Prevetrali sme novú pýchu Audi.
Značka Audi uplynulé mesiace vo veľkom modernizuje svoje portfólio, o čom svedčí príchod úplne nových generácii dlhoročných stálic segmentu. A6, A7 či A8 sú totiž dlhé roky etablovanými vozidlami, ktoré zohrávajú v ponuke nezastupiteľné dieliky stavebnice. Okrem nich však ingolstadtská automobilka nechala uzrieť svetlo sveta jeden úplne nový počin. Reč je nepochybne o Q8-čke, ktorá z výhradne bratislavského závodu putuje do celého sveta, kde sa prezentuje ako vlajková loď značky.
Prvé SUV kupé so štyrmi kruhmi v maske nechalo na sebe relatívne dlho čakať, najmä ak konkurenčná X6-ka a GLE kupé dlhé roky extrémnou mierou valcujú predaje a čoskoro sa dočkáme už ich 3, resp. 2 generácie. Čakaniu je však koniec, ba čo viac, horúcu novinku sme už stihli vyskúšať a preto vám prinášame odpoveď na to, či sa na ňu oplatilo tak dlho čakať.
V dobe, kedy Audi odhalilo model Q8 vo výraznom oranžovom laku sa viacerí zhodovali, že v Ingolstadte trafili vedľa. Nám sa však do rúk dostal exemplár doplnený o čierne doplnky (lišty, maska, detaily), športový S-linový optický paket a obrovské, až 22" dvojfarebné disky, no a musíme uznať, že daná konfigurácia Q8-čke naživo mimoriadne sekne!
O to viac totiž do sveta kričí to výrazné smerovanie značky, ktorým sa Audi posledné roky uberá. Za všetko hovorí masívna, do priestoru vystupujúca 8-uhoľníková maska, pri ktorej sa stratia aj obrovské ľadvinky novej X7-čky. Do ohňa následne prilieva množstvo prísnych línií a hrán, ktoré umocňujú celkový dizajn.
Špeciálnu pozornosť si zaslúži svetelná technológia. Vpredu dominujú svetlá HD Matrix-LED s perfektnou grafikou, vzadu nájdeme navzájom prepojené efektné svetlá s azda ešte atraktívnejším dizajnovým podpisom. Najmä v noci sa tak novinka postará o pozoruhodné divadlo – hlavné svetlomety ponúkajú výbornú adaptívnu funkcionalitu, čerešničkou na torte je však ich postupné rozsvecovanie a zhasínanie, kedy chalani z Ingolstadtu posunuli svetelnú hru na novú úroveň.
Podstatou dizajnu je atraktívnejšie skosená zadná časť. Poznamenať však treba, že Audi si opäť spravilo taký vlastný segment. Nielenže je Q8-čka rozmerovo (4986 x 1995 x 1705!) väčšia ako konkurencia, ale zároveň jej strecha výrazné klesá až za (naozaj dlhými) zadnými dverami. Okrem toho, novinka sa pýši bezrámovým riešením dverí, čo je v danej triede vskutku netradičné. To, že disponuje aj perfektne krytými prahmi, to už sa viac-menej očakáva.
Žiaľ, už aj Audi Q8 prichádza bez reálnych koncoviek výfuku, má len plastové atrapy. Batožinový priestor nie je takým nekonečným príbehom ako u Q7-čky, 605 litrov však považujeme za veľmi slušnú hodnotu. Plne elektricky ovládané piate dvere sú samozrejmosťou, plusom je možnosť nechať vozidlo spustiť nižšie, čím sa zjednoduší nakladanie predmetov.
Ak máme byť úprimní, z našej strany exteriéru niet čo podstatné vytknúť. Vadia nám len esteticky nešťastne umiestnené radary v maske, najmä pri parkovaní si zároveň musíte zvyknúť aj na obrovské rozmery (2-metrovú šírku).
V interiéri už žiadnu veľkú revolúciu nečakajte. Palubná doska totiž vychádza zo súčasných modelov. I keď po stránke infotainmentu nemožno hovoriť o tak brutálnej vyspelosti ako v prípade systémov iDrive či MBUX, moderný technokratický kokpit s prvkami minimalizmu vyzerá mimoriadne dobre.
