Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 14. 11. 2019 meniny má Irma

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
V spolupráci

Tento obsah je PR správa spoločnosti Queens.

Čo je v spolupráci?

Jedná sa o obsah, ktorý chcel REFRESHER vytvoriť, ale vznikol aj vďaka spolupráci s inzerentom. Inzerent do obsahu nezasahoval vôbec, maximálne poskytol informácie, fakty a návrhy na úpravu.

Móda - Módny seriál
2
Peter Hlavička
24. október 2019, 17:33

Oblečenie od českej značky Tilak ovládlo celý svet. Nosia ho policajti, ale aj módni nadšenci (Rozhovor)

Z továrne v českom meste Šumperk pochádzajú techwearové kúsky oblečenia, ktorých sa japonskí fanúšikovia módy nevedia nabažiť.

Peter Hlavička
24. október 2019, 17:33
Oblečenie od českej značky Tilak ovládlo celý svet. Nosia ho policajti, ale aj módni nadšenci (Rozhovor)
Zdroj: Lukáš Večerka
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
V spolupráci

Tento obsah je PR správa spoločnosti Queens.

Viac info

Je vzácnosťou, ak niektorá firma nevyrába všetko svoje oblečenie len v Číne a je ešte oveľa väčšou raritou, ak sa rozhodne renomovaná módna značka vyrábať svoje kolekcie v Česku alebo na Slovensku. Japonská značka Comme Des Garcons tak čas od času prekvapí teniskami od Slovenskej značky Novesta a v Česku je podobnou kuriozitou firma Tilak.

 

Tá vo svojej továrni v meste Šumperk vyrába outdoorové oblečenie najvyššej kvality a už dvadsať rokov spolupracuje aj s legendárnou techwearovou značkou ACRONYM Kanaďana Errolsona Hugha. Ak si ešte o Errolsonovi nepočul, jeho diela si už určite videl. Počas svojej kariéry totiž pracoval pre značky ako Stone Island alebo Burton a v portfóliu má aj niekoľko kolekcií Nike ACG. 

 

Bundy od českej značky Tilak sú známe po celom svete, no u nás o nich takmer nikto nevie (Rozhovor)

 

Jeho kariéra by však pravdepodobne neexistovala, nebyť jedného československého reprezentanta v horolezectve, ktorý sa ešte pred revolúciou rozhodol šiť oblečenie do hôr. Roman Kamler začal tým, že si doma ušil spacák, pretože v tej dobe nebol na trhu žiadny, ktorý by spĺňal jeho predstavy. Firma Tilak dnes oblieka horolezcov, policajné alebo armádne jednotky a popritom sa jej darí aj medzi fanúšikmi módy, ktorí neváhajú za bundy z materiálov ako GORE-TEX zaplatiť aj tisíce eur. 

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Ako sa outdoorová značka Tilak dostala medzi popredné módne značky
  • Prečo sa jej podarilo uspieť v Japonsku skôr, než v Európe
  • Koľko búnd ročne vyrobia
  • Čo všetko stálo za jej vznikom

Ako ste sa v revolučnom období Československa dostali k americkému materiálu GORE-TEX? 

Mám kamaráta, ktorý sa venuje cyklistike. Keď spadla železná opona, vybral sa na cyklistické závody do Nemecka a videl tam stánok značky Gore, ktorá práve prezentovala svoje produkty. O materiále GORE-TEX som mu ako horolezec už mnohokrát rozprával, a tak mi od nich priniesol leták. Na jeho poslednej strane bola dvojmilimetrovým písmom napísaná adresa firmy a ja som im so štipkou drzosti napísal list, v ktorom som ich požiadal o spoluprácu. Chcel som byť totiž prvou značkou v Československu, ktorej dá americká firma Gore licenciu na využívanie ich materiálov. 

 

V Šumperku sme roky šili kolekcie značky ACRONYM a oni pre nás tvorili dizajn výrobkov Tilak.

 

V tom čase pre mňa pracovali dve brigádničky a mal som jeden šijací stroj po mame. V lete 1992 som ale dostal kladnú odpoveď na môj list a firma Gore ma pozvala do svojej Európskej centrály v Mníchove. S partiou kamarátov sme naskákali do Škody 120, počas cesty sme prespali v stane a v spacáku niekde pri blatistej ceste, ráno som sa navliekol do obleku a vyrazil na recepciu firmy. Na tabuli tam svietilo "Welcome Mr. Kamler" a mne preblesklo hlavou: "Ty vole, toto bude husté."

 

Bundy od českej značky Tilak sú známe po celom svete, no u nás o nich takmer nikto nevie (Rozhovor)

 

Zaviedli ma do veľkej zasadačky, v ktorej sedelo okolo stola sedem najvyšších manažérov. Bolo mi hlúpe prísť len tak s prázdnymi rukami, a tak som si od svojho otca, ktorý bol doktor, požičal kožený kufrík. Nemal som v ňom ale ani papier a ceruzku.

