Nový e-tron je jedným z prvých luxusných elektrických vozidiel, ktoré sú dostupné na našom trhu.
To, že sa automobilový priemysel mení, si snáď už postrehol. Nenarážame teraz ani tak na samotné technológie či dizajn, ktoré idú vpred závratnou rýchlosťou odjakživa, skôr na fakt, že v nasledujúcich rokoch zažijeme pravdepodobne veľkú revolúciu v type pohonu vozidiel. Dôkazom je čoraz väčšia prítomnosť elektrifikovaných vozidiel, a to či už ide o hybridy, plug-in hybridy alebo čisté elektromobily.
Je však pravdou, že prítomnosť elektrických vozidiel je skôr odpoveďou na blížiace sa (trochu nezmyselné) európske normy, než by išlo o prirodzený vývoj značiek, faktom ale je, že v nasledujúcich rokoch sa masívnej elektrifikácii nevyhneme. A to či sa nám to páči alebo nie.
Je nepochybné, že pri vyslovení slova “elektromobil” má ten najväčší hype americká Tesla, v našich končinách je však dostupnosť modelov tejto značky naďalej relatívne chabá. Na európsky trh ale na sklonku posledných mesiacov dorazilo hneď niekoľko veľmi relevantných elektrických zástupcov, medzi ktorými je rozhodne jeden z najzaujímavejších e-tron od Audi. Rozhodli sme sa preto vyskúšať, na akej úrovni je prvé sériové elektrické Audi a čo vlastne obnáša život s elektromobilom na Slovensku.
Výzor konvenčného auta
Jednou zo silných stránok modelu e-tron je jeho dizajn. Síce nejde o žiadnu dizajnovú bombu, narozdiel od väčšiny konkurentov je ale výzor SUV-čka úplne konvenčný, a teda nebyť testovačky s výrazným polepom, najmä laická verejnosť nemá šancu zistiť, že ide o elektrické auto. To považujeme za plus, keďže elektrické vozidlá sú zväčša vzhľadovo minimálne trochu zvláštne, ak nie vyslovene škaredé. E-tron dizajnovo nevytŕča a zapadá do súčasného portfólia značky.
Vpredu nechýba masívny single frame, ktorý je ale v tomto prípade viac menej zaslepený, či opäť parádne spracovane Matrix-LED svetlomety so špičkovou funkcionalitou. Na vodičovej strane (za príplatok na oboch stranách) pribudla efektná schránka s konektormi na nabíjanie. Samozrejme, veľkú pozornosť si zaslúžia najmä príplatkové virtuálne spätné zrkadlá, ktoré dodávajú vozidlu značne futuristickejší zjav. O nich ale neskôr.
Ak ťa zaujíma, čo sa nachádza pod prednou kapotou, tak vedz, že je tam malý odkladací priestor určený na káble. Vďaka priestorovo podstatne jednoduchšej koncepcii pohonu je jednou zo silných stránok e-tronu priestrannosť – najmä vzadu bez stredového tunela je priestoru na rozdávanie. Na druhú stranu, e-tron meria 4,9 metra, takže hriechom by bolo, keby aj ten kufor nemal tých 600 litrov.
Opäť nádherne prepracované koncové svetlá už asi v Audi nemá význam opätovne ospevovať, rovnako tak sa pozastavovať nad absenciou koncoviek výfuku, ostatne, tie nemajú už ani niektoré klasické audiny. Štandardom je kompletne zakrytovaný podvozok, súčiniteľ odporu vzduchu s hodnotou len 0,27 či viacfarebné detaily. Za oranžové strmene vysolíš 450 € a za krásne 21” disky 2 360 €.
Moderný interiér s päticou displejov
Samotnému kokpitu sa nemusíme veľmi venovať, keďže palubná doska je takmer totožná s inými modelmi Audi, akurát jednotlivé displeje sú trochu inak zasadené do palubnej dosky. Centrom palubovky je 10,1” Black Panel, čiže dotykový displej, ktorý sa dá úplne vypnúť, a teda schovať v líniách palubnej dosky.
Pod ním je 8,6” panel klimatizácie, zatiaľ čo pred vodičom je 12,3” Audi Virtual Cockpit s decentne pozmenenou grafikou. Budíky sú pritom zaliate za akýmsi čírim sklom, čiže v tomto prípade je tá grafika ešte čistejšia a ostrejšia. Dva detaily sú ale v interiéri predsa len nové. Prvým je futuristicky stredový tunel, ktorý je nielen slušne hlboký, ale zároveň zakončený netypicky vyzerajúcim voličom prevodovky.
