V poslednej dobe sa z nepopulárneho hnutia stal moderný boom. Vegánstvo je momentálne jedným z najobľúbenejších životných štýlov. Prečo je to tak?
Už to nie je iba hnutie šialených hippies, ktorí mávajú znakom mieru nad hlavami, kam len prídu. Vegánov nájdeš všade, hoci boli ešte nedávno minoritnou skupinou. Tomuto trendu podlieha stále viac ľudí, ktorým sa prispôsobujú reštaurácie, bary aj fast foodové reťazce. Odkiaľ sa táto nová vlna vegánov vzala?
Diéta založená na rastlinnej strave nie je ničím novým. Tento štýl stravovania má pravdepodobne svoj pôvod v okolí Indie a Pakistanu a jeho vznik sa datuje až do roku 6 000 pred Kristom. Jeho prvými vyznávači boli Jainisti (starobylá náboženská skupina).
Vegánstvo prežilo až do súčasnosti a svoj najväčší rozkvet zažilo v roku 2012. Práve vtedy najviac ľudí zadalo do googlu slovo "vegan". Hoci Instagram vznikol už v roku 2010, bol dostupný iba pre užívateľov systému iOS Až o dva roky neskôr bol sprístupnený aj pre Android. Prečo môže Instagram za nárast popularity vegánov?
Instagram má momentálne až 800 miliónov užívateľov a 57 miliónov postov s označením vegan. Rastlinné jedlo skrátka vyzerá dobre a zdravo. Ľudia, ktorí posielajú fotografie svojich pokrmov tak nevedome robia vegánstvu reklamu. Len málokto totiž ohrnie nosom pri pohľade na ovocné smoothie alebo misku plnú zdravých koláčikov.
"Vegáni sú na internete veľmi aktívni," vysvetľuje šéfka marketingovej agentúry Beth Trundle, "nejde iba o jedlo ako také, ale aj o hodnoty a presvedčenie, ktoré chcú zdieľať so svetom. Chcú zdieľať svoju vášeň."
Ľudia sú už mnohokrát unavení z dlhých príhovorov o etických hodnotách a právach zvierat. Preto je oveľa efektívnejšie im ich priamo ukázať bez zbytočných rečí. Ešte lepšie je ich odprezentovať vo vizuálne príjemnej podobe. Na toto skutočne neexistuje ideálnejšia platforma, než je Instagram.
To, čo však naozaj podporuje rozrastanie vegánskej komunity, nie sú fotografie ako také, ale hlavne influenceri, ktorí tento životný štýl zdieľajú so svojimi followermi.
Ella Mills vlastní jeden z najpopulárnejších účtov na platforme. Jej blog Deliciously Ella začal fungovať v roku 2011 a dnes má už 1,2 milióna fanúšikov. Vďaka Instagramu ju oslovilo niekoľko knižných vydavateľstiev, jej kniha s rovnomenným názvom vyšla v roku 2015. Ella prostredníctom Instagramu úspešne uviedla samú seba a životný štýl, ktorý vedie. Tvrdí, že chcela vyvrátiť mýty o tom, že vegánsku stravu tvoria jedlá pre zajace a ukázať, že môže byť skutočne pestrá a chutná.
Niomi Smart sleduje 1,7 milióna ľudí na Youtube a ďalší 1,7 milióna na Instagrame. Blogerka pretvára overené recepty na ich vegánsku podobu. To, že niekto je iba rastlinnú stravu ešte neznamená, že sa musí vzdať pochúťok ako sú pizza či koláče. "Tieto kreatívne jedlá ukážu ľuďom, čo všetko môžu konzumovať bez toho, aby porušili svoje zásady," hovorí blogerka.
Naomi ani Ella sa nikdy príliš nezaujímali o marketing a nezamestnávali ani žiadnych profesionálov. Napriek tomu každý týždeň získajú 12 - 20 miliónov reakcií na ich posty. Ich popularita stále narastá, čo iba potvrdzuje to, že ľudia už viac vegánov nevnímajú ako niečo divné, ale ako bežných ľudí s inšpiratívnymi nápadmi.