Pripravili sme si pre vás rozhovor s človekom, ktorý má na starosti transformáciu Rytmusovych skladieb do verzie pre symfonický orchester.
V závere aktuálneho roka odohrá Rytmus koncert so symfonickým orchestrom, čo bude zároveň doterajším vrcholom jeho kariéry. O tom, čo všetko 26.12. v bratislavskej Incheba Expo Aréne zažiješ, sme už písali mnoho a snáď nikto nepochybuje, že táto udalosť bude prepisovať históriu nielen slovenského rapu, ale aj hudby ako takej. Za všetko hovorí aj skutočnosť, že pre veľký záujem sa organizátori rozhodli pridať ešte jedno vystúpenie v rovnaký deň. Tisícky ľudí budú mať možnosť naživo vidieť, ako Rytmus búra žánrové hranice a rapuje do zvuku klasických hudobných nástrojov.
Celé toto vystúpenie by sa však nemohlo zrealizovať bez množstva dôležitých ľudí a organizačného tímu, pričom medzi tých najzásadnejších patrí práve Ľuboš Šrámek, ktorého úlohou je transformácia Rytmusovych skladieb do verzie pre orchester. V rozhovore sme sa ho pýtali nielen na jeho prácu, ale aj názory na celý tento projekt, keďže ako etablovaný muzikant má k tejto téme čo povedať. Zároveň sme reagovali aj na kritické interview s pánom Šrámekom zo stránky SME, kde sa už na prvý pohľad zaujatý redaktor Marek Hudec pokúsil celé toto vystúpenie diskreditovať, spochybňoval Rytmusovu tvorbu a fabuloval o akýchsi "veľa negatívnych komentároch". Nadpis článku dokonca znel: Rytmus bude nadávať, orchester hrať. Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy. Ľahší primitivizmus sa pri tom prejavil len v autorovych tendenčných otázkach.
Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, kde je v skutočnosti pravda a ako vnímajú Rytmusa a jeho kariéru skutoční profesionáli v svojom obore.
Ahoj, Ľuboš. Na úvod bude asi fér, keď sa nám v krátkosti predstavíš a povieš nám niečo o sebe. Kto si a čomu sa vlastne profesijne venuješ.
Som hudobník, absolvent štúdia vážnej hudby /odbor klavír/ na Konzervatóriu v Bratislave a neskôr štúdia na Jazzovej akadémii v Rakúsku /odbor jazzový klavír, harmónia a kompozícia/. V poslednom období sa moja činnosť skladá z troch zásadnejších aktivít:
1. interpretačná /ako klavírista v prevažne jazz. zoskupeniach/
2. kompozično – aranžérska a producentská /na objednávku, popr. pre vlastné účely/
3. pedagogická /odborný asistent na JAMU v Brne – jazzový klavír/
Už si absolvoval rozhovor na rovnakú tému s médiom, ktoré sa pokúsilo chystaný Paťov koncert asi mierne zdiskreditovať a písalo o ňom ako o ľahšom primitivizme. Myslíš si, že váš zámer ľudia ešte stále nepochopili?
Priznám sa, že som sa stretol s rôznymi reakciami, no tie negatívne vychádzajú prevažne z nedostatočnej informovanosti o Paťovej tvorbe. Tí, ktorí dôkladnejšie poznajú väčšinu jeho skladieb, ako aj tvorbu ľudí, ktorí sa na projekte s orchestrom podieľajú, by nikdy ich umeleckú úroveň nespochybnili. Práve naopak, držia nám palce... V spomínanom médiu asi Patrik nepatrí medzi obľúbencov, ale znova pripomínam, že ak áno, tak len z apriórnych dôvodov. Ľudia, ktorí sa v problematike vyznajú, vedia, že Rytmus je vo svojom segmente špičkový interpret.
V spomínanom rozhovore sa redaktor snažil spochybňovať celú Rytmusovu tvorbu, no ty, ako skúsený hudobník a ja ako človek, ktorý sleduje slovenský rap už cez 10 rokov veľmi dobre vieme, že na to abslotúne nemá právo. Privádza ma to teda k otázke, či máš pocit, že Slováci nedokážu rozoznať, kto je umelcom a kto naopak nie.
