Obrovské množstvo klasík a kvalitných filmov, ktoré ani po rokoch nestratili svoje čaro.
V našej rubrike You must watch sme si už predstavili to najpodstatnejšie z prvej polovice predchádzajúceho milénia. A pokračovať budeme tým najzaujímavejším zo 60. rokov. V tomto období vzniklo mimoriadne veľa silných titulov, takže sme túto éru opäť rozdelili na dve časti. Tu je prehľad toho najpodstatnejšieho z prvej polovice tejto dekády.
Psycho (réžia: Alfred Hitchcock, 1960)
Začíname vo veľkom. Majster napätia sa po nie príliš dobrom diváckom a (nepochopiteľne aj) kritickom prijatí Vertiga rozhodol trochu šokovať. A čo z toho vzniklo, je história. Brilantný thriller s množstvom zvratov a ikonických scén patrí medzi nesmrteľné legendy. Scéna v sprche je stále mrazivá, hudba Bernarda Herrmanna dokonalá a herecký výkon Anthonyho Perkinsa strhujúci. Doteraz jeden z najlepších filmov, aké boli nakrútené.
Sedem Statočných (The Magnificent seven, réžia: John Sturges, 1960)
Jeden z najslávnejších a najlepších westernov všetkých čias je remakom samurajskej klasiky Akiru Kurosawu. Neuveriteľne silný casting, perfektné tempo a geniálny ústredný motív z pera Elmera Bernsteina sú hlavnými dôvodmi úspechu. Škoda, že minuloročná verzia sa zďaleka takto dobre nepodarila. Stále je však na tom lepšie, než priame pokračovania pôvodného filmu a televízny seriál.
Sladký život (La Dolce Vita, réžia: Federico Fellini, 1960)
Pre mnoho divákov vrchol filmografie talianskej legendy. Náročná, takmer trojhodinová sonda do talianskej smotánky sa stala inšpiráciou pre mnoho diel (nie iba) artového zamerania a zanechala aj odtlačok v popkultúre. Práve tu sa totiž prvýkrát objavilo označenie paparazzi. Víťaz Zlatej palmy v Cannes.
Spartacus (réžia: Stanley Kubrick, 1960)
Historický veľkofilm od Stanleyho Kubricka patrí k referenčným titulom svojho žánru. Epická vzbura gladiátorov sa pýši veľkoleposťou v realizácii aj hviezdnosťou hereckého obsadenia. Tri hodiny strhujúceho zážitku a filmového potešenia. Životná rola Kirka Douglasa a držiteľ štyroch Oscarov.
Vyšší princip (réžia: Jiří Krejčík, 1960)
V prednormalizačnom období vzniklo v našich končinách veľké množstvo pozoruhodných diel patriacich k absolútnemu vrcholu československej kinematografie. A táto vojnová dráma patrí k najlepším. Úžasnú hereckú kreáciu Františka Smolíka, tiesnivú atmosféru a emočne neuveriteľne silno fungujúci príbeh by ste si nemali nechať ujsť. Jasný dôkaz, že aj u nás vznikali nezabudnuteľné filmy, ktoré sa oplatí vidieť.
Na konci s dychom (À bout de souffle, réžia: Jean-Luc Godard, 1960)
Tvorcovia francúzskej novej vlny sa nebáli experimentovať s formou ani obsahom. A tento počin je jeden z najvýraznejších dôkazov. Vo svojej dobe mimoriadne progresívna práca s montážou, prekvapivá dramaturgia a v neposlednom rade mladučký Jean-Paul Belmondo, to sú hlavné dôvody dôležitosti tohoto diela. Kult, ktorý však možno mnoho z vás nerozdýcha.
