Horúce novinky X3 M a X4 M nás dostali na plnej čiare.
Začiatkom roka nás BMW oboznámilo s dvojicou veľmi atraktívnych modelov, ktoré sú pre nemeckú automobilku významným míľnikom. Reč je o stredne veľkých SUV v tých najostrejších verziách – X3 M a X4 M. Ba čo viac, značka nám hneď v úvode ukázala aj špeciálne vyhotovenia s dodatkom Competition. Ak patríš medzi skalných fanúšikov značky, už asi tušíš, čo sa za týmto označením skrýva.
Po odhalení nových želiezok v ohni nasledovala v zmysle tradícií dynamická prezentácia, ktorá sa tentokrát konala až v USA, konkrétne v New Yorku. Za veľkú mláku nás BMW ako jediných zo Slovenska poslalo horúce novinky spoznať a poriadne prevetrať. Exkluzívne ti tak prinášame prvé dojmy s prvými plnokrvnými M-kami odvodenými z modelov X3 a X4, ktorým pod kapotou bije najsilnejší benzínový šesťvalec v histórii značky.
Krátko nato, ako sme docestovali, prešli strastiplnými papierovačkami na letisku a následne sa ubytovali v hoteli, nás čakal bohatý sprievodný program. Okrem základných technických údajov a informáciách o vylepšeniach sme si mohli nové M-kové bavoráky pozrieť priamo v pekne nainštalovanom zátiší hotela. Prvé rande potvrdilo to, čo naznačovali už aj samotné fotky, a teda, že X3-ka aj X4-ka nabrali na agresivite. Môže za to statočne pritvrdený exteriér, ktorý v oboch karosárskych variantoch zaujme už na prvý pohľad.
Plusom pritom je, že stále ide o stredne veľké SUV-čka (respektíve SAV-čka), takže novinky nepôsobia ako nejaký malý mestský crossover a zároveň nie sú také prerastené ako X5-ka, nebodaj X7-čka. Poznávacím znakom noviniek sú najmä agresívne nárazníky s výraznými otvormi na prívod vzduchu. Navyše, na prezentácii nám BMW automaticky podsunulo výkonnejšie verzie Competition, ktoré sú štandardne okorenené o inak príplatkové detaily.
X3 M a X4 M Competition sa hrdia čiernymi detailmi (maska, lišty okolo okien, aerodynamické späťáky a difúzor) či krásnymi dvojfarebnými 21” diskami. Mimochodom, všetky exteriérové doplnky sú vystužené uhlíkovým kompozitom. Vzadu nechýba rozmerný strešný spojler (X3 M) alebo odtrhová hrana (X4 M), no a ani štyri plne funkčné a slušne veľké koncovky výfuku.
Kokpit zdobí tradičná koža Merino, pribudli magické M-kové tlačidlá na volante pre rýchlu zmenu nastavení a rovnako aj športová grafika digitálnych budíkov. Chvalabohu, stále je kruhová. Okrem toho si v kokpite miesto našli nejaké tie karbónové dekóry a iné športové detaily. Oku samozrejme neunikne ani M-kový volič prevodovky, aký poznáme napríklad z novej M5-ky či skutočne perfektné športové sedadlá s parádnym bočným vedením.
Po krátkom zoznámení s hlavnými hrdinami sme si prevzali kľúče od strieborného X3 M Competition a vybrali sa na približne 100-míľovú trasu smerujúcu z periféria New Yorku na neďaleký okruh Monticello Motor Club. Okrem toho, že nás počas jazdy prekvapili pomerne striktné rýchlostné limity (ktoré snáď každý vrátane kamiónov na diaľniciach porušoval), či vskutku pozaplátané, no naozaj široké cesty, prekvapil nás aj samotný podvozok športovej X3-ky.
Je jasné, že ide o športové náčinie, takže nemožno čakať pohodu a plavnosť sťa sedmičková limuzína, no aj napriek tomu je podvozok novinky v rámci komfortného režimu slušne pohodlný na bežných cestách (a to bez vzduchového podvozku).
Nepochybne je cítiť väčšiu tuhosť a len minimum náklonov karosérie, podvozkovo chalani z Mníchova SUV-čka zbytočne umelo nepritvrdili – keď porovnáme X3 M s nedávno testovaným CLC 63, čiže úhlavným konkurentom, AMG-čkom bolo citeľne tvrdšie a surovejšie, čo v prípade auta tohto typu hodnotíme skôr negatívne.
Po niekoľkých hodinách strávených za volantom musíme pochváliť aj úroveň odhlučnenia a celkového nastavenie auta. Samozrejme, či už máte režim Comfort alebo nie, keď tomu udriete, takmer dve tony sa dajú do pozoru skôr, ako by ste čakali. Ale o tom neskôr. Po príchode na okruh nasledovalo technické okienko, kde padli nielen pokyny ako sa správať na okruhu, ale odznelo aj to najpodstatnejšie.
Tým je nepochybne technika, ktorá je skutočne pozoruhodná. X3 M a X4 M majú pod kapotou 3-litrový benzínový radový šesťvalec s výkonom 353 kW / 480 koní, pričom verzie Competition disponujú výkonom až 375 kW / 510 koní a 600 Nm (od 2 600 po 6 000 ot./min).
Ide tak o historicky najsilnejší benzínový šesťvalec v sériovom BMW. Agregát M TwinPower Turbo s priamým vstrekovaním a tlakom až 350 barov má kovaný kľukový hriadeľ, vylepšené chladenie i sanie. O prenos sily sa stará 8-stupňová prevodovka M Steptronic, pričom pohon všetkých štyroch kolies zaručuje M xDrive.
Samozrejmosťou je športový diferenciál na zadnej náprave, zaujímavosťou pritom je, že podvozok bol dodatočne vystužený dodatočnými stabilizátormi, vzperou v zadnej časti a prídavným ramenom na zadnej náprave. Brzdový systém zastrešujú veľké 395-milimetrové kotúče, zatiaľ čo sofistikovaný systém M Dynamic sa stará o kontrolovaný preklz kolies. BMW sa pritom naďalej drží toho, že stabilizáciu je možné dokonca aj úplne vypnúť. Teórie bolo ale dosť, berieme X4 M Competition a ideme na okruh.
Vyše 4-míľový súkromný okruh bol mixom rýchlych pasáži, kde sme sa neraz ocitli takmer na obmedzovači a zároveň technických častí, kde mali SUV-čka čo-to robiť s vyššou výškou, teda ťažiskom a vlastne aj váhou. Áno, testované X4 M s hmotnosťou takmer 2 tony papierovo nevyznieva ako zrovna rýdzo športová záležitosť, už po pár kolách na trati musíme uznať, že pocitovo máš spoza volantu dojem, že sedíš v podstatne menšom aute, čo je obrovský plus.