Gro tvoria 3 rozmerné displeje – 12,3" digitálne budíky Virtual Cockpit, 10,1" centrálny displej Black Panel (po vypnutí zanikne v líniách palubovky) a 8,6" displej určený pre ovládanie klimatizácie. Sprvoti si na absenciu fyzických tlačidiel musíte zvyknúť, uznať však treba, že technici odviedli výbornú prácu a ovládanie je intuitívne, najmä čo sa klimatizácie týka.
Ani v tomto prípade nechýba parádna 360-stupňová kamera s 3D modelom či interaktívna klávesnica, ktorá sa vie premeniť na akýsi touchpad, kde viete písať. V tomto majú displeje výborne využitie, pripraviť sa ale treba na množstvo otlačkov či škrabancov, keďže interiér je posiaty klavírnym lakom. Stredové obrazovky sú navyše viac naklonené do priestoru, čím často dochádza k odrazom lúčov smerom od panoramatickej strechy.
Jednou z najsilnejších stránok Q8-čky je komfort, pohodlie a vnútorná priestrannosť. Dozadu sa nastupuje úplne s ľahkosťou a ani vysoké, 2-metrové postavy nemajú najmenší problém s priestorom nad hlavou či na nohy. Na novinku sa v tejto disciplíne jednoducho X6 či GLE kupé nechytá.
Naopak, jednou zo slabých stránok Q8-čky je súčasná ponuka motorov. Tá je totiž v tomto momente ochudobnená len na jedinú verziu 50 TDI – 3-litrový naftový šesťvalec s výkonom 210 kW / 286 koní a 600 Nm, pohonom quattro a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Sme názoru, že ide o tú najideálnejšiu motorizáciu, ktorá vo väčšine prípadov bohate postačí, avšak...
...takto agresívne vyzerajúce SUV-čko by si určite zaslúžilo viac. Tým narážame na chystaný variant SQ8, ktorého s najväčšou pravdepodobnosťou bude poháňať naftový osemvalec. Zo skúsenosti s SQ7-čky si dovolíme tvrdiť, že opäť pôjde o bezkonkurenčný pomer výkonu a spotreby. Ešte chvíľu si však musíme počkať.
Pokiaľ ide o bližšie parametre, verzia 50 TDI dokáže vyšprintovať na stovku za 6,3 sekundy, žiaľ, aj tu sme postrehli opozdenú, niekoľko sekundovú odozvu na plyn, ktorá je už akousi tradíciou nových koncernových áut. Počas testu sa naša priemerná spotreba ustálila na hodnote 8,5 l/100 km, pri medzimestskom presune však nie je problém sa dostať aj pod 7 litrov.
Za výbornou spotrebou stojí fakt, že aj Q8-čka je už v základe mild-hybridom. Súčasťou je teda elektrická sieť s napätím 48 V, lítium-iónové akumulátory a štartovací generátor, ktorý má 12 kW a je pripojený drážkovaným remeňom ku kľukovému hriadeľu motora. Laický povedané, v momente, kedy vozidlo nepotrebuje zásah motora, nielenže ho odpojí od kolies, ale za ideálnych podmienok aj úplne vypne.
Neodškriepiteľným faktom je, že Audi Q8 funguje podvozkovo perfektne aj na tých 22" kolesách. Samozrejme, netreba očakávať zázraky, veď sú to 22-ky, takže najmä v meste či rozbitej ceste je auto trochu uskákanejšie a miestami počujete buchot od náprav, no musíme priznať, že obrovské kolesá Q8-čke nevadia. Strata komfortu je totiž prekvapivo malá, inými slovami vzduchovému podvozku dávame oba palce hore.
Plusom je napokon aj riadená zadná náprava, ktorá výraznou mierou prispieva k lepšej manévrovateľnosti a istejšiemu/športovejšiemu temperamentu. Ak by sme to mali zhrnúť, Q8-čka je výborným autom, ktorému sa ťažko hľadajú mínusy. Za ten možno považovať ešte cenu – Audi Q8 štartuje na čiastke 77-tisíc €, zatiaľ čo testovaný exemplár (nie v plnej výbave) stál 115-tisíc €. To už naozaj nie je málo.