Byt (The Apartment, réžia: Billy Wilder, 1960)
Wilder pokračoval vo svojej krasojazde aj v 60. rokoch. Jack Lemmon a Shirley MacLaine herecky žiaria v perfektne napísaných postavách. Chytľavý námet pozná asi každý študent bývajúci na internáte. Tu je pretavený do vynikajúceho scenára a podporovaný majstrovskou réžiou legendy, ktorá dokázala točiť filmy, aké proste musí každý filmový fanúšik milovať. Veľká lahôdka ukazujúca, že k absolútnemu šťastiu si občas úplne stačí zahrať karty.
Raňajky u Tiffanyho (Breakfast at Tiffany's, réžia: Blake Edwards, 1961)
Autor predlohy Truman Capote si ako predstaviteľku hlavnej úlohy predstavoval Marilyn Monroe, čo je spätne takmer nepochopiteľné. Hlavne vďaka Audrey Hepburn vo svojej najikonickejšej úlohe je tento film nezabudnuteľnou klasikou. 2 Oscary, 6 ďalších nominácií a obrovský kult, ktorý dokáže očariť (nielen) ženy v každom veku. Scény, ako spievanie skladby Moon River alebo hľadanie mačky v daždi totiž len tak ľahko z pamäti nevymiznú.
West Side Story (réžia: Robert Wise, Jerome Robbins, 1961)
Variácia na príbeh Romea a Júlie odohrávajúca sa v newyorskej prisťahovaleckej štvrti. Po absolútne geniálnom prológu síce prichádza jemné vytriezvenie, avšak film sa stále pohybuje v škále od nádherného po fascinujúci. Epický a krásny zážitok s hitovkami z pera Elmera Bernsteina. Nádherné dielo ocenené desiatimi Oscarmi.
Raz, dva, tri (One, two, three, réžia: Billy Wilder, 1961)
Ďalšia Wilderova klasika. A táto patrí k tým úplne najlepším. Nemilosrdný útok na bránice v šialenom tempe, na ktoré už nie sme pri súčasných komédiách zvyknutí. Neuveriteľný James Cagney, jedna z najoriginálnejších naháňačiek, akú ste videli a množstvo zábavných postavičiek sa dokážu postarať o kráľovskú zábavu v tradičnom hollywoodskom štýle.
Telesná stráž (Yojimbo, réžia: Akira Kurosawa, 1961)
Spomeniete si na scénu Osobného strážcu, keď zobral Kevin Costner do kina na rande Whitney Houston? Tak sledovali práve túto samurajskú klasiku. Skvelý príbeh zopakovaný neskôr vo westernovom (Pre hrsť dolárov) aj gangsterskom (Posledný zostáva) balení je nadčasový a Kurosawa opäť ukázal, prečo sa radí k najvýraznejším tvorcom histórie.
Baron Prášil (réžia: Karel Zeman, 1961)
Tvorba Karla Zemana patrí nepochybne k vrcholom tuzemskej kinematografie a Baron Prášil patrí k jeho najslávnejším počinom. Vizuálne maximálne originálne dielo, v ktorom si našlo inšpiráciu mnoho svetových klasikov, pôsobí v duchu príbehu ako zjav z iného sveta. Miloš Kopecký prepožičal titulnej postave svoju neobyčajnú charizmu a cit pre iróniu. Práve tá oživuje množstvo ikonických scén. Nádherný film a výkladná skriňa talentu svojho tvorcu.
Vlani v Marienbade (L´Année dernière à Marienbad, réžia: Alain Resnais, 1961)
Labyrint tajomstiev, vášne a nezodpovedaných otázok je jeden z najslávnejších mindfuckov všetkých čias. Divácky náročné, vizuálne podmanivé dielo má množstvo výkladov a žiadny nie je správny... alebo (paradoxne) všetky sú. Nadčasová pecka, ktorej síce treba venovať veľa pozornosti, ale odvďačí sa nezvyčajným zážitkom. Následne sa o ňom dá diskutovať mnoho hodín. Bonusom je potom takmer neviditeľné cameo Alfreda Hitchcocka.
