Voznerova volavka skončila na polícii, vo vnútri seriálovej NAKA ale vládli rozbroje.
Článok obsahuje spoilery z 3. série Za sklom!
Ako už TV JOJ vopred avizovala prostredníctvom televízie aj sociálnych sietí, 3. séria Za sklom mala byť ukončená dvomi epizódami za sebou. Na moje prekvapenie ale predposledná časť pôsobila dojmom, ako keby išlo o jeden z úvodných dielov. Síce sa okolo niektorých krkov pomaly sťahovala slučka, nemal som však pocit, že sledujem vyvrcholenie celej série. A bohužiaľ, v podobnom duchu sa niesla aj záverečná časť. Napätie sa ako keby podelo dostratena.
Teší ma ale, že tvorcovia prestali s príliš okatými narážkami (s malými výnimkami, ako keď si Šéf vyžiadal miesto kávy colu a podobne) na skutočné udalosti. Tých bolo totiž v počiatočných epizódach až priveľa, kvôli čomu seriál miestami nechcene pôsobil viac komicky, než seriózne. Do 9. a 10. časti si už však diváci mali dávno možnosť overiť, ktorá postava predstavuje koho, a tak sme záverom mohli viac sledovať samotné kriminálne a politické dianie. Tomu sa však väčšinu času vôbec nedarilo pracovať s emóciami.
Polícia s ohľadom na slovenské reálie očakávane zaistila Zoltána Andrašovana (čiže Zoltána Andruskóa), Tomáša Sama (Tomáša Szabóa), Miroslava Mičeka (Miroslava Marčeka), Aju Žulovú (Alenu Zsuzsovú) či Slováka (Petra Tótha), ktorý prišiel na políciu dobrovoľne vypovedať. Podobe s reálnou rovinou ale chýbala gradácia, a to možno aj z dôvodu, že sa v mnohých bodoch dalo očakávať, s čím scenáristi vyrukujú. Ak si teda priebežne sledoval dianie okolo prípadu s Kočnerom, zrejme ťa nič podstatného neprekvapilo.
Čo sa však týka vývoja Norovej postavy podozrivej z korupcie, jeho príbeh mohol skončiť akokoľvek. Major Norbert Višváder bol totiž jednou z fiktívnych postáv, u ktorých sme mohli len hádať, kam sa ich konanie uberie. Chémia medzi ním a Maxovským bola navyše budovaná celé tri série, a tak sa azda každý, kto seriál sledoval od začiatku do konca, zaujímal, ako ich „bromance“ vlastne dopadne.
Neustále reklamy však ani pri tejto dejovej línii príliš nepomáhali v budovaní napätia. Niet sa čo diviť, že (nielen) mladí diváci v dnešnej dobe určite skôr uprednostnia streamovacie služby pred sledovaním slovenskej televízie. A to ani nepočítam výrazne nižšiu kvalitu predstavených projektov. Je pravda, že Za sklom patrilo od roku 2016 medzi tú lepšiu sortu seriálov, ktoré dokázali Slováci vyprodukovať.
V dnešnej dobe sme ale zahltení takým množstvom skutočne vynikajúcich seriálov, že tunajšiu tvorbu uprednostní azda len málokto. A sledovanie 3. série Za sklom ma osobne určite nemotivovalo k tomu, aby som dal v blízkej budúcnosti slovenskej seriálovej produkcii znova šancu.
Výsluchy jednotlivých kriminálnikov pôsobili skutočne neautenticky a keby na strane polície nestálo charizmatické duo Koleník a Maštalír, išlo by o naozaj nepodarené divadlo. Keď navyše vypovedal Slovák (Tóth), scenáristi znova nahodili „režim kópie reality“ a Žulovú (Zsuzsovú) do bodky vykreslili podľa všeobecne známych informácií. Malo ísť o volavku Voznera (Kočnera), cez ktorú si objednal vraždu novinára a získaval priazeň niektorých politikov milujúcich hýčkanie a opateru.
Keď sa ale dej opäť presunul k Norovi a jeho nekalým činnostiam, ktoré sledoval Maxovský, seriál začal byť čoraz viac sledovateľný. To už sa však, bohužiaľ, blížil úplný záver. Noro sa za posledné série ukázal v rôznom svetle, a preto ma skutočne zaujímalo, či by dokázal fyzicky zlikvidovať novinára.
Odpoveď sa však žiaden z divákov už nedozvie (jedine, že by sa k veci vyjadrili ľudia zo štábu), pretože príbeh Maxa aj Nora bol ukončený dvomi dobre namierenými guľkami. Skutočne sa tvorcovia snažili budovať charakter týchto dvoch postáv, aby ich odstránili behom jednej veľmi krátkej prestrelky?
Alebo si pre nás iba pripravili takzvaný „cliffhanger“ a v novej sérii ukážu, že sa im nič nestalo? Zabalenie Nora do čierneho vaku však minimálne v jeho prípade značí skôr negatívnu odpoveď. Osobne by som navyše o pokračovanie nejavil záujem. Cením si, že tvorcovia 3. sériou upriamili pozornosť ľudí na problematické dianie v štáte, ale nie som spokojný s formou, akú ju podali divákom.