Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
2. júla 2018 o 8:21
Čas čítania 0:00
Richard Končol

League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?

TECH
Uložiť Uložené

Hra ovládla milióny hráčov po celom svete, vypredáva tribúny a neustále napreduje. Čomu za to vďačí?

Je to fenomén a nehovor, že nie. League of Legends či LoLko - to je MOBA (teda Multiplayer Online Battle Arena), ktorú samozrejme pozná snáď už každý. Deti na základkách a stredoškoláci, vysokoškoláci a dospelí, pracujúci ľudia, rôzni influenceri či youtuberi, ktorí o nej rozprávajú. A je úplne jedno, či ide o chlapov alebo o nežnejšiu časť pohlavia. Podmanila si obrovské množstvo ľudí po celom svete, autorom z nej tečú ozaj riadne peniaze a pritom sa stále teší obľúbenosti. Čomu však za to vďačí?

Späť ku dňom

Zabŕdnime trochu viac do histórie - tá nám povie viac. Keď si pretočíme kalendár niekedy na rok 2008 alebo aj 2009, tak si človek vybaví Riot Games. Indie developer s veľkými ambíciami dal život hre League of Legends, kedy na „zamrznutom tróne“ vtedy kraľovala DotA (pre pozornejších je to pekná slovná hračka, že?). Dota Allstars alebo inak len DotA je skratkou pre Defense of the Ancients, voľne šíriteľnú custom mapu vo Warcraft 3. Pôvodne však vychádza zo StarCraftovej mapy Aeon of Strife.

Tí, ktorí Dotu hrali, môžu preškočiť na ďalší odstavec. Tí, ktorí nie, vysvetlím to jednoducho. Dve frakcie bojujú proti sebe s cieľom zničiť jeden druhému základňu (ďalej "báza", "trón"). Používajú na to špeciálne postavy (hrdinov) a tým dopomáhajú menšie ozbrojené jednotky (creepovia). Kto druhému skôr zničí trón, hru vyhráva.

League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?
Zdroj: YouTube

DotA sa kedysi hrala cez Battle.net, neskôr cez Garenu. Sú to siete, ktoré spájali (a stále spájajú) milióny ľudí s cieľom si proti sebe zahrať nejakú hru. Warcrafty si vtedy všetci pirátsky kopírovali medzi sebou a sťahovali doň Dotu. Výhody? Bola to mapa zadarmo, bola rozšírená medzi ľuďmi, mala svoje fórum a svoje turnaje. A nikto nenariekal. Pomimo toho sa hral ešte Heroes of Newerth, akási kópia Doty, ktorá však nikdy poriadny úspech nezažila. Prvotne stál 30 $, potom prešiel pod F2P model... a majorita hráčov neskôr tak či tak prešla radšej na LoLko či druhú Dotu.

Svet Warcraftu však Blizzard zachránil hrou World of Warcraft, do ktorej sa v deň vydania prihlásilo vyše 10 miliónov hráčov a z toho dôvodu nefungovali ich servery až dva dni. Z dedičstva, ktoré za sebou Warcraft zanechal, ťaží Blizzard dodnes - stačí spomenúť hru Heroes of the Storm (v ktorej sa ocitlo niekoľko postáv zo sveta Warcraftu); rovnako ťažil z neho pri natáčaní filmu, ktorý sa premietal v kinách; vyšla aj spoločenská hra, niekoľko kníh, rôznych hier či spinoffov a v neposlednom rade aj komunitných máp.

League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?
Zdroj: reddit.com/r/leagueoflegends

Prišiel však Riot a perfektným spôsobom zaplnil dieru na trhu. League of Legends je hra, pri zrode ktorej stáli ľudia vyvíjajúci predtým Dotu Allstars. Jednoduchosť, prehľadnosť, F2P model s mikrotransakciami a to sme len na začiatku. A áno, aj takéto jednoduché, ale úplne trefné bannery vešal po internete Riot počas štartovania LoLka. 

Dostávame sa ku spomínaným bodom, ktoré boli pre League of Legends kľúčové. V tej dobe sa totiž podobná revolúcia nikdy nekonala. Riot bol v tomto smere prvý a aj preto je LoL tam, kde je.

League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?
Zdroj: The Equity Kicker

Voľnosť. League of Legends bola úplne nová hra. Nebola ničím obmedzovaná, bola pod kontrolou a bol to nový produkt. Nebol limitovaný Warcraft 3 enginom, v ktorom sa nie vždy dokonale dali naprogramovať mechaniky hry. Znamená to viac priestoru pre kreativitu a voľnosť pre tvorcov. Bola to ich hra. Svedčia o tom napríklad aj módy ARAM (All Random All Mid), kedy všetci dostanú náhodných hrdinov a hrajú len na prostrednej linke, divoký mód URF (teda Ultra Rapid Fire), ktorý robí hru extrémne zábavnou či kombinácia oboch - ARURF.

Free-to-play model a mikrotransakcie. Riot vedel, že hra sa zadarmo chytí. Vtedy bol F2P model takpovediac v plienkach. Nemožno tvrdiť, že free hry s možnosťou kúpy in-game itemov neboli, no určite neboli tak rozšírené ako dnes. Riot ale z niečoho zarábať musel, a tak do hry nasadil skiny ako spôsob mikrotransakcie. Skin v skutočnosti nepridáva žiadnu výhodu, no hráč je jedinečný svojím vzhľadom. Keby Riot išiel platenou cestou ako Heroes of Newerth (a predstav si, že by v týchto šľapajách išla aj Dota 2), tak by okamžite pohorel. To by bolo už príliš. Na ukážke nižšie sú skiny pre Sonu.

League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?
Zdroj: Richard K.

Grafika. Jeden z kľúčových elementov, ktorý dopomohol k rozšíreniu hry medzi ľudí so slabšími počítačmi. Riot vedel, že Warcraft hrajú ľudia, ľudovo povedané, na hriankovačoch a League of Legends si nikdy extrémne nepotrpel na fancy efekty. Bol síce o niečo náročnejší na spustenie ako Warcraft, ale hru si vždy mohol rozbehnúť napríklad aj na staršom noