Komorná romantická dráma Everything, Everything toho neponúka veľa. Oplatí sa navštíviť kino, či radšej siahnuť po knihe?
Žáner Young Adult má možno síce svoje najsvetlejšie blockbusterové obdobie na tentokrát za sebou, avšak z kín určite nikdy nevymizne. To samozrejme nemyslím ako výčitku. Mladšie ročníky ho zbožňujú kvôli tomu, že sa v mnohých prípadoch vedia lepšie zžiť s postavami a chápať ich útrapy. Starší naopak oceňujú mnohé tínedžerské počiny vďaka ich mladistvej úprimnosti a preto, že opäť môžu prežiť časy minulé. Aj napriek týmto pekným slovám však nesmieme zabúdať, že sa stále bavíme o filmoch. Ak nemajú čím iným zaujať, tak jednoducho neuspejú a nám to môže byť akokoľvek ľúto.
Everything, Everything (Láska stojí za všetko) je presne tým prípadom, v ktorom množstvo vecí nefunguje. Sympatickí herci síce vyzerajú roztomilo, ale čo z toho, keď je všetko ostatné tak obohraté, nudné a miestami aj neinteligentné? Nebudeme však predbiehať. Začnime po poriadku.
Ide o adaptáciu románu z pera Nicoly Yoon, ktorá rozpráva príbeh mladej Maddy (Amandla Stenberg - The Hunger Games), trpiacej zákernou autoimunitnou chorobou zvanou SCID. Vystavenie hocijakým bacilom by ju mohlo priviesť až do hrobu, a preto je nútená byť zatvorená v izbe takmer celý svoj život. Spoločnosť jej robí iba mama (Anika Noni Rose - Bates Motel), opatrujúca sestrička Carla (Ana de la Reguera - Narcos), jej dcéra Rosa (Danube Hermosillo - The Bold and the Beautiful) či zopár ľudí z podpornej skupiny cez internet, no každý predsa vie, že takýto kontakt by žiadnemu človeku nestačil. Tobôž nie mladému. Svet jej však obracia naruby nový sused. Jeho meno je Olly (Nick Robinson - Jurassic World) a aj napriek tomu, že by rozhodne potreboval zostrih a farebnejší šatník, ju očarí svojim šarmom. Prvotné dopisovanie prerastie do obrovského pobláznenia a Maddy je tak konfrontovaná s dôležitým životným rozhodnutím. Má sa podriadiť mame a všetkému, v čo doteraz v živote verila, alebo má nasledovať svoje srdce, ktoré jej ukradol Olly?
Čo je alfou a omegou pri všetkých romantických filmoch? Mať charizmatické postavy so vzájomnou iskrou. Je jasné, že od YA nečakám scény nabité ťaživou živelnou láskou (aj okrem toho, že by to vyznelo naozaj čudne), ale kto by chcel preboha pozerať na sympatický párik, ktorého chémia je tak na úrovni kamarátstva zo strednej školy? Everything, Everything trpí presne týmto problémom. Všetky tie nesmelé pohľady a slová vyznievajú ohromne prázdne a citový vzťah si nevytvoríte prakticky vôbec. Rovnako je to aj s chorobou hlavnej predstaviteľky. Zatiaľ čo napríklad pri The Fault in Our Stars, ste pocit strachu zo straty cítili na vlastnej koži, tu choroba Maddy pôsobí ako nie poriadne ujasnená a zle prevedená dejová barlička.
Na vine však nie sú hviezdy ale scenár. Ten sa snaží natlačiť do 96 minútovej stopáže všetko, čo sa mohlo odohrávať v knihe, ale ani jeden z aspektov (počnúc láskou, končiac výletmi do fantázie) nie je dotiahnutý do konca. Na to nadväzuje aj nezaujímavá a nudná réžia, ktorá sa napríklad mohla vyšvihnúť v druhej tretine filmu počas ich výletu na Hawaii, no zvolila fakt stupídnu formu koncipovania scén ala predsvadobné video/klip na ktorýkoľvek letný hit z rádia. Aby som však iba nehanil, milo ma prekvapil výber niektorých skladieb, záverečný „twist" (nie žeby to nebolo predvídateľné, ale čakal som, že sa dej bude uberať iným smerom) a v podstate aj mladí herci, ktorí aj napriek chýbajúcej chémii pôsobili naozaj sympaticky a herecky obstojne. Stále však ide o romantiku, ktorú si užijú hlavne mladší a nenáročnejší. 4.5/10