 

 

Okolo roku 2000 som už zamestnával 20 ľudí a mali sme obraty v miliónoch korún.

 

Ich prvou otázkou bolo, ktorým lietadlom som prišiel, že som tu tak skoro. Ja som to radšej zahovoril. Na uhladených nemeckých manažérov som ale očividne spravil dojem a pol roka po stretnutí som dostal licenciu na výrobu. Keď som im potom o niekoľko rokov neskôr rozprával skutočný príbeh mojej cesty do Mníchova, všetci sa išli popukať od smiechu. Dnes by to už takýmto živelným spôsobom nešlo. 

Kedy začali veci naberať najväčší spád? 

Naša značka existuje od roku 1986. Pôvodne sa volala Kamm sport a fungovala pod firmou, ktorá bola vedená na fyzickú osobu, teda na mňa. Okolo roku 2000 som však už zamestnával 20 ľudí a mali sme obraty v miliónoch korún. Tým pádom sme museli uvažovať nad zmenou právnej formy, prešli sme na akciovú spoločnosť a značka sa premenovala na Tilak. Od firmy Gore dnes využívame celé portfólio materiálov. Skúšali sme samozrejme aj iných výrobcov, ale zatiaľ mi ešte nikto neukázal niečo porovnateľné GORE-TEXu. Mnoho firiem výraba nepremokavé materiály so slušnými parametrami ako vodný stĺpec alebo priedušnosť. Väčšinou im ale chýba ten tretí, najdôležitejší parameter, ktorým je životnosť. 

 

Bundy od českej značky Tilak sú známe po celom svete, no u nás o nich takmer nikto nevie (Rozhovor)

Ako sa do vašej továrne v Šumperku dostal jeden z najuznávanejších módnych návrhárov, Errolson Hugh? 

Je to už viac než 20 rokov, kedy sa mi ozval šéf laboratórií firmy Gore, Stefan Marschar. Ten mal tip na jedného chalana, ktorý mal údajne zaujímavé nápady a hľadal firmu, ktorá by mu ich pomohla zrealizovať. Povedal som mu, že sa na to pozriem a za pol hodiny mi volá Errolson Hugh s tým, že by chcel vyrábať menšie série oblečenia, napr. 100 kusov, ale žiadna firma sa s ním o podobných malých objemoch nechce baviť. 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 

VENGEANCE Pt. 4 ... ΛCRИM® x @coevo_kor ... : @haemil.h ...

A post shared by Errolson Hugh (@erlsn.acr) on

 

Ja už som pár takýchto stretnutí zažil a vždy to skončilo tak, že od nás chceli nejaké vzorky - ideálne zadarmo - a potom aj to, aby sme daný objem zadarmo vyrobili. Rovno som mu teda povedal: "Hej Errolson, ja si myslím, že najlepšie by bolo, keby si sa k nám prišiel pozrieť osobne. Uvidíš, čo robíme a aké sú možnosti." Na tom to totiž vždy stroskotalo. On na to: "Jasné, čo tak v utorok?" A tak v utorok priletel a celé to začalo. 

 

 

V Šumperku sme potom roky šili kolekcie jeho značky ACRONYM a oni pre nás tvorili dizajn výrobkov Tilak. Od outdooru ale postupne zamieril do módy, produkcia sa rozbehla, my sme už preňho nestíhali vyrábať, a tak sme sa rozdelili. Za pár rokov sme sa ale opäť stretli nad Poutníkom. ACRONYM si medzičasom založil vlastnú továreň hneď vedľa nás, kde doteraz vyrába všetko svoje oblečenie. 

 

Prečo majú vaše bundy väčšiu popularitu v Japonsku, než v Európe? 

S Tilakom fungujeme na japonskom trhu už 10 rokov - Japonci totiž nosia špičkové outdoorové oblečenie úplne bežne do mesta. Niektoré modely, ktoré sme vyrábali pre tamojší trh, však boli úplne nezmyselné a u nás by to nikto nenosil. Náš partner Takuja k nám raz prišiel a povedal, že sa pozná s jedným novinárom, ktorý miluje módu a chcel by našu bundu v špeciálnej farebnej kombinácii. Mala byť modrá s oranžovou kapucňou. Myslel som si, že sa zbláznil. On ju ale naozaj chcel a my sme si povedali, že mu ju vyrobíme. Jedna bunda sa ale šiť neoplatí, a tak sme ich vyrobili rovno 5. Poslali sme ich do Japonska, oni nám za ne normálne zaplatili a považoval som to za uzavreté. 

 

Bundy od českej značky Tilak sú známe po celom svete, no u nás o nich takmer nikto nevie (Rozhovor)

 

Dva mesiace na to bol v Mníchove obrovský športový veľtrh, na ktorom sa objavil aj Takuja. Na stôl položil hrubý časopis GO OUT, ktorý je niečo ako japonská outdoorová biblia. Na prémiovom mieste v ňom bol inzerát s našou oranžovo-modrou bundou, u ktorého bolo napísané, že sa na trhu objavuje nová značka. Bol to vraj darček od toho novinára. Podobný inzerát by stál aj 20 000 €. Od tej doby sa už nečudujem ničomu. V Japonsku je všetko možné. 