Druhým detailom sú spomínané virtuálne späťáky, teda, integrované displeje vo výplni dverí. Úprimne musíme povedať, že tá čitateľnosť je úchvatná, a to či je deň, počas ktorého do kamier smerujú priamo slnečné lúče alebo v noci, kedy kamery pohlcujú lúče z okolitých lámp či áut. Môže za to fakt, že ide o prvé OLED displeje v sériových autách, takže napríklad čierna farba je reálne čierna. Prekvapivý je aj fakt, že obraz je za každých podmienok 100-percentne stabilný bez otrasov či vibrácii, čo je naozaj pozoruhodné. Celá tá funkcionalita je fakt výborná, avšak...
Okrem toho, že si musíš zvyknúť na to, že reálne klopíš zrak dole a nepozeráš sa do zrkadla vonku, trochu nás sklamalo to, že podľa nás takéto riešenie nemá, bohužiaľ, prakticky žiadnu pridanú hodnotu. Výrez na displeji je pomerne malý a i keď sa dá nastaviť uhol podľa výšky vodiča, žiadna pridaná interakcia kamier či zobrazení sa nekoná, dokonca ani pri cúvaní, kedy by mohla kamera ponúkať viac širokouhlý záber. Navyše pripomíname, že táto sranda stoji 1 700 €. V konečnom dôsledku tak ide skôr o efekt než nejaký praktický prínos.
Výkonná elektrická sústava
Podstatou tohto Audi je ale technika pod kapotou. Nám sa do rúk dostala verzia e-tron 55 quattro, čo v reči čísiel znamená 2 asynchrónne elektromotory so spoločným výkonom 265 kW / 360 koní a 560 Nm. K dispozícii je však krátkodobý Boost, vďaka ktorému sa na približne 8 sekúnd dostaví až 300 kW / 408 koní a 664 Nm.
Energia pochádza z akumulátorov, ktoré sú umiestnené v podlahe. Ich váha je až 700 kilogramov, dôležitejšie však je, že batérie majú vlastnú termoreguláciu a disponujú kapacitou až 95 kWh (využiteľná kapacita približne 85 kWh). Automobilka uvádza, že v zmysle metodiky WLTP dokáže tento e-tron absolvovať na jedno nabitie 410 kilometrov. Rozhodne nemôžeme povedať, že by to bol vymyslený či nereálny údaj (nie je problém dať aj väčší dojazd), pri bežnej jazde za bežných podmienok a bez obmedzovania sa, je však dojazd skôr na úrovni približne 350 kilometrov.
Téma okolo dojazdu je špecifická, keďže spotreba pri elektrickom aute je pomerne kolísavá a záleží od množstva faktorov. Ak sa totiž vyberieš s e-tronom na diaľnicu, kde pôjdeš konštantne 130 km/h, batéria ti vystačí len na vyše 200 kilometrov. Naopak, ak opustíš diaľnicu a začneš využívať i rekuperáciu, nie je problém sa dostať hravo cez 400-kilometrový dojazd.
Inými slovami, jazda s elektrickým autom si vyžaduje zmenu mindsetu, respektíve toho, ako a na aké účely ho človek využíva, lebo to, že s ním neotočíš BA – KE bez zastávky neznamená, že to auto je zlé. Znamená to len to, že to auto asi nie je pre teba. Nám sa počas testu dlhodobá priemerná spotreba ustálila na úrovni niečo málo cez 23 kWh, čo nie je zrovna najnižší údaj, netreba ale zabúdať na to, že ide o 2,7-tonové veľké SUV s vyše 400 koňmi pod kapotou.
Silnou stránkou e-trona je pritom fakt, že jeho elektrická sústava podporuje až 150 kW nabíjanie, čo značí, že z cca 10 na 80 % nabiješ e-tron za približne 30 minút. To je už naozaj veľmi zaujímavú údaj. Na klasických 50 kW nabíjačkách, akých je najmä v okolí Bratislavy už relatívne veľa, tak e-tron nabiješ za približne hodinu a pol. Dodajme, že napríklad na staniciach od ZSE platí, že pokiaľ nemáš predplatený žiadny mesačný balík, nabíjanie je spoplatnené čiastkou 0,49 € / kWh. Zďaleka tak neplatí, že elektromobil jazdí zadarmo.
Ako funguje rekuperácia?
