Rok 2017 sa nesie v duchu veľkých zmien a po spolupráci s Louis Vuitton sa legendárne Preme vybralo novým smerom.
Pred pár hodinami sa na internete potvrdila správa o tom, že značka Supreme predala menšinový podiel vo svojej spoločnosti správcovskej firme The Carlyle Group a aj keď detaily samotnej zmluvy nie sú pre verejnosť známe, podľa dostupných informácií je jasné, že svet streetwearu čakajú veľké zmeny. Jeden z najkultovejších brandov na scéne si už od svojho založenia v roku 1994 zakladal najmä na politike "Fuck 'Em", ktorá v skratke znamenala to, že majitelia značky mali úplnú kontrolu nad jej fungovaním a práve vďaka tomu si získali aj srdcia mnohých fanúšikov pouličnej kultúry.
Preme si totiž vybudovalo jednu z najsilnejších fanúšikovských základní na svete, ktorá podnietila vznik mnohých odvetví vo svete módy, akým je napríklad reselling, no keďže peniaze hýbu svetom, skejtový brand z New Yorku sa dostal do pozornosti kravaťákov a biznismenov, ktorí vyčíslili hodnotu samotnej značky na zhruba $1 miliardu.
Tu sa vraciame späť k firme The Carlyle Group, ktorá po novom vlastní 50% Supreme, čo v konečnom dôsledku vôbec nie je až taký menšinový podiel, ako by sa na prvý pohľad zdalo, keďže vývoj značky za posledných pár rokov naznačuje tomu, že Supreme už v minulosti prijalo kapitál od iných firiem a samotný zakladateľ, James Jebbia by tým pádom úplne vypustil z rúk väčšinový podiel vo svojej firme.
Podľa slov zakladateľa spoločnosti Google Voice a Google Analytics, Wesleyho Chana, však hlavnou úlohou správcovskej spoločnosti The Carlyle Group nie je tunelovanie ale podpora fungovania firmy a zvýšenie ziskov, ktoré dosiahnu tým, že do Supreme nainštalujú vlastný manažment a zefektívnia model ich fungovania.
Supreme patrí bez pochýb medzi značky, ktoré si dokázali podmaniť celý svet, ale príchod nového investora by mal posunúť jej globalizáciu na úplne inú úroveň. Jedným z prvotných znakov nadchádzajúcich zmien tak mohla byť už aj kolaborácia so značkou Louis Vuitton, ktorá otvorila streetwearu brány do sveta vysokej módy v plnej paráde ale pre samotnú firmu bolo oveľa dôležitejšie napr. otvorenie brooklynskej pobočky z 5. októbra.
Donedávna totiž platilo, že kamenné obchody Supreme boli len v 11 mestách po celom svete (z toho 6 v Japonsku), ale aktuálna situácia naznačuje tomu, že noví majitelia budú chcieť zacieliť viacero ďalších kľúčových metropol a v neposlednom rade aj Čínu, ktorá je druhým najväčším spotrebiteľským trhom na svete.
S tým je však spojených množstvo zmien, ktoré priamo ovplyvnia samotných zákazníkov a v neposlednom rade aj resellerov. Väčší zisk sa totiž dá dosiahnuť len ak sa otvoria nové pobočky, tým pádom sa musí vyrobiť viac produktov, a to je v rozpore s doterajším fungovaním brandu. Podobný vzorec však pochopiteľne nie je vo svete módy žiadnou novinkou, no ak si spomenieme na prípad A Bathing Ape z februára 2011, kedy NIGO predal 90%-ný podiel vo svojej značke firme I.T., ostáva nám len dúfať, že rovnaký scenár sa nebude opakovať. Odchod vedúcej osobnosti a zmena v štruktúre firmy totiž znamenala drastický úpadok jednej z najlegendárnejších značiek streetwearu, ktorá tak dnes žije už iba zo svojej predošlej slávy.
Spoločnosť ako The Carlyle Group by totiž neodkúpila podiel v Supreme len kvôli tomu, aby nemusela stáť v radách na box logo, a tým pádom sa dá predpokladať, že v priebehu 3 až 5 rokov bude chcieť vyboostovať hodnotu firmy na ešte vyššiu úroveň a v zápätí ju predať niektorému z módnych konglomerátov, akým je napríklad LVMH alebo Kering, resp. vstúpiť na burzu.
Aký je teda výsledok a čo môžeme v budúcnosti očakávať? Jedna vec je istá. Supreme už nikdy nebude výhradne kultovým brandom, ako tomu bolo doteraz a cesta "komercie" by tak mohla svojim spôsobom ovplyvniť aj svet resellingu. Produktov bude viac, obchodov bude viac, dostupnosť bude lepšia, štvrtkové dropy pravdepodobne ostanú, no limitované kúsky už viac nebudú také limitované.
Ak by sa dokonca naplnili tie najhoršie scenára a Preme by po vzore BAPE podstúpilo aj kroky znižovania nákladov, ich produkty by sa mohli začať vyrábať v Číne (čo sa mimochodom do istej miery deje už dnes) a z pôvodnej myšlienky brandu by tak ostalo iba holé bogo. Fanúšikovia sa teraz môžu už len modliť, aby spoločnosť The Carlyle Group investovala aj do kvality a zveľaďovania značky zvnútra a nie len slepo utekala za ziskom.