Úplne nové SUV zaujme najmä dizajnom.
Modelová ofenzíva Audi naberá na otáčkách. Po stále relatívne novej A8-čke, no hlavne nových modeloch A6 a A7 Sportback sa na svetlo svetla predralo dlho očakávané SUV. O Q8-čke sa toho už napísalo veľa, až teraz nám však nemecká prémiová automobilka svoj nový počin predstavuje oficiálne a podrobne. Hneď v úvode treba povedať, že novinka vnáša do portfólia značky opäť nový vietor, či už svojou koncepciou, zameraním alebo dizajnom samotným.
Neraz vyčítaná uniformácia dizajnu išla v tomto prípade stranou, svedkami sme totiž viacerých nových dizajnových riešení, ktoré môžeme evidovať najmä v prednej časti vozidla. Špecificky vytvarovaná a zároveň značne vystupujúca 8-uholníková maska vnáša nielen masívnejší, ale i agresívnejší podtón. Ruka v ruke s tým korešpondujú prísne svetlomety HD Matrix-LED s laserovou technológiou (ukrytá pod hlavnými svetlami) i výrazný nárazník v rámci S-linovej série.
Atraktívnejší dojem vyvolávajú aj samotné proporcie - s rozmermi 4986 x 1995 x 1705 milimetrov je Q8-čka o 66 mm kratšia a zároveň o 27 mm širšia než Q7-čka. Svojím zjavom tak Q8-čka veľmi pripomína nové Lamborghini Urus, s ktorým ostatne zdieľa množstvo súčastí a technológií. Podotknúť treba, že novinka disponuje bezrámovým riešením dverí, čo nie je v danom segmente veľmi zvykom.
Športovejší charakter napovedá bočná silueta a zadná časť trochu pripomínajúca vozidlá kupé. Nie je žiadnym tajomstvom, že Audi Q8 má byť atraktívnejším, športovejším, štýlovejším a luxusnejším derivátom súčasnej Q7-čky. Zadné partie tak po vzore A8-čky dostali navzájom prepojené LED-kové svetlá, zároveň však ich stred vypĺňa do čiernej farby lakovaná plocha. Exteriér skrášľuje početne zastúpený chróm, masívnejšie blatníky a zároveň možnosť vozidlo osadiť až 22" diskami.
V porovnaní so sesterskou Q7-čkou je interiér novinky úplne nový. Pred vodičom síce v zmysle trendov dominujú rovnako digitálne budíky Audi Virtual Cockpit s uhlopriečkou 12,3", v strede však nájdeme novú dvojicu obrazoviek s uhlopriečkou 10,1, respektíve 8,6" a akustickou či haptickou spätnou väzbou. Základná koncepcia tak pochádza z novej generácie modelov A6, A7 a A8, trojica obrazoviek je však zabalená do dizajnovo odlišného návrhu.
Audi ospevuje najmä vnútornú priestrannosť a praktickosť. Aj napriek štýlovému riešeniu karosérie zadní pasažieri nebudú limitovaní klesajúcou strechou. Tá je totiž zalomená až za ich hlavami, negatívne sa to teda prejavilo len na batožinovom priestore, ktorý má však naďalej slušných 605 litrov. Nakoľko Audi Q8 zastreší vlajkovú loď značky medzi SUV, už súčasťou základného vyhotovenia bude bohatá výbava - navigácia, 2-zónová klimatizácia, LED-kové svetlomety či 19" disky a adaptívny podvozok.
V úvode predaja bude na trhu len jedna motorizácia - 50 TDI. Ako sme si už za posledný rok zvykli, v zmysle nového označenia ide o 3-litrový naftový šesťvalec s výkonom 210 kW / 285 koní a 600 N.m. Aj Q8-čka je už v základe mild-hybridom - súčasťou každej verzie je elektrická sieť s napätím 48 V, ktorá zásobuje energiou aj vedľajšiu elektrickú sieť s napätím 12 V. Hlavnú sieť 48 V napája štartovací generátor, ktorý je pripojený drážkovaným remeňom ku kľukovému hriadeľu motora. Laický povedané, v momente, kedy vozidlo nebude potrebovať zásah motora, nielenže ho odpojí od kolies, ale za ideálnych aj úplne vypne.
Akcelerácia 2145-kilogramovému SUV na stovku trvá 6,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 232 km/h. V roku 2019 modelovú ponuku rozšíri verzia 45 TDI (3.0 V6 s výkonom 170 kW) a 55 TFSI (3.0 V6 s výkonom 250 kW). Svetlá výška Q8-čky je až 254 milimetrov, o sprevodovanie sa stará 8-stupňová automatická prevodovka Tiptronic, no a samozrejme nechýba pohon všetkých štyroch kolies quattro. Už teraz sa otvorene hovorí o športových verziách s dodatkom S, či dokonca vrcholnom, osemvalcovom vyhotovení SQ8. Nechajme sa teda prekvapiť, čo nám Audi v najbližších mesiacoch naservíruje. Na záver dodajme, že výroba novinky prebieha v Bratislave.