Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
30. decembra 2018 o 23:23
Čas čítania 0:00
Daniel Mikolášik

Išlo o nafúknuté kauzy alebo naozaj závažné škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek

MÓDA H&M HOMOFÓBIA PRADA VICTORIA'S SECRET
Uložiť Uložené

Aj veľké módne spoločnosti občas urobia krok vedľa. Častokrát sa však ich prešľapy dočkajú mnohonásobne väčšej kritiky, ako by si zaslúžili.

V posledných rokoch sa u viacerých svetových módnych gigantov čoraz viac hromadia rôzne kauzy, ktoré sú následne riešené nielen médiami, ale aj samotnou verejnosťou. 

Existujú však aj diskutabilné kauzy, ktoré vrhajú zlé svetlo na dané módne značky, no v skutočnosti sú buď umelo vytvorené citlivejšou časťou spoločnosti alebo zbytočne nafúknuté. Ide väčšinou o kritické prešľapy týkajúce sa etník, rasy, pohlavia, sexuálnej orientácie či dokonca korpulencie ľudí. 

Keďže v poslednej dobe je takýchto módnych káuz  čoraz viac, rozhodli sme sa, že vyberieme 6 tých najznámejších, najdiskutabilnejších a najkritickejších, ktoré sú už na hrane medzi závažným škandálom a zbytočne nafúknutým prípadom. 


H&M

Určite si spomínaš na jeden z najvýraznejších rasistických škandálov tohto roka ešte z januára, kedy známy švédsky gigant s rýchlou módou Hennes & Mauritz uviedol do predaja zelenú mikinu s nápisom Coolest monkey in the jungle, vo voľnom preklade Najcoolovejšia opička v džungli.

Na tom by nebolo nič zvláštne, keby nebola nafotená a na oficiálnych e-shopoch odprezentovaná na malom černošskom chlapčekovi. Nepochopiteľný krok spoločnosti okamžite odsúdilo veľké množstvo ľudí po celom svete vrátane kanadského R&B speváka The Weeknda.

I keď primárny zámer nemusel byť zo strany H&M nutne rasistický, táto skutočnosť neprezentovala spoločnosť práve v najlepšom svetle. Značka sa síce promptne ospravedlnila a osudné fotografie stiahla zo všetkých stránok a reklamných produktov, no samotný incident sa bude so značkou ťahať ešte nejaký čas.

Nezabúdajme však na fakt, že možno skutočne mohlo ísť len o nešťastnú náhodu, ktorú si značka neuvedomila a vopred dôkladne nepremyslela. Internet však voči reťazcu H&M okamžite vyjadril veľkú nespokojnosť s jeho konaním a dal mu to poriadne zožrať.

Išlo o zbytočne nafúknuté kauzy alebo naozaj závažne škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek
Išlo o zbytočne nafúknuté kauzy alebo naozaj závažne škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek Zdroj: H&M

Dolce & Gabbana

Milánska luxusná značka Dolce & Gabbana si proti sebe v novembri tohto roka poštvala nielen milióny Číňanov, ale aj množstvo iných obyvateľov a národností, a to kvôli pomerne nevhodnej reklame, na ktorej sa Číňanka snaží jesť tradičné talianske jedlá pomocou paličiek.

Žena oblečená v D&G šatách sa konkrétne v troch krátkych reklamných spotoch, ktoré mali na sociálnych sieťach odpromovať konanie módnej prehliadky v Šanghaji snaží jesť jedlá ako pizza, špagety či dezert cannoli a mužský hlas v pozadí jej hovorí, ako správne na to.

Reklamy okamžite vyvolali výraznú kritiku na adresu talianskeho módneho domu, ktorý obvinili z rasizmu a sexizmu. Módnu šou museli navyše zrušiť a veľké čínske spoločnosti elektronického obchodu ihneď stiahli z predaja tovar od D&G. Pri vyhľadávaní názvu značky na niektorých čínskych serveroch sa dokonca nejaký čas nenachádzali žiadne výsledky.