Slnko v sieti (réžia: Štefan Uher, 1962)
Medzinárodne asi najvýraznejšie dielo slovenskej kinematografie, po ktorej sú pomenované aj naše výročné filmové ceny. Poetický príbeh o dospievaní sa vyznačuje unikátnou atmosférou a fantastickou kamerou Stanislava Szomolányiho. Štefan Uher si tu postavil pomník a ak aj príliš neholdujete slovenskej tvorbe, toto dielo by ste si rozhodne nemali nechať ujsť. Podobných klenotov tu veľa nemáme.
Ako zabiť vtáčika (To Kill a Mockingbird, réžia: Robert Mulligan, 1962)
Detské dobrodružstvo v kombinácii s pôsobivou súdnou drámou je hlboko ľudské a sympatické. A okrem dobrého pocitu z neho akoby mimochodom vyliezajú veľké myšlienky, sociálna kritika a vynikajúce herecké výkony na čele s Gregorym Peckom, oceneného Oscarom. Nádherný film.
Jules a Jim (Julet et Jim, réžia: Francois Truffaut, 1962)
Romantika na francúzsky spôsob v podaní Francoisa Truffauta. Už meno režiséra prezrádza, že tu nejde o klasickú žánrovku, ale o osobitú autorskú výpoveď. Niekoho tento titul radiaci sa k novej vlne možno neohúri, no šancu mu treba dať minimálne kvôli krásnej Jeanne Moreau.
Lawrence z Arábie (Lawrence of Arabia, réžia: David Lean, 1962)
Epická, takmer štvorhodinová nádherná ukážka vtedajších možností Hollywoodu. Strhujúci príbeh a prehliadka hereckých hviezd vás donúti sa do tohoto veľkofilmu zamilovať. Najobľúbenejší titul Stevena Spielberga a jedno z najimpozantnejších diel histórie bolo ocenené siedmimi Oscarmi.
Poklad na striebornom jazere (Der Schatz im Silbersee, réžia: Harald Reinl, 1962)
Prvý film podľa kníh Karla Maya vyvolal vo východnom bloku nepredstaviteľné šialenstvo, aké si už teraz nedokážeme predstaviť. Mladšie ročníky už síce k nemu nemajú tak vrúcny vzťah, no pozíciu najnavštevovanejšieho filmu v československých kinách už tomuto nemeckému westernu nikto nedokáže zobrať. Výborná kamera, chytľavé príbehy, prekrásna hudba a perfektný casting zdokonalený kultovým dabingom.
Najdlhší deň (Longest Day, réžia: Ken Annakin, Darryl F. Zannuck,Bernhard Wicki, Andrew Marton, 1962)
Megalomanská rekonštrukcia vylodenia v Normandii patrí k základom žánru. Predobraz takmer každého súčasného filmu z 2. svetovej vojny je mimoriadne nápaditý a nabitý neskutočným castingom. A pri jeho pozeraní si určite neraz spomeniete na Zachráňte vojaka Ryana alebo Dunkirk.
Vtáci (Birds, réžia: Alfred Hitchcock, 1963)
Unikátna atmosféra, množstvo kultových scén a filmárskych postupov, z ktorých čerpá inšpiráciu mnoho tvorcov doteraz. Trikovo, samozrejme, už v súčasnosti neuspokojivé, no stále fascinujúce a nesmierne napínavé. Niektoré obrazy už nikdy nevymažete z pamäti a na oblohu sa budete pozerať s menšou dôverou než doteraz.
Mlčanie (Tystnaden, réžia: Ingmar Bergman, 1963)
Príbeh komplikovaného vzťahu dvoch sestier sa radí medzi vrcholné diela švédskej legendy a súčasne európskej kinematografie. Vo svojej dobe pôsobil šokujúco pre svoju sexuálnu otvorenosť, no vidieť ho treba z odlišných dôvodov. Citovo náročný, pomalý, metaforický a neskutočne silný umelecký zážitok.