Poukázať na akýsi nepodarok vo vzťahu ku kontrastu pri spájaní dvoch zdanlivo odlišných segmentov, bol asi redaktorov prvotný zámer. Napokon sa nám ho podarilo úspešne zmariť, nakoľko obaja vieme, že v kultúrne vyspelých krajinách sa tento a podobný druh spolupráce vyskytuje bežne... Paťov vyjadrovací spôsob totiž nie je len o samoúčelných vulgarizmoch. Naopak, v prevažnej väčšine jeho tvorby nájdeme skvelé nápady, ktoré v spojení s vrodenou muzikalitou a takmer virtuóznou dikciou tvoria inšpiračný zdroj aj pre kvalitných umelcov z iných hudobných odvetví. Myslím si, že hip hop na Slovensku nejaký ten piatok existuje a podobne ako jazz, má stále pomerne chúlostivé postavenie. Zo strany niektorých redaktorov by som uvítal zvýšenú pozornosť a snahu o hlbšie preniknutie do oblasti, v ktorej zrejme stále nemajú jasno.
Máme podľa teba ako národ vkus na hudbu? Možno keď vezmeš do úvahy, ktorí interpreti sú obľúbení na youtube a ktorí sa hrávajú v rádiách.
Priznám sa, že sa ma čoraz častejšie zmocňujú obavy zo skutočnosti, v ktorej počet ľudí tkp. znalých pomerov neustále ubúda. Tým som chcel naznačiť, že čoraz menej ľudí vie, kto je ozajstný umelec a kto nie. Toto smerovanie majú častokrát na svedomí aj samotní potenciálni umelci, ktorí sa v začiatkoch svojho profesijného vzostupu nechajú opantať lacnou trblietkou nejakého marketingového produktu a bohužiaľ - tejto nálepky sa neskôr ťažko zbavujú. Dokonca sa jej ani úplne zbaviť nechcú. Pravidelné účinkovanie vo všakovakých brakových poloproduktoch má svoje finančné výhody.
Tento fenomén sa často vyskytuje nielen v komerčnej televízii, ale aj v mainstreamových rádiách. Väčšina populárnych hudobníkov, ktorých produkt sa hráva v rádiách, má veľa videní na Youtube apod., dnes nemá potrebu študovať hudbu, alebo zákonitosti a históriu umenia. Princíp voľného trhu im umožňuje stať sa zakrátko lokálnymi hviezdami a to je ich cieľom. Bežný poslucháč ich tým pádom začne postupne vnímať ako kvalitných umelcov a tak sa všeobecný vkus nášho národa čoraz viac deformuje.
Prejdime k samotnému koncertu so symfonickým orchestrom. Aká bola tvoja prvá reakcia, keď si sa o tomto projekte dozvedel?
Dosť ma to prekvapilo a zároveň potešilo. Už sú to roky, čo nosím v hlave nápad týkajúci sa dlhodobej a intenzívnej spolupráce jazzmenov s rapermi. Fakt, že práve Patrik má vystúpiť so symfonickým orchestrom ma preto doslova fascinuje... Som presvedčený, že ak ten koncert – daj Bože vyjde tak, ako ho plánujeme, bude to umelecký počin roka.
Mnohí z nás si vlastne ani nedokážu predstaviť, ako to bude celé prebiehať. Prídeme, usadíme sa a zrazu začne Rytmus vyobliekaný vo fraku spievať? Teda mám na mysli, či to bude viac klasický rapový koncert alebo vystúpenie symfonického orchestra.
Mám pocit, že sa Patrik plánuje počas koncertu aj prezliekať. Jeden z jeho kostýmov bude určite aj smoking. Možno bude mať len oblek, neviem. V tomto prípade ide každopádne o koncert, kde by ľudia mali sedieť a počúvať. Symfonický orchester sa inštrumentuje tak, aby pôvodné Patrikove skladby boli okamžite rozpoznateľné, avšak v moderných orchestrálnych úpravách.
S touto otázkou súvisí aj dresscode. Už sme sa pýtali aj samotného Paťa, a ten nám povedal, že si nie je úplne istý, no uvedomuje si, že nie každý jeho fanúšik si môže dovoliť oblek. Ako to teda vidíš ty. Predsalen, keď niekto príde v saku a iný v mikine alebo tielku bez rukávov, asi to výslednému efektu trochu uškodí.