 

Bundy od českej značky Tilak sú známe po celom svete, no u nás o nich takmer nikto nevie (Rozhovor)

 

Pre japonský trh sme sa tak rozhodli vytvoriť špeciálnu kolekciu Poutník by Tilak. S dizajnom nám okrem ľudí z ACRONYM pomáha aj české štúdio BOA. K výrobe pristupujeme rovnakým spôsobom, ako pri produktoch Tilak. Poutník ale vzniká v menších sériách a nikdy to nebude masovka. V porovnaní s celou kolekciou Tilak predstavuje zhruba 10% našej výroby. Je to pre nás niečo ako čerešnička na torte. Výroba produktov Poutník je totiž veľmi nákladná a jeden prototyp tak vzniká aj niekoľko mesiacov. 

 

 

Poutník nemal byť pôvodne dostupný v Európe, no ľudia sa o ňom dozvedeli cez internet a začali si ho žiadať. Museli sme ho tým pádom prispôsobiť nášmu trhu (pre Japonsko bola celá kolekcia vyrábaná len vo veľkostiach XS-M). Najväčšia veľkosť, ktorú sme tam predali bola L pre nejakého bojovníka sumo. 

Akú úlohu hrá pri tvorbe kolekcií Poutník značka ACRONYM?

My sme s Errolsonom začali a dnes je z neho ikona. Tým pádom už je pre vlastnú značku ACRONYM viac tvárou než samotným tvorcom, aj keď sa stále podieľa na dizajnérskych procesoch. Modely našich kúskov z kolekcií Poutník nie sú dielom značky Acronym, ale navrhovali ich jednotliví ľudia ako Errolson, Johana alebo Osman, ktorí sa starajú aj o ich existenciu. Johana F. Schneider pracovala pre Acronym alebo Stone Island Shadow Project a potom si ju ukradli na vedúcu pozíciu dámskych športových kolekcií Nike. Osman Chaudhary rovnako spolupracoval so Stone Island, pracuje pre Acronymom a má na svedomí niektoré naše modely. V spolupráci so štúdiom BOA sa nám ich podarilo dať dokopy, prerobiť niektoré návrhy resp. veľkosti strihov a začali sme predávať aj v Európe. 

 

Obliekame Špeciálne jednotky polície alebo armády ČR a našim veľkým zákazníkom je aj švajčiarska polícia kantónu Zürich, pre ktorú sme vyrobili už viac než 3000 búnd.

 

Bundy od českej značky Tilak sú známe po celom svete, no u nás o nich takmer nikto nevie (Rozhovor)

Kontaktujú vás japonské značky a návrhári s podobnými žiadosťami, ako svojho času Errolson?

Z Japonska nie. Tam je ten trh úplne iný a jeho chod tak radšej nechávam na našich partneroch. Keby sme ich tam nemali, už tam nie sme. Oni ten trh poznajú lepšie a riešia spolupráce s návrhármi. Občas nám dajú nejaký podnet ale nie je to tak, že by sa na nás z Japonska obrátil návrhár so žiadosťou o spoluprácu. Toto oni podľa mňa prísne rešpektujú a ak by chceli spolupracovať, oslovia našich distribútorov. 

 

 

Pôvodne sme mali celkom dosť obchodných partnerov, ale postupne sme to osekali. Dopyt bol totiž obrovský a my sme nestíhali vyrábať. Aktuálne spolupracujeme len s vybranými predajcami, ktorí si väčšinou vyberú niečo z klasického outdooru a niečo zase z Poutníka. Prednedávnom sme sa však rozhodli navýšiť naše kapacity a vyčleniť ich práve pre Poutníka. Hľadali sme silného českého partnera, s ktorým by sme sa mohli spojiť a vybrali sme si obchod Queens

Okrem módnych kruhov nosia Tilak aj policajti alebo horskí záchranári. Ktorí presne? 

Obliekame Horskú službu Českej Republiky, vyhrali sme výberové konania pre horské služby, resp. vybrané jednotky aj na Slovensku, okrem toho obliekame Špeciálne jednotky polície alebo armády ČR a našim veľkým zákazníkom je aj švajčiarska polícia kantónu Zürich, pre ktorých sme vyrobili už viac než 3000 búnd. 

 

Bundy od českej značky Tilak sú známe po celom svete, no u nás o nich takmer nikto nevie (Rozhovor)

Koľko búnd vyrobí ročne Tilak? 

Ak by sme rátali len tie z GORE-TEXu, bolo by to niečo medzi 5 až 6 000 kusov ročne. To je naša kapacita. Okrem toho samozrejme vyrábame aj nohavice a ďalšie tisíce búnd, ktoré nie sú z GORE-TEXU. 

 

Náhľadový obrázok: ACRONYM Tagy: queens, acronym, tilak, poutnik
Ohodnoť článok
54
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.