Veľký útek (The Great Escape, réžia: John Sturges, 1963)
Veľkofilmová lahôdka s úžasným castingom na čele s vynikajúcim Stevom McQueenom. Silný príbeh, skvelá práca s napätím, no aj mnoho vtipných situácií. Režisér Siedmich statočných predvádza to najlepšie možné remeslo a za takmer tri hodiny nestíha nudiť. Motorkový únik hlavného hrdinu patrí k najikonickejším akčným scénam histórie.
8 1/2 (réžia: Federico Fellini, 1963)
Tvorivá kríza je nočnou morou každého umelca. Pre väčšinu divákov je 8 1/2 len ťažko stráviteľným sústom, ktoré pôsobí ako neucelený a chaotický výbuch myšlienok. Avšak, práve jeho voľnosť a jedinečná reč z neho robia viac, ako len film a povyšujú ho na umelecké dielo.
Ťážký deň (Hard Day´s Night, réžia:Richard Lester, 1964)
Dokumentárne ladená komédia pojednáva o jednom ťažkom dni slávnej kapely The Beatles. Ten je spôsobený koncertným vystúpením a trampotami so starým otcom Paula. Štvorica "chrobákov" sa pred kamerami evidentne baví a vy sa budete tiež. A to nielen vďaka legendárnym pesničkám. Prvý z filmových projektov tohto zoskupenia získal nomináciu na Oscara za scenár.
Pre hrsť dolárov (Per un pugno di dollari, réžia: Sergio Leone, 1964)
Na divoký západ presunutý remake vyššie spomenutej samurajskej snímky Telesná stráž bol vo svojej dobe zjavením. Čisto americký žáner dostal konkurenciu zo starého kontinentu, ktorá v mnohom svoje vzory prekonala. Nesmrteľná klasika s úžasnou hudbou Ennia Morriconeho a vtedy ešte neznámym Clintom Eastwoodom vo svojej najikonickejšej úlohe.
Doktor Divnoláska... (Dr. Strangelove..., réžia: Stanley Kubrick, 1964)
Jedna z najlepších satír na studenú vojnu dokáže rozosmiať a súčasne vás z nej bude mraziť. Skvostný Peter Sellers v trojúlohe majstrovského diela, ktorému by ste mali dať šancu aj keď vás ďalšia Kubrickova tvorba príliš neoslovila. Celý titul posledného čiernobieleho filmu režisérskej legendy znie Dr. Divnoláska alebo ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu.
James Bond: Goldfinger (réžia:Guy Hamilton, 1964)
Nechcem zbytočne zapĺňať miesto všetkými bondovkami, tak si predstavíme z tohto obdobia iba tú nareprezentatívnejšiu. Tretia misia agenta 007 v sebe prvýkrát skrýva všetky ingrediencie, prečo táto značka prežila vyše pol storočia. Skvelé hlášky, prepálené akčné scény, nápadité vynálezy a najmä Seana Conneryho - pre mnohých jediného pravého Bonda.
Opäť sa sa nám do výberu nepodarilo dostať všetko, čo sme chceli. Takže do pozornosti ešte dávame adaptáciu slávneho sci-fi Stroj času (1960), výborné britské horory Mestečko prekliatych (1960), Neviniatka (1961), Taste of Fear (1961) a Strašenie (1963), dojímavé Trblietanie v tráve (1961), strhujúci Norimberský proces (1961), štýlového Hazardného hráča s Paulom Newmanom (1961), Detskú hodinku s Audrey Hepburn (1961), Polanskeho Nôž vo vode (1962), posledný film Marilyn Monroe Mustangy (1962), pôvodný Mys hrôzy (1962), vynikajúci psychothriller Čo sa stalo s Baby Jane? (1962), oscarové pecky Marry Poppins (1963) a My Fair Lady (1964), slávneho Fantomasa (1964) alebo vianočnú trvalku Mrázik (1964). Dúfame, že sme vás inšpirovali a čoskoro sa stretneme pri klasikách z ďalšej, rovnako nabitej dekády.
Koľko z vybratých titulov ste videli a ktorý máte najradšej?