Myslím si, že ak väčšina fanúšikov zvolí športovú eleganciu, nikomu to vadiť nebude. Oblek nie je nutný...
Ako ste na tom momentálne s prípravami?
Zatiaľ to ide celkom fajn. Okrem mňa sú tkp. v hre aj dvaja moji blízki kolegovia, špičkoví aranžéri a skladatelia, ktorých som si prizval. Jedným z nich je môj absolvent z JAMU v Brne - Augustín Bernard a druhý, ktorý neodmysliteľne patrí k slovenskej jazzovej špičke, dnes už takmer legenda – Milo Suchomel.
Vieš nám už možno prezradiť aj nejaké skladby, ktoré určite zaznejú naživo? Prípadne, koľko ich bude.
Bude ich dosť. Program je vystavaný na cca 80 – 90 min. Určite zaznejú známe hity ako Zlatokopka, Jebe, Povolanie syn, Sám, Ďakujem a podobne.
Je pre teba náročné prerábať Paťovu tvorbu do nôt? Predpokladám, že už ten základ skladby musí byť dostatočne kvalitný na to, aby to vôbec šlo. Alebo sa mýlim a orchester dokáže zahrať prakticky hocičo?
V každej skladbe je základ výborne vymyslený, dokonca sú tracky, ktoré obsahujú súdobé kompozičné prvky, pripomínajúce prvky filmovej hudby, alebo diela z vážnej hudby 20-ho storočia.
Sám tvrdíš, že je to pre teba veľká výzva. V čom konkrétne? Aký je tvoj cieľ v rámci tohto projektu, resp. kvôli čomu si do toho išiel.
Je to materiál, s ktorým sa dá dobre narábať. Ak sa filozofia toho – ktorého tracku správne pochopí a dobre naorchestruje, vznikne tak množstvo zaujímavých zvukových plôch, kvôli ktorým sa to oplatí robiť.
Kto ma v samotnej exekutíve pri prípravách skladieb posledné slovo? Ty alebo Rytmus?
Obaja. Priebeh celej performance je zväčša v rukách všetkých, ktorí sa na tom podieľajú. Každý prispieva s nejakým nápadom a Rytmus s hlavným organizátorom p. Markom Šebestom si vyberajú. Výhodou je, že Patrik nie je tvrdohlavý a nechá si poradiť. Pokiaľ sa mu nejaká idea pozdáva, vie sa s ňou okamžite stotožniť a aj v tom je tajomstvo jeho úspechu.
Zaujímalo by ma, akú rapovú hudbu, či už domácu alebo zahraničnú sleduješ a uznávaš ty.
Z mimoslovenských sú to rôzni: Tupac, Kendrick Lamar, Jay Z, Snoop Dog, Soweto Kinch etc... Z našich: Rytmus, Separ, Majk Spirit a určite aj iní...
Vieš si predstaviť, že by podobný koncert s orchestrom zvládol (po všetkých stránkach, teda ako hudobne, tak aj úspechom predajov lístkov) aj iný slovenský raper?
Hm, neviem. Jeden zo zásadných Patrikových tromfov je aj sociálne prostredie, ktoré dlhodobo tvoria vzdelaní jazzoví hudobníci, čo má za následok, že v spôsobe uvažovania a predstavivosti je od ostatných raperov stále o krok vpredu.
Myslíš si, že aj po tomto koncerte sa ešte má kam Rytmusova tvorba posunúť? V rámci Československa, samozrejme.
Mám pocit, že by mohol spolupracovať s big bandom, alebo s gospelovým zborom.
Na záver sa mi ešte nedá nevrátiť k tomu zaujatému rozhovoru Mareka Hudeca, v ktorom spomínal "veľa negatívnych reakcií", čo je samozrejme nonsens. Keďže je opak pravdou a ľudia sa na koncert naozaj tešia, dočkáme sa aj ďalších podobných vystúpení v iných mestách?
Asi áno, ale to sa asi dozviete len od hlavného organizátora - p. Marka Šebestu.
Ďakujem ti veľmi pekne za tvoj čas, na záver ešte priestor pre teba na pár slov našim čitateľom.
Vašich a teraz už aj mojich čitateľov pozdravujem a teším sa, že si na nás našli čas. Pevne verím, že sa to odrazí aj na návštevnosti našich koncertov... /smiech/. Bozkávam.