Oscara doposiaľ nezískal, spomedzi elity je však mnohými považovaný za toho najkomplexnejšieho a najuniverzálnejšieho tvorcu.
„Kým proces tvorby pokračuje, tak neexistuje absolútne nič, čomu by som sa venoval radšej. Keď som začal písať filmovú hudbu, stalo sa mi niečo zvláštne, odlišné. Bol to akýsi pocit vzrušenia a prepojenia, vďaka ktorému som vedel, že sa nachádzam presne na tom správnom mieste.“
Od nášho posledného článku, týkajúceho sa najznámejších filmových skladateľov, v ktorom sme vám predstavili nezabudnuteľnú tvorbu oscarového Jamesa Hornera, ubehla už pomerne dlhšia doba, a tak je skutočne najvyšší čas, priblížiť si bohatú hudobnú kariéru ďalšieho obľúbeného a predovšetkým nesmierne talentovaného umelca. V predchádzajúcej časti bolo záverečné hlasovanie naozaj tesné, no za víťaza ste si nakoniec zvolili Jamesa Newtona Howarda. Navrhujem teda, aby sme bez akýchkoľvek zbytočných rečí pomaličky začali.
James Newton Howard sa narodil 9. júna 1951 v Los Angeles (štát Kalifornia) do hudobne založenej rodiny. Od štyroch rokov dostával lekcie klavíra, navštevoval symfonické koncerty a svoj neprehliadnuteľný talent predvádzal už od útleho veku. Po absolvovaní umeleckej školy The Thacher School, nachádzajúcej sa v kalifornskom meste Ojai, pokračoval v štúdiu vyššie spomínaného nástroja aj počas navštevovania Music Academy of the West v Santa Barbare. Vzdelanie v obore klavírnej a orchestrálnej tvorby či hudobného aranžérstva sa síce snažil neskôr ešte doplniť na University of Southern California, po šiestich týždňoch však školu nechal, pretože už viac netúžil po ďalšom precvičovaní hry na klavír.
Vstúpil do rockovej kapely menom Mama Lion, s ktorou vydal dva albumy, pričom toto obdobie považuje za zlomový moment, kedy sa stal konečne profesionálom. Vďaka účinkovaniu v skupine sa navyše naučil pracovať so syntetizátorom a nahral prvú sólovú dosku. Išlo o zmes najrôznejších žánrov, od rocku, jazzu a R&B až po klasiku, avšak, tento mix sa s prílišným úspechom na trhu nestretol. Jamesa tak čakal návrat k profesii klávesistu a v priebehu sedemdesiatych rokov pracoval s takými významnými hudobníkmi, akými sú napríklad Eric Clapton, Diana Ross, Ringo Starr či Olivia Newton-John. V roku 1975 sa mu však pošťastilo ešte o čosi viac. Dostal totiž miesto v kapele Elthona Johna, s ktorou sa následne vydal aj na turné.
Spoločným vystupovaním to ale neskončilo. Howard nielen, že mal tú česť podieľať sa na niektorých Elthonových skladbách či dokonca celých albumoch, ale po prvýkrát si mohol vyskúšať aj prácu s väčším orchestrom. Nádejný skladateľ sa teda začal venovať písaniu piesní a hudobnej produkcii ešte o čosi viac, čo malo za následok, že jeho popularita stúpala stále vyššie a vyššie. Niet preto divu, že ďalšiu zastávku v Jamesovej kariére predstavovali brány Hollywoodu. K filmovej hudbe sa dostal v roku 1983, kedy bol ako odborník na syntetizátor požiadaný legendárnym Jerrym Goldsmithom, aby pre snímku Twilight Zone: The Movie nahral niekoľko pomerne zložitých klavírnych partov.
No o dva roky neskôr dostal z ničoho nič ponuku, ktorá jeho životnú kariéru už definitívne odštartovala. Howard mal totiž napísať hudbu ku komédii s Dannym DeVitom, Head Office, a hoci bol zo začiatku poriadne vystrašený, všetko nakoniec zvládol, pričom dodatočne priznal, že si prácu nesmierne zamiloval. Prvá väčšia zákazka na seba teda nenechala dlho čakať a prišla už v roku 1987, kedy sa Jamesov talent podpísal pod drámu s názvom Promised Land. S režisérom Michaelom Hoffmanom si očividne sadli, pretože od tej doby vzišlo z ich spoločného úsilia hneď niekoľko ďalších a zaujímavých záležitostí. Z konca osemdesiatych rokov si zmienku určite zaslúži ešte thriller The Package, v ktorom skladateľ dokázal, že ani akčne ladené tóny mu nie sú cudzie.
