Jej odhodlanie a vytrvalosť sa stretli s veľkou odmenou od firiem, ktoré sa rozhodli kvôli nej limitovať či úplne zakázať používanie slamiek.
Iba 16-ročná študentka Shelby O’Neil sa ešte minulú jeseň rozhodla, že musí niečo spraviť s plastovým odpadom a používaním slamiek. Od mladej tínedžerky toho asi nik neočakával veľa, no nakoniec urobila viac než väčšina bojovníkov za ochranu prírody.
Mladá dievčina sa rozhodla napísať úprimný list veľkým firmám, ktoré využívali pri svojej výrobe plasty. Zo všetkého najviac ju zasiahla reklama od spoločnosti Human Kindness, v ktorej aktéri použili plastovú slamku na sfúknutie sviečok.
"Vedeli ste, že slamky sú jedným z hlavných zdrojov znečistenia oceánov? Vedci predpokladajú, že do roku 2050 bude v oceánoch viacej plastov než rýb, pokiaľ nezačneme drasticky meniť náš prístup k odpadu. Nalieham na vás, aby ste prestali používať túto konkrétnu reklamu."
Dnes má Shelby 17 rokov a je skautka. S rodičmi žije v meste San Juan Bautista v slnečnej Kalifornii. Od pláže býva iba 20 kilometrov a trávi na nej veľké množstvo času. Práve tu na vlastnej koži pocítila, aký vážne je problém s plastovým odpadom a celú situáciu si zaumienila riešiť. Zapojila sa do projetku Girl Scout Gold Award, ktorý sa snaží problém so znečisťovaním riešiť.
Predmety ako slamky, viečka či palička na miešanie sú síce malé a rýchlo sa rozkladajú, no často sa z nich oddeľujú malé častice, ktoré konzumujú ryby a iné morské živočíchy. No a tie potom plné plastov končia na našich tanieroch.
Už v takomto mladom veku si Shelby založila neziskovú organizáciu Jr Ocean Guardians (Mladí strážcovia oceánu), v ktorej učí mladých školákov o recyklovaní.
Shelby oslovila niekoľko veľkých firiem podobne ako Human Kindness a prosila ich, aby prestali s používaním slamiek. Prekvapivo väčšine organizáciám nebola problematika ukradnutá. Napríklad riaditeľ spoločnosti Dignity sa s ňou kvôli jej listu stretol osobne. Rovnako zareagoval aj riaditeľ Farmer Brothers coffee a manažér Alaska Airlines.
Skautka presvedčila všetky tri firmy, aby prestali používať alebo aspoň zredukovali používanie slamiek. "Fakt, že 16-ročné dievča sa rozhodlo napísať riaditeľovi, bol veľmi silný," povedala Mary Ellen Leciejewski, viceprezidentka korporátnej zodpovednosti u firmy Dignity.
Shelby sa takisto stretla so zastupiteľmi firiem Starbucks a Costa v americkom meste Seattle a zatiaľ čaká na ich vyjadrenie.