Veľkú úlohu pri spotrebe energie má rekuperácia, ktorú Audi ponúka v 3 stupňoch. V rámci prvého je rekuperácia úplne vypnutá, a teda po pustení plynového pedála vozidla plachtí zotrvačnosťou. Druhý stupeň je mierna rekuperácia, keď po pustení plynového pedála začne vozidlo spomaľovať, zatiaľ čo tretí stupeň predstavuje silnú rekuperáciu, čiže citeľné brzdenie elektromotorom.
Zaujímavosťou ale je, že ani najsilnejšia rekuperácia vozidlo úplne nezastaví (ako napríklad v BMW i3 či Nissane Leaf). Vodič sa tak nemôže spoliehať vyslovene len na jeden pedál, čo miestami považujeme skôr za negatívum, keďže na brzdnú dráhu sa počas rekuperácie nedá úplne spoľahnúť. Naopak, veľkú pochvalu smerujeme na prediktívnosť celej sústavy vďaka komunikácii s mapami či senzormi/radarmi.
Štandardne si vodič nastavuje rekuperáciu interaktívne pomocou pádiel pod volantom, ak však dôjde k situácii, keď sa pred vozidlom nachádza križovatka, rýchlostné obmedzenie, či nejaká prekážka (napríklad iné vozidlo, ktoré sa práve zaradilo), automaticky dôjde k aktivovaniu rekuperácie – systém totiž vie, že vodič by musel i tak brzdiť, a teda miesto toho aby tak spravil a použil mechanické brzdy, prediktívne nastaví rekuperáciu, čím spomalí vozidlo na takú rýchlosť, aby nedošlo ku krízovej situácii/porušeniu predpisov.
Nespornou výhodou elektrických áut je zrýchlenie a inak tomu nie je ani v tomto prípade. Pri zvolení režimu Dynamic a aktivovaní funkcie Boost tak dokáže tento kolos akcelerovať na stovku už za 5,7 sekundy, čo je veľmi pekný údaj. Ostatne, takýmto údajom sa zväčša hrdia tie najlepšie hothatche, ktoré vážia o polovicu menej. Ešte fascinujúcejšie je ale pružné zrýchlenie, kedy elektrické SUV-čko dokáže v sklonku milisekúnd po zatlačení plynového pedála akcelerovať naozaj závratným tempom.
Všetko sprevádza prakticky nulový zvuk, vodič počuje len hvizd vetra a zvuk odvalujúcich sa pneumatík, čo môže byť niekedy naozaj nebezpečné – až v zákrutách či pri pohľade na rýchlomer neraz zistíš, že ideš oveľa rýchlejšie ako predpokladáš. Jazda s elektromobilom však má svoje čaro a najmä v meste ma veľký význam, nakoľko lokálne nedochádza k žiadnemu produkovaniu emisií.
Jazda v e-trone je mimoriadne pohodlná. Môže za to nielen tichá prevádzka, ale i perfektne naladený podvozok, ktorý dokáže aj s veľkými kolesami prekvapivo výborne filtrovať nerovnosti. Ťažké batérie zároveň slúžia ako akési ťažítko, ktoré priklincuje vozidlo k zemi, čím výraznou mierou znižuje ťažisko a prakticky takmer úplne eliminuje nakláňanie karosérie. Problém nastáva až pri ostrej jazdy na serpentínach či pri brzdení, kedy sa negatívne odzrkadlí vysoká váha na nedotáčavosti.
Základná cena verzie 55 quattro je na našom trhu 81-tisíc €, zatiaľ čo testovačka stála 112-tisíc €. To je naozaj slušná pálka, treba si ale uvedomiť, že ide o luxusné SUV s výkonom vyše 400 koní a plejádou technológií. V porovnaní s konkurenčným Modelom X síce ponúka podstatne lepšie zázemie na našom trhu, citeľne kvalitnejšie a prémiovejšie spracovanie a materiály, no spotreba energie a dojazd (najmä na diaľnici) nie je až na takej dobrej úrovni ako pri Tesle.
Tak či onak, e-tron je skutočne jedným z vôbec najlepších elektromobilov na našom trhu. Život s takýmto elektrickým vozidlom si ale vyžaduje zásadnú zmenu myslenia, a to nielen či sa bavíme o dojazde, ale aj o samotnom „tankovaní". Všetko je to o nastavení a zvyku. Sprvoti totiž možno hovoriť o akomsi „diskomforte" v porovnaní s klasickým autom, ak ale vodič zmení svoje návyky, elektromobil sa môže rázom stať lepšou alternatívou. Nehovoriac o tom, že už čoskoro by mal do platnosti nadobudnúť zákon, ktorý výraznou mierou zvýhodní majiteľov takýchto počinov.