Zisťovali sme, akí sú noví zástupcovia vyššej strednej triedy od Audi.
Nie nadarmo ingolstadtská automobilka veľkodušne hovorí o novej ére, keďže rok 2018 sa naozaj nesie v znamení invázie nových modelov Audi. Momentálne sa veľká pozornosť upriamuje do úplných noviniek ako Q8 či e-tron, z pohľadu predajov sa však do popredia hlásia úplne nové generácie pilotných modelov A6 a A7 Sportback.
Obzvlášť A6-ka predstavuje aj pre náš trh jeden z najzásadnejších pilierov vyššej strednej triedy, ostatne, ide o jeden z najúspešnejších biznis sedanov na svete, ktorému sa v rámci segmentu mimoriadne darí aj u nás. Na sklonku posledných mesiacov sa prvé kusy pomaly ale isto dostali aj k nám, no a pri testovacej príležitosti sme mali tú česť očakávané novinky vyskúšať.
Pri pohľade zvonku sa u A6-ky žiadna revolúcia nekoná, skôr naopak, naďalej ide o dobre známu a osvedčenú dizajnovú líniu, ktorú okoreňujú prepracované konce karosérie. Vpredu dominuje široká maska s integrovanými radarmi, ktoré by si zaslúžili menej okaté zasadenie, avšak spolu so športovým nárazníkom a prepracovanými svetlometmi vyzerá čelná časť naozaj veľmi dobre. Samozrejme, svetlá zastrešuje špičková HD Matrix-LED technológia, za ktorú rozhodne odporúčame priplatiť.
Z profilu si nová A6-ka zachováva charakteristickú líniu, medzigeneračne však evidujeme viac vystupujúce blatníky. Vzadu už na prvý pohľad zaujmú vyšperkované koncové svetlá s parádnou grafikou a animáciami. Prepojené sú efektnou lištou, čím zároveň dochádza k optickému rozšíreniu karosérie. Batožinový priestor má naďalej 530 litrov, naopak novinkou sú plastové imitácie koncoviek výfukov. Pri naftových verziách sa to ostatné roky stáva neodmysliteľnou tradíciou, žiaľ, menšie sklamanie nastáva v prípade testovanej A7-čky.
Sportback vyzerá dizajnovo naozaj úchvatne, osobne ju považujeme za jedno z najkrajších áut na trhu, i keď nemalú zásluhu za to nesie vhodná konfigurácia doplnkov. Ak však exemplár, ktorý je vybavený benzínovým motorom, navyše šesťvalcovým, a dokonca aj kompletne športovým balíkom S-line, nemá v zadnom nárazníku ani len náznak koncoviek výfukov, tak to je už naozaj pozoruhodné.
Nuž, Audi sa už pripravuje na elektrifikáciu, kde sa výfuky jednoducho nenosia. Výsuvný spojler, prepojene svetlá, agresívna maska či obrovské, až 21” disky v spojení s nádhernou siluetou strechy však vo výsledku i tak chytia za srdce. Nádhera!
Najväčším progresom oboch noviniek je interiér. Predošlé generácie už jednoducho nedokázali držať krok s novou konkurenciou, niet preto divu, že ako A6 tak i A7 dostali zhodný, no hlavne revolučný kokpit. Jeho spoločným znakom sú displeje.
12,3” digitálne budíky Virtual Cockpit sú síce príplatkové, dvojica displejov v strede je však štandardom. 10,1” Black Panel je možné vypnúť a schovať v líniách palubovky, zatiaľ čo spodný, 8,6” displej je určený prioritne na ovládanie klimatizácie. Ich ovládanie je veľmi intuitívne, v každom prípade to chce zvyk na prechod z fyzických tlačidiel. Príjemné prekvapenie predstavuje vnútorná priestrannosť A7-čky.
I keď podstatou tohto Sportbacku je skôr imidž než praktickosť, zďaleka neplatí, že dizajn na úkor pohodlia. Batožinový priestor má slušných 535 litrov, liftbackové riešenie prináša perfektnú prístupnosť a aj miesto na zadných sedadlách je na tvar karosérie až prekvapivo priaznivé. Treba tak uviesť na správnu mieru fakt, že A7 Sportback nie je 4-dverové kupé ale 5-dverové GT-čko.
Spoločným znakom noviniek je príchod sprvoti len 3-litrových agregátov. A6-ka bola osadená motorom 3.0 TDI s výkonom 210 kW / 286 koní, zatiaľ čo model A7 pod kapotou skrýval agregát 3.0 TFSI so silou 250 kW / 340 koní. Podotknúť treba, že v zmysle nového označenia už ide o verzie 50 TDI a 55 TFSI.
Benzínový model ostáva verný 7-stupňovému S Tronicu, naopak naftový motor spolupracuje najmä skrz veľký krútiaci moment (620 Nm) s 8-stupňovým Tiptronicom, ktorý pracuje o čosi tichšie, hladšie a ešte rýchlejšie. Samozrejme, v oboch prípadoch ide o pohon quattro, ktoré značnou mierou prispieva k rýchlym akceleráciám na 100 km/h - 5,5, respektíve 5,3 sekundy.
Azda najsilnejšou stránkou noviniek je podvozok, ktorý si dovolíme označiť za najlepší v rámci triedy. Narážame na schopnosť filtrovať a tlmiť nerovnosti aj napriek obrovským kolesám. Aj v športovom režime sa dokáže vozidlo vskutku nakláňať, zďaleka teda nejde o tak športový a nekompromisný jazdný prejav ako v modeloch BMW, podvozok však zbytočne umelo nepláva, nebuchoce a zároveň exceluje v tlmení a filtrovaní nerovnosti.
Bohužiaľ, úplne dokonalé novinky nie sú. Obe autá majú spoločný „nedostatok”, ktorým poslednú dobu trpia najmä koncernové autá. Ide o opozdený nástup sily pri akcelerácii z miesta, ale aj pri pružnom zrýchlení. V momente, keď vodič stlačí plynový pedál, približne dve sekundy trvá, kým vozidlo začne akcelerovať. Problém sa nemení ani po aktivovaní športového režimu - prevodovka síce ihneď preradí, motor je v otáčkach, no záťah príde až o pár sekúnd. Nejde teda o klasickú turbodieru, skôr elektrické obmedzenie, pravdepodobne skrz emisie.
Nuž, žijeme v dobe regulácií a noriem, pravdou však je, že v rovine iných automobiliek tento akt nezaznamenáte, minimálne nie v takomto rozsahu. Odhliadnuc od toho to však majú novinky z dielne Audi namierené naozaj vysoko. Všetko samozrejme niečo stojí, testované kúsky atakovali 6-ciferné sumy pri pohľade na výslednú cenu. Je však jasné, že každý si nakonfiguruje svoj exemplár podľa svojich predstáv. Tak či onak, nové želiezka v ohni z Ingolstadtu vniesli do triedy slušný prievan, sami sme zvedaví, ako na tieto silné zbrane zareaguje zákazník i konkurencia.