehli nás všetci naši susedia: Maďarsko, Rakúsko, Česká republika aj Ukrajina.

Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní
Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní Zdroj: OECD / spracoval NÚCEM

 

Zlepšenie v matematike

Slovenskí žiaci sa v porovnaní s predošlým testom (2015) výrazne zlepšili v matematickej gramotnosti: konečne sme sa ocitli na úrovni priemeru krajín OECD, za nami sme „nechali“ napríklad Luxembursko, Španielsko či USA. Prvá trojka je rovnaká ako pri čitateľskej gramotnosti, predbehli nás však aj Česi.

Priemerné dosiahnuté skóre SR a krajín OECD v matematickej gramotnosti v jednotlivých cykloch štúdie PISA

Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní
Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní Zdroj: OECD / spracoval NÚCEM

Neveria tomu, že niečo môžu zmeniť

Až 43 % opýtaných Slovákov súhlasí alebo úplne súhlasí s tvrdením, že inteligencia je niečo, čo sa nedá veľmi zmeniť. Pre porovnanie, v Dominikánskej republike, Indonézii, Kosove, Severnom Macedónsku, Paname a na Filipínach je to 60 %.

Domov
Zdieľať
Diskusia