Utorok 22. 1. 2019 meniny má Zora

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda
14
Daniel M.
30. december 2018, 23:23

Išlo o nafúknuté kauzy alebo naozaj závažné škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek

Aj veľké módne spoločnosti občas urobia krok vedľa. Častokrát sa však ich prešľapy dočkajú mnohonásobne väčšej kritiky, ako by si zaslúžili.

Daniel M.
30. december 2018, 23:23
Išlo o nafúknuté kauzy alebo naozaj závažné škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
14
Uložiť na neskôr.
Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

V posledných rokoch sa u viacerých svetových módnych gigantov čoraz viac hromadia rôzne kauzy, ktoré sú následne riešené nielen médiami, ale aj samotnou verejnosťou. 

 

Existujú však aj diskutabilné kauzy, ktoré vrhajú zlé svetlo na dané módne značky, no v skutočnosti sú buď umelo vytvorené citlivejšou časťou spoločnosti alebo zbytočne nafúknuté. Ide väčšinou o kritické prešľapy týkajúce sa etník, rasy, pohlavia, sexuálnej orientácie či dokonca korpulencie ľudí. 

 

Keďže v poslednej dobe je takýchto módnych káuz  čoraz viac, rozhodli sme sa, že vyberieme 6 tých najznámejších, najdiskutabilnejších a najkritickejších, ktoré sú už na hrane medzi závažným škandálom a zbytočne nafúknutým prípadom. 

 


 

H&M

Určite si spomínaš na jeden z najvýraznejších rasistických škandálov tohto roka ešte z januára, kedy známy švédsky gigant s rýchlou módou Hennes & Mauritz uviedol do predaja zelenú mikinu s nápisom Coolest monkey in the jungle, vo voľnom preklade Najcoolovejšia opička v džungli.

 

Na tom by nebolo nič zvláštne, keby nebola nafotená a na oficiálnych e-shopoch odprezentovaná na malom černošskom chlapčekovi. Nepochopiteľný krok spoločnosti okamžite odsúdilo veľké množstvo ľudí po celom svete vrátane kanadského R&B speváka The Weeknda.

 

I keď primárny zámer nemusel byť zo strany H&M nutne rasistický, táto skutočnosť neprezentovala spoločnosť práve v najlepšom svetle. Značka sa síce promptne ospravedlnila a osudné fotografie stiahla zo všetkých stránok a reklamných produktov, no samotný incident sa bude so značkou ťahať ešte nejaký čas.

 

Nezabúdajme však na fakt, že možno skutočne mohlo ísť len o nešťastnú náhodu, ktorú si značka neuvedomila a vopred dôkladne nepremyslela. Internet však voči reťazcu H&M okamžite vyjadril veľkú nespokojnosť s jeho konaním a dal mu to poriadne zožrať.

 

Išlo o zbytočne nafúknuté kauzy alebo naozaj závažne škandály? 6 rasistických či sexistických prešľapov módnych značiek

 

 

Dolce & Gabbana

Milánska luxusná značka Dolce & Gabbana si proti sebe v novembri tohto roka poštvala nielen milióny Číňanov, ale aj množstvo iných obyvateľov a národností, a to kvôli pomerne nevhodnej reklame, na ktorej sa Číňanka snaží jesť tradičné talianske jedlá pomocou paličiek.

 

Žena oblečená v D&G šatách sa konkrétne v troch krátkych reklamných spotoch, ktoré mali na sociálnych sieťach odpromovať konanie módnej prehliadky v Šanghaji snaží jesť jedlá ako pizza, špagety či dezert cannoli a mužský hlas v pozadí jej hovorí, ako správne na to.

 

Reklamy okamžite vyvolali výraznú kritiku na adresu talianskeho módneho domu, ktorý obvinili z rasizmu a sexizmu. Módnu šou museli navyše zrušiť a veľké čínske spoločnosti elektronického obchodu ihneď stiahli z predaja tovar od D&G. Pri vyhľadávaní názvu značky na niektorých čínskych serveroch sa dokonca nejaký čas nenachádzali žiadne výsledky.