S príchodom rokov deväťdesiatych si už pomaličky brúsil zuby na ligu prvú, o čom, koniec koncov, nesvedčí iba profesionálne zhudobnenie duchárskeho počinu Joela Schumachera menom Flatliners, ale aj vytvorenie nádherného romantického motívu k filmu Pretty Woman, ktorý nebol, žiaľ, nikdy vydaný. V roku 1992 sa Howard dočkal vôbec prvej oscarovej nominácie. Konkrétne išlo o skutočne krásnu hudbu k snímke The Prince of Tides, ktorá je dodnes všeobecne považovaná za jednu z jeho najvýznamnejších kompozícií. Ako čas plynul, Jamesove umenie dotvorilo projekty ako Waterworld, The Postman a rané obdobie jeho kariéry už hrdo trónilo na vrchole. Tejto skutočnosti nahrával aj fakt, že sa mu počas nasledujúcich rokov právom podarilo ašpirovať na najprestížnejšie ocenenie hneď niekoľkokrát.
Odniesol si nomináciu za prácu na akčnom thrilleri The Fugitive s Harrisonom Fordom, roky 1995 a 1997 sa niesli zasa v znamení samostatných skladieb ako ''Look What Love Has Done'' z Reitmanovho Juniora či ''For the First Time'', ktorú sme mohli počuť v romantickej komédii One Fine Day. Pred začiatkom nového milénia sa však Howard dočkal ešte jedenkrát, a to vďaka skvelému hudobnému výkonu v snímke My Best Friend's Wedding. Kvalita jeho diel nekolísala, ba práve naopak, aj napriek občasnej nižšej kvalite filmov sa držala na veľmi stabilnej a vysokej úrovni, čo znamenalo, že James bezpochyby patril ku skladateľskej elite, mal podporu obrovskej fanúšikovskej základne, získal si rešpekt kritikov a na nedostatok ponúk sa sťažovať naozaj nemohol.
Preto by bolo hriechom, ak by sme vynechali mimoriadne diabolskú hudbu z pecky The Devil's Advocate, kde bolo Howardove spojenie orchestrálnych prvkov, elektroniky a chorálov naozaj bravúrne, pričom o slovo sa výraznejšie prihlásil aj v projektoch, akými sú Dinosaur, Vertical Limit či Peter Pan. Po už vyššie spomínanom Hoffmanovi či známom Lawrencovi Kasdanovi, režisérovi a plodnom scenáristovi (western Wyatt Earp s Kevinom Costnerom), s ktorým skladateľ taktiež viackrát spolupracoval, prišiel čas na spojenie azda najznámejšie. Jamesa si totiž vybral režisér M. Night Shyamalan pri natáčaní skvostu menom The Sixth Sense a svetu tak neostávalo nič iné, než sledovať zrodenie nového, geniálneho dua.
Tento tandem neskôr spojil svoje sily ešte sedemkrát a aj keď sa Shyamalanove projekty stávali postupom času divácky čoraz menej atraktívne, tak hudobná zložka fungovala vždy. Howard má úžasnú schopnosť znovu vyvolať či podtrhnúť pocity jednotlivých filmov, a to špeciálne pri Nightovi. Nesporným dôkazom sú záležitosti ako Unbreakable, Signs, The Last Airbender či ďalšia skladateľova nominácia, ktorú si v roku 2005 vyslúžil za vytvorenie jedinečného soundtracku k mysterióznemu thrilleru The Village. Okrem toho, že nahradil Howarda Shora v King Kongovi od Petera Jacksona, ktorý vraj s výkonom hudobného otca Stredozeme nebol príliš spokojný, mohol si vo svojom životopise následne odškrtnúť aj spoluprácu s geniálnym Zimmerom.
K úspechu Nolanovej komiksovky Batman Begins teda neprispel iba Hans so svojimi hlbokými syntetizátormi, ale aj James a jeho nezabudnuteľné sláčikové melódie. Howardove štandardne veľmi kvalitné výkony sme si však mohli odvtedy vychutnávať aj naďalej. Menujme napríklad Zwickov Blood Diamond, prevažne melancholicky ozvučené post-apo I Am Legend, atmosferickú pecku The Dark Knight, kde sa opäť stretol s Zimmerom, no a v neposlednom rade snímky Michael Clayton či Defiance, za ktoré získal ďalšie dve nominácie na plešatú sošku. Čo sa všeobecne známejších projektov z jeho posledného obdobia týka, tak nezaujal iba vo fantasy dobrodružstve Snow White and the Huntsman, ale aj v populárnej young adult sérii The Hunger Games.
Ak nahliadneme do budúcnosti, tešiť sa môžme najmä na zhudobnenie prequelu The Huntsman Winter's War, ktorý sa do kín dostane už tento mesiac. Howard je v súčasnosti vlastníkom JNH Studios, príležitostne vypomáha menej skúseným skladateľom a netají sa tým, že miluje ranú tvorbu Ludwiga van Beethovena. Jeho špecialitou je rýchlosť, takže dokončiť rozrobenú prácu, prípadne zložiť hudbu úplne nanovo mu nerobí žiadny problém. James bol síce za svoje doterajšie výkony mnohokrát nominovaný na všemožné ocenenia, prestížneho Oscara však zatiaľ nezískal. Kvôli svojmu typickému rukopisu, dlhoročným skúsenostiam či talentu pre rôzne žánre je mnohými právom označovaný za najkomplexnejšieho a najuniverzálnejšieho filmového skladateľa súčasnosti.