Zavedenie rozpočtového stropu a nových pravidiel má zlepšiť predbiehanie.
Formulu 1 čakajú od roku 2021 veľké zmeny. Skupina Liberty Media, ktorá seriál vlastní, tak spolu s FIA využila vôbec prvú príležitosť, aby šport posunula smerom k svojim predstavám. Doterajšie pokusy, ako zlepšiť predbiehanie a zatraktívniť preteky totiž často narážali na predchádzajúce dohody a odmietavý postoj samotných tímov, snažiacich sa hájiť najmä svoje vlastné záujmy.
Vzhľad monopostov sa drasticky zmení. Veľká časť malých a komplikovaných krídelok by mala z karosérie zmiznúť, prípadne sa presunúť na podlahu. Dnes totiž autá môžu jazdiť blízko za sebou len veľmi obtiažne, keďže za inou formulou strácajú až polovicu z aerodynamického prítlaku.
![Formula 1 predstavila nové pravidlá. Autá sa od roku 2021 výrazne zmenia](https://i.refresher.sk/public/matejkrajcovic/image-2.jpg)
Zjednodušenie karosérie by malo rozostupy v zákrutách skrátiť a umožniť autám prežiť aj nejaký ten ostrejší kontakt so súperom bez toho, aby z formule okamžite odleteli dôležité súčiastky.
Zmení sa teda predné a zadné krídlo a pribudnú väčšie 18-palcové pneumatiky, viac podobné tým z bežných áut. Kontroverzný systém DRS pre uľahčenie predbiehania však na autách zostane.
Druhým problémom je, že tie najvyššie priečky na pódiu dnes ovláda len Mercedes, Ferrari a Redbull. Od roku 2021 preto začne platiť rozpočtový strop pre tímy vo výške 175 miliónov dolárov na sezónu.
![Formula 1 predstavila nové pravidlá. Autá sa od roku 2021 výrazne zmenia](https://i.refresher.sk/public/matejkrajcovic/image-3.jpg)
Silnejšie stajne by tak nemali byť schopné výraznejšie odskočiť od tých chudobnejších. Strop by zároveň mohol prilákať nové tímy a ďalšie automobilky. Už dlho sa špekuluje napríklad o Volkswagene, Audi alebo Porsche.
Rozpočet bude vynucovaný aj skrátením času, ktorý tímy môžu stráviť v aerodynamických tuneloch a piatkové tréningy priamo na trati by mali byť ešte dôležitejšie. Strop však nebude zahŕňať marketingové náklady a sumy potrebné na platy jazdcov či seniorského personálu.
Do piatkových tréningov tiež budú musieť tímy častejšie nasadzovať mladých jazdcov z nižších sérií.
![Formula 1 predstavila nové pravidlá. Autá sa od roku 2021 výrazne zmenia](https://i.refresher.sk/public/matejkrajcovic/image-4.jpg)
Motory, teda súčasné 1,6-litrové hybridné šesťvalce, zostanú v autách aj po roku 2021 v prakticky nezmenenej podobe. Vývoj nových jednotiek by totiž priniesol ďalšie výrazné náklady. Nepočíta sa ani so žiadnym prechodom k plne elektrickým agregátom, na tie má totiž stále výhradné práva Formula E.
Tímy si však budú sami navrhovať o niečo menej súčiastok. Niektoré kľúčové prvky budú štandardizované a teda všetkým poskytované od vytendrovaného externého dodávateľa. Iné si síce tímy vyrobia vo vlastnej réžii, no výhradne na základe prísne jasne zadaných dizajnov.