 

Talianski návrhári Domenico Dolce a Stefano Gabbana sa preto v čínštine ospravedlnili a taktiež uviedli, že sa z celého prípadu ponaučili a chcú sa vynasnažiť, aby lepšie pochopili čínsku kultúru a v budúcnosti ju viac rešpektovali.

 

 

 

Prada

Len pred pár týždňami sme ťa informovali o najnovšom škandále, ktorý má na krku prémiová talianska high fashion značka Prada. Tá totiž v rámci kolekcie Pradamalia uviedla do predaja prívesky čiernych opičiek s názvom Otto Toto, ktoré podľa kritiky na sociálnych sieťach či vo svetových médiách mali mať silný rasistický charakter.

 

Tmavé postavičky údajne stvárňovali stereotypné pred­stavy o čer­noš­ských tvá­rach a značka ich preto musela okamžite stiahnuť nielen z výkladov, ale aj z predaja. Taktiež sa vedenie dodatočne ospravedlnilo so slovami, že svojím krokom vraj nikoho nechcelo uraziť a figúrky nemajú mať žiadnu spojitosť s reálnym svetom.

 

Veľké množstvo ľudí sa však na sociálnych sieťach aj tak vyjadrilo, že čierne opičky s mohutnými červenými perami sú zo strany módnej značky rasistickým prejavom termínu blackface, a teda ofenzívnej karikatúry ľudí tmavej pleti. Taliansky gigant však odmieta akúkoľvek spojitosť čiernych postavičiek s ich údajným ra­sis­tickým podtónom.

 

Aj napriek všetkému však ne­wy­or­ská ko­mi­sia pre ľud­ské práva poslala Prade ofi­ciálny list a taktiež voči nej za­čala aj vy­šet­ro­va­nie. Momentálne jej hrozí pokuta vo výške 250-ti­síc dolárov a stratenie dobrej povesti, i keď je dosť možné, že značka nemala nijako v pláne úmyselne a rasisticky znevažovať ľudí tmavej pleti.

 

 

ASOS

Známy britský online predajca oblečenia a kozmetiky ASOS sa taktiež tento rok dopustil nemalého prešľapu, keď do predaja uviedol hrubý červený latexový choker podobný opasku, s čím by nebol žiadny problém, keby fotografia modelky nepripomínala obesené dievča. Celé kauza nabrala na obrátkach aj vďaka nápisu Hanger, ktoré mala modelka na tričku.

 

Ľudia na sociálnych sieťach svoje znechutenie z nemorálneho a nekorektného postupu predajcu dali okamžite najavo. Väčšina sa totiž domnievala, že ASOS si vyslovene robí srandu zo samovraždy obesením sa. Značka je známa svojimi kontroverznými kúskami, avšak toto už prišlo mnohým cez čiaru.

 

Produkt bol samozrejme ihneď stiahnutý z oficiálnych stránok internetového predajcu, no celý škandál reputácii ASOS-u bohužiaľ nijako nepomohol. Ľuďom však okrem nemravného odprezentovania produktu vadila aj jeho samotná cenovka vo výške 51 €.

 

Dizajnéri u britského fast fashion reťazca však radi šokujú a celý e-shop je plný rôznych bizarností, a preto je dosť možné že aj tento nepriaznivý pokus o vytvorenie nového módneho trendu s koženým opaskom na krku bol len nešťastný omyl, ktorého cieľom nebolo nijakým spôsobom útočiť či uťahovať si z tragédií spojených so samovraždami a obesením.

 

 

 

Forever 21

Jedna z čerstvejších káuz je aj tá z dielne kalifornského odevného fast fashion reťazca Forever 21. Značka totiž čelí vážnej kritike okolia kvôli vianočnému svetru s nápisom Wakanda Forever inšpirovanému filmom Čierny panter. Ten totiž na oficiálnom e-shope propagoval model bielej pleti, čo okamžite pobúrilo širokú verejnosť. 

