Značka sa musela ospravedlniť a postavičky okamžite stiahnúť z predaja.
Prémiová talianska high fashion značka Prada má na krku poriadny škandál. V rámci kolekcie Pradamalia totiž uviedla do predaja prívesky čiernych opičiek s názvom Otto Toto, ktoré podľa kritiky na sociálnych sieťach či vo svetových médiách mali mať silný rasistický charakter. Taliansky gigant ich preto musel promptne stiahnuť nielen z výkladov, ale aj z predaja.
„Postavičky stvárňovali stereotypné predstavy o černošských tvárach,“ tvrdí portál Bussines Insider. Väčšina ľudí sa na sociálnych sieťach vyjadrila, že čierne opičky s mohutnými červenými perami sú zo strany módnej značky rasistickým prejavom termínu blackface, a teda ofenzívnej karikatúry ľudí tmavej pleti.
Na celý incident ako prvá upozornila americká právnička Chinyere Ezie na svojom Facebooku a Twitteri, ktorá vyjadrila veľké znepokojenie ohľadom výkladu newyorskej Prada predajne. Po vstupe do obchodu neverila vlastným očiam. História by sa podľa jej slov nemala opakovať a taktiež si myslí, že „Čierna Amerika“ si zaslúži lepšie zaobchádzanie.
Spotted today in Soho. Thanks @Prada for making sure blackface remains live and well. #stopracism #NoExcuses #shameonyou pic.twitter.com/C5lWNHqsUm
— Chinyere Ezie (@lawyergrrl) 13. decembra 2018
Prada však odmieta akúkoľvek spojitosť čiernych postavičiek s ich údajným rasistickým podtónom. Napriek tomu sa ale rozhodla ospravedlniť a figúrky stiahnuť z predajní. Značka tým vraj nikoho nechcela uraziť a figúrky nemajú mať žiadnu spojitosť s reálnym svetom.
Newyorská komisia pre ľudské práva poslala talianskej spoločnosti oficiálny list a taktiež voči nej začala vyšetrovanie. Ak by sa úmyselne mierený rasizmus dokázal, Prade hrozí pokuta vo výške 250-tisíc dolárov. Dovtedy musí značka svojim zamestnancom poskytnúť školenie o ľudských právach.