Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 30. 11. 2020 meniny má Ondrej, Andrej

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zaujímavosti - Slovensko
2
Timea Krauszová
3. december 2019, 20:04
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Až tretina slovenských žiakov nevie čítať s porozumením. Podľa medzinárodných testov sme opäť podpriemerne gramotní

Medzinárodné testy PISA ukazujú, ako sme na tom s čitateľskou gramotnosťou na Slovensku.

Timea Krauszová
3. december 2019, 20:04

Medzinárodná štúdia OECD s názvom PISA sleduje matematickú, čitateľskú a prírodovednú gramotnosť, Slovensko sa do nej zapojilo po šiestykrát. Testovali približne 600-tisíc 15-ročných žiakov zo 79 krajín, ktorí sú reprezentatívnou vzorkou približne 32 miliónov žiakov v tomto veku v sledovaných krajinách.

 

Zo Slovenska sa testov zúčastnilo 6770 žiakov, ktorí zastupujú približne 47-tisíc pätnásťročných žiakov v našej krajine. Testy vypĺňali elektronicky v apríli 2018, zber a analýza výsledkov trvajú približne jeden rok. Slovensko sa zapojilo aj do testovania finančnej gramotnosti a globálnych kompetencií. Hlavnou testovanou oblasťou v tomto cykle však bola čitateľská gramotnosť.

Tínedžeri nevedia rozlíšiť fakty od názorov

Z výsledkov PISA testov vyplýva, že len 1 z 20 slovenských žiakov zvláda vyriešiť komplexné úlohy z čitateľskej gramotnosti, súčasťou ktorých bolo napríklad odlíšenie faktov od názorov
pri čítaní textov viažucich sa na im neznámu tému. Zároveň platí, že až jedna tretina našich žiakov má problém so základnými prvkami v čítaní, akými sú rozpoznanie hlavnej myšlienky v texte s primeraným rozsahom (dĺžkou) alebo prepájanie čiastkových informácií z rôznych zdrojov.

 

Väčšina žiakov (v prepočte viac ako 9 z 10) pritom očakáva, že úspešne ukončí vysokú školu, a to bez ohľadu na to, či pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo nie. 

 

 

Slováci dosiahli v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, priemer krajín OECD bol 487 bodov. Predbehli nás Ukrajina, Bielorusko, Rusko či Maďarsko. Na vrchole rebríčka sa umiestnili Čína, Singapur a Makao.

 

Priemerné dosiahnuté skóre SR a krajín OECD v čitateľskej gramotnosti v jednotlivých cykloch štúdie PISA

Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaníOd 2009 čitateľská gramotnosť na Slovensku klesá, tentokrát sme o málinko percentuálnych bodov stúpli, zatiaľ sme však ani raz nedosiahli úroveň priemeru v krajinách OECD. „Títo žiaci nedisponujú ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami, ktorých nadobudnutie je nevyhnutné pre ďalšie vzdelávanie,“ píše sa v tlačovej správe. V podstate majú títo žiaci problém vyhľadávať informácie v texte, prepájať ich alebo ich kriticky zhodnotiť. 

Podpriemerné výsledky v prírodovednej gramotnosti

Výkon porovnateľný so Slovenskom dosiahli Taliansko, Turecko a Izrael. Z krajín OECD dosiahli významne nižší výkon ako my štyri krajiny: Grécko, Čile, Mexiko a Kolumbia. V tejto kategórii klesáme od prvých PISA testov v roku 2003, podobne ako pri čítaní s porozumením sme si o pár štatisticky bezvýznamných bodov prilepšili, stále sme však hlboko pod priemerom sledovaných krajín. Predbehli nás všetci naši susedia: Maďarsko, Rakúsko, Česká republika aj Ukrajina.

 

Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní

 

Zlepšenie v matematike

Slovenskí žiaci sa v porovnaní s predošlým testom (2015) výrazne zlepšili v matematickej gramotnosti: konečne sme sa ocitli na úrovni priemeru krajín OECD, za nami sme „nechali“ napríklad Luxembursko, Španielsko či USA. Prvá trojka je rovnaká ako pri čitateľskej gramotnosti, predbehli nás však aj Česi.

 

Priemerné dosiahnuté skóre SR a krajín OECD v matematickej gramotnosti v jednotlivých cykloch štúdie PISA

Slovenskí žiaci neveria, že časom sa dajú schopnosti a inteligencia rozvíjať. Až tretina má problém so základným prvkami v čítaní

Neveria tomu, že niečo môžu zmeniť

Až 43 % opýtaných Slovákov súhlasí alebo úplne súhlasí s tvrdením, že inteligencia je niečo, čo sa nedá veľmi zmeniť. Pre porovnanie, v Dominikánskej republike, Indonézii, Kosove, Severnom Macedónsku, Paname a na Filipínach je to 60 %.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: nucem.skNáhľadový obrázok: TASR - Milan Kapusta Tagy: Slovensko, testy, školy, žiaci, školstvo, nucem, PISA
Ohodnoť článok
2
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
News
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.