 

Na sociálnych sieťach sa za pomerne krátky čas jednohlasne zhodlo nespočetné množstvo ľudí, ktorí postup obchodu odsúdili. Kritizujúci presadzovali tvrdenie, že samotná podstata Wakandy, a teda fiktívnej marvelovskej krajiny, v ktorej žijú obyvatelia výlučne tmavej pleti, vychádza z úplne inej etniky, a preto by ju mal propagovať černoch.

 

Značka teda bola nútená pohoršujúce fotografie odstrániť a verejne sa ospravedlniť. Spätnú väzbu o ich produktoch a marketingu vraj neberú na ľahkú váhu. Spoločnosť taktiež uviedla, že oslavuje všetkých superhrdinov prostredníctvom rôznych modelov, bez ohľadu na ich farbu pleti.

 

Po medializovaní tejto kauzy sa však drvivá väčšina komentujúcich chytala za hlavu, ako je možné, že niekomu niečo takéto vadí. Ľudia sa tiež zhodli na tom, že keby to aj propagoval model tmavej pleti, stále by sa našli takí, ktorí by to brali ako prejav rasizmu. Hold, citlivej spoločnosti je niekedy ťažko vyjsť v ústrety.

 

 

 

Vic­to­ria’s Sec­ret

Posledný módny škandál na našom zozname je z trochu iného súdka, ako ostatné spomenuté a má ho na svedomí kalifornský gigant Vic­to­ria’s Sec­ret známy najmä spodnou bielizňou a prekrásnymi modelkami. Značka sa totižto dopustila diskriminácie transgender a plus-size ľudí.

 

Po­sta­ral sa o to mar­ke­tin­gový šéf Ed Ra­zek v na­živo vy­sie­la­nom roz­ho­vore pre Vo­gue. V ňom sa vyjadril, že na ich očakávanej a každoročne ostro sledovanej prehliadke Victoria's Secret Fashion Show rozhodne nevystúpia ani trans­se­xu­álne a taktiež ani plus-size modelky. Na takýto typ ľudí údajne nechcú cieliť svoj marketing.

 

Množstvo ľudí okamžite značku skritizovalo a odsúdilo za uzavretosť voči diverzite, netolerantnosť a diskrimináciu. Do bojkotu sa zapojili aj mnohé plus-size modelky, ktoré si myslia, že názory podobného charakteru nemajú v modernej spoločnosti miesto.

 

Bola však kritika naozaj oprávnená? Značka si totiž dôrazne udržiava jedinečný formát a akúsi exkluzivitu na trhu už niekoľko rokov, a práve v tom tkvie jej unikátnosť. Pre rôznorodé ženy založila spoločnosť sesterskú značku Lane Bryant a tá má mať špecifickú cieľovú skupinu, rovnako ako ju má aj Vic­to­ria’s Sec­ret.

 

Aj napriek všetkému sa však po masovo negatívnej kampani rozhodol Ed prostredníctvom oficiálneho účtu značky na Twitteri verejne ospravedlniť a taktiež dodal, že v budúcnosti sa nebráni v rámci Victoria's Secret Fashion Show obsadiť na mólo aj transgender modelku.

 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Victoria's Secret (@victoriassecret),

 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Lane Bryant (@lanebryant),

 

Čo si o všetkých vymenovaných kauzách myslíš ty? Bola kritika a odsúdenie zo strany spoločnosti na mieste v každom jednom prípade alebo si toho názoru, že niektoré škandály z nášho zoznamu boli zbytočne nafúknuté? Svoje stanovisko nám pokojne napíš do komentára.

Ktorá značka mala podľa teba najviac nafúknutý škandál?
H&M
338 hlasov
Dolce & Gabbana
85 hlasov
Prada
100 hlasov
ASOS
68 hlasov
Forever 21
356 hlasov
Vic­to­ria’s Sec­ret
277 hlasov
Ohodnoť článok
3
Zdieľaj článok
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol ohodnotiť článok.
Prihlásiť sa
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.