Zrýchlenie špičkovej verzie pod 3 sekundy, dojazd až 450 kilometrov a nabíjanie za necelých 23 minút. Je to aktuálne ten najlepší elektromobil?
Porsche Taycan už nie je úplnou neznámou. Z modelu vo finálnej produkčnej podobe prvýkrát spadla plachta už na septembrovom Frankfurtskom autosalóne.
Porsche ale svoj elektromobil so základnou cenovkou cez 105-tisíc eur predstavilo aj počas nedávneho eventu #TaycanPrague v industriálnej hale neďaleko za Prahou.
Prvú polovicu osadenstva tvorili novinári a influenceri, druhú starostlivo vybraní fanúšikovia a majitelia niektorého z predchádzajúcich modelov štuttgartskej automobilky, ktorým baterky a budúcnosť poháňaná elektrinou nesmrdí. Inými slovami ľudia, pri ktorých je šanca, že na nový Taycan radi vypíšu finálny bankový šek.
Štvorica dverí a tvar kupé, ale stále vernosť tradíciám
Prvé čisto-elektrické Porsche dostalo vzhľad štvordverového kupé a prezentuje sa ako úplne samostatný, technologicky aj dizajnovo úplne jedinečný model.
Treba priznať, že zaujme už na prvý pohľad. A naživo vyzerá ešte lepšie než na fotkách.
Ikonické predné svetlomety a bočný profil sú odkazom na modely Porsche snáď až zo 60. rokov, no dizajnéri ich už desaťročia dokážu nakresliť vždy trochu inak a vždy v ultramodernej podobe. Na Taycane v tomto prípade aj s LED Matrix technológiou svietenia.
Jasný svetelný podpis ale nájdeš aj vzadu, na konci karosérie pýšiacej sa minimálnym aerodynamickým odporom s hodnotou Cd 0,22. Lišta plná červených diód je široká prakticky ako celé auto.
Zadok má byť totiž to, čo na Taycane uvidíš najčastejšie. Napriek batériám v podvozku a sedačkám aj vzadu totiž výrobca všade zdôrazňuje dynamické a športové vlastnosti.
Všetky chute by mali zostať naplnené nezávisle na tom, ktorý z modelov Taycan 4S, Turbo alebo Turbo S si nakoniec vyberieš, hoci tento vždy minimálne 2,1-tonový kus auta je skôr pohodlným gétéčkom na dlhšie trasy než ultimátnym okruhovým špeciálom.
Celá trojica je poháňaná dvojicou elektromotov, z ktorých každý obsluhuje jednu nápravu. Ide teda o štvorkolku.
Výkon | Zrýchlenie | Dojazd (WLTP) | Kapacita batérie | |
Porsche Taycan 4S | 390 kW / 530 koní | 3,8 s (0-100 km/h) | 333 až 407 km | 79,2 kWh |
Porsche Taycan Turbo | 500 kW / 680 koní | 3,0 s (0-100 km/h) | 381 až 450 km | 93,4 kWh |
Porsche Taycan Turbo S | 560 kW / 761 koní | 2,6 s (0-100 km/h) | 388 až 412 km | 93,4 kWh |
Zaujímavosťou je systém pohonu. Predný elektromotor poháňa nápravu priamo, vzadu naopak nájdeš dvojstupňovú prevodovku. Prvé koliesko je zodpovedné za čo najrýchlejší rozjazd po pritlačení akcelerátora až na podlahu, druhé sa zas o slovo hlási pri maximálnych rýchlostiach a znižovaní spotreby.
Dojazd v optimálnych podmienkach a pre verziu Taycan Turbo, ktorá disponuje väčším 93,4 kWh batériami, totiž môže byť podľa normy WLTP až 450 kilometrov. Ešte výkonnejšie Turbo S pracuje s trochu menšími vzdialenosťami a základný Taycan 4S zas dostal menšie batérie.
Okrem dojazdu je však pri elektromobiloch dôležité aj to, ako rýchlo do auta dokážeš minutú energiu znova doplniť. Aktuálne predstavované vozidlá už vo veľkej miere likvidujú argument, že dobíjanie batérií musí trvať niekoľko hodín a cesta z Bratislavy do Košíc si tak bude vždy vyžadovať poriadnu prestávku.
Taycan napríklad môže využívať až 270 kW rýchlonabíjanie, čo je aktuálne najviac zo všetkých konkurenčných automobilov, vrátane Tesly a EQC-čka od Mercedesu. Na Slovensku máme už aj dva 350 kW stojany. Jeden je na diaľničnom odpočívadle pri Budči práve smerom na východ, a druhý ešte vonia novotou v bratislavskom Auparku.
Doplnenie energie z 5 % na 80 % by tak v ideálnych podmienkach malo trvať len necelých 23 minút. Počas bežných dní však samozrejme môžeš využívať domáci wallbox alebo ktorýkoľvek klasický verejný stojan.
Nové Porsche dominuje aj v interiéri. Kým vďaka parametrom a cene je Taycan často porovnávaný s Teslou Model S, vo vnútri sa žiadny súboj snáď ani konať nemôže. Ergonómia, tvary a materiály z Nemecka sú o jednu až dve úrovne pred kabínou z pera tímu okolo Elona Muska.
Klasické tvary bez zbytočných experimentov sa tu prelínajú s modernými technológiami. Všade sa však budeš dotýkať solídneho hliníku, kože alebo obrovských displejov s jemnou grafikou.
Najväčší je pre volantom. Na tomto 16,8-palcovom paneli môžeš mať trojicu klasických Porsche budíkov, ale aj plne digitálnu mapu. Centrálny infotainment v strede má 10,8 palcov a ďalšie zobrazovacie plochy sú pod výduchmi ventilácie, či dokonca aj pred spolujazdcom.
S Taycanom môžeš na slovenských cestách počítať od roku 2020. Predobjednávky však naplno bežia už teraz. Na webe lokálneho importéra Porsche.sk čoskoro pribudne komplexný cenník.