Talianski návrhári Domenico Dolce a Stefano Gabbana sa preto v čínštine ospravedlnili a taktiež uviedli, že sa z celého prípadu ponaučili a chcú sa vynasnažiť, aby lepšie pochopili čínsku kultúru a v budúcnosti ju viac rešpektovali.

Prada

Len pred pár týždňami sme ťa informovali o najnovšom škandále, ktorý má na krku prémiová talianska high fashion značka Prada. Tá totiž v rámci kolekcie Pradamalia uviedla do predaja prívesky čiernych opičiek s názvom Otto Toto, ktoré podľa kritiky na sociálnych sieťach či vo svetových médiách mali mať silný rasistický charakter.

Tmavé postavičky údajne stvárňovali stereotypné pred­stavy o čer­noš­ských tvá­rach a značka ich preto musela okamžite stiahnuť nielen z výkladov, ale aj z predaja. Taktiež sa vedenie dodatočne ospravedlnilo so slovami, že svojím krokom vraj nikoho nechcelo uraziť a figúrky nemajú mať žiadnu spojitosť s reálnym svetom.

Veľké množstvo ľudí sa však na sociálnych sieťach aj tak vyjadrilo, že čierne opičky s mohutnými červenými perami sú zo strany módnej značky rasistickým prejavom termínu blackface, a teda ofenzívnej karikatúry ľudí tmavej pleti. Taliansky gigant však odmieta akúkoľvek spojitosť čiernych postavičiek s ich údajným ra­sis­tickým podtónom.

Aj napriek všetkému však ne­wy­or­ská ko­mi­sia pre ľud­ské práva poslala Prade ofi­ciálny list a taktiež voči nej za­čala aj vy­šet­ro­va­nie. Momentálne jej hrozí pokuta vo výške 250-ti­síc dolárov a stratenie dobrej povesti, i keď je dosť možné, že značka nemala nijako v pláne úmyselne a rasisticky znevažovať ľudí tmavej pleti.

ASOS

Známy britský online predajca oblečenia a kozmetiky ASOS sa taktiež tento rok dopustil nemalého prešľapu, keď do predaja uviedol hrubý červený latexový choker podobný opasku, s čím by nebol žiadny problém, keby fotografia modelky nepripomínala obesené dievča. Celé kauza nabrala na obrátkach aj vďaka nápisu Hanger, ktoré mala modelka na tričku.

Ľudia na sociálnych sieťach svoje znechutenie z nemorálneho a nekorektného postupu predajcu dali okamžite najavo. Väčšina sa totiž domnievala, že ASOS si vyslovene robí srandu zo samovraždy obesením sa. Značka je známa svojimi kontroverznými kúskami, avšak toto už prišlo mnohým cez čiaru.

Produkt bol samozrejme ihneď stiahnutý z oficiálnych stránok internetového predajcu, no celý škandál reputácii ASOS-u bohužiaľ nijako nepomohol. Ľuďom však okrem nemravného odprezentovania produktu vadila aj jeho samotná cenovka vo výške 51 €.

Dizajnéri u britského fast fashion reťazca však radi šokujú a celý e-shop je plný rôznych bizarností, a preto je dosť možné že aj tento nepriaznivý pokus o vytvorenie nového módneho trendu s koženým opaskom na krku bol len nešťastný omyl, ktorého cieľom nebolo nijakým spôsobom útočiť či uťahovať si z tragédií spojených so samovraždami a obesením.

Forever 21

Jedna z čerstvejších káuz je aj tá z dielne kalifornského odevného fast fashion reťazca Forever 21. Značka totiž čelí vážnej kritike okolia kvôli vianočnému svetru s nápisom Wakanda Forever inšpirovanému filmom Čierny panter. Ten totiž na oficiálnom e-shope propagoval model bielej pleti, čo okamžite pobúrilo širokú verejnosť. 

Na sociálnych sieťach sa za pomerne krátky čas jednohlasne zhodlo nespočetné množstvo ľudí, ktorí postup obchodu odsúdili. Kritizujúci presadzovali tvrdenie, že samotná podstata Wakandy, a teda fiktívnej marvelovskej krajiny, v ktorej žijú obyvatelia výlučne tmavej pleti, vychádza z úplne inej etniky, a preto by ju mal propagovať černoch.

Značka teda bola nútená pohoršujúce fotografie odstrániť a verejne sa ospravedlniť. Spätnú väzbu o ich produktoch a marketingu vraj neberú na ľahkú váhu. Spoločnosť taktiež uviedla, že oslavuje všetkých superhrdinov prostredníctvom rôznych modelov, bez ohľadu na ich farbu pleti.

Po medializovaní tejto kauzy sa však drvivá väčšina komentujúcich chytala za hlavu, ako je možné, že niekomu niečo takéto vadí. Ľudia sa tiež zhodli na tom, že keby to aj propagoval model tmavej pleti, stále by sa našli takí, ktorí by to brali ako prejav rasizmu. Hold, citlivej spoločnosti je niekedy ťažko vyjsť v ústrety.

Vic­to­ria’s Sec­ret

Posledný módny škandál na našom zozname je z trochu iného súdka, ako ostatné spomenuté a má ho na svedomí kalifornský gigant Vic­to­ria’s Sec­ret známy najmä spodnou bielizňou a prekrásnymi modelkami. Značka sa totižto dopustila diskriminácie transgender a plus-size ľudí.

Po­sta­ral sa o to mar­ke­tin­gový šéf Ed Ra­zek v na­živo vy­sie­la­nom roz­ho­vore pre Vo­gue. V ňom sa vyjadril, že na ich očakávanej a každoročne ostro sledovanej prehliadke Victoria's Secret Fashion Show rozhodne nevystúpia ani trans­se­xu­álne a taktiež ani plus-size modelky. Na takýto typ ľudí údajne nechcú cieliť svoj marketing.

Množstvo ľudí okamžite značku skritizovalo a odsúdilo za uzavretosť voči diverzite, netolerantnosť a diskrimináciu. Do bojkotu sa zapojili aj mnohé plus-size modelky, ktoré si myslia, že názory podobného charakteru nemajú v modernej spoločnosti miesto.

Bola však kritika naozaj oprávnená? Značka si totiž dôrazne udržiava jedinečný formát a akúsi exkluzivitu na trhu už niekoľko rokov, a práve v tom tkvie jej unikátnosť. Pre rôznorodé ženy založila spoločnosť sesterskú značku Lane Bryant a tá má mať špecifickú cieľovú skupinu, rovnako ako ju má aj Vic­to­ria’s Sec­ret.

Aj napriek všetkému sa však po masovo negatívnej kampani rozhodol Ed prostredníctvom oficiálneho účtu značky na Twitteri verejne ospravedlniť a taktiež dodal, že v budúcnosti sa nebráni v rámci Victoria's Secret Fashion Show obsadiť na mólo aj transgender modelku.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Victoria's Secret (@victoriassecret),

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Lane Bryant (@lanebryant),

Čo si o všetkých vymenovaných kauzách myslíš ty? Bola kritika a odsúdenie zo strany spoločnosti na mieste v každom jednom prípade alebo si toho názoru, že niektoré škandály z nášho zoznamu boli zbytočne nafúknuté? Svoje stanovisko nám pokojne napíš do komentára.

Anketa:
Ktorá značka mala podľa teba najviac nafúknutý škandál?
H&M
Dolce & Gabbana
Prada
ASOS
Forever 21
Vic­to­ria’s Sec­ret
H&M
27 %
381 Hlasov
Dolce & Gabbana
7 %
92 Hlasov
Prada
8 %
117 Hlasov
ASOS
6 %
85 Hlasov
Forever 21
29 %
398 Hlasov
Vic­to­ria’s Sec­ret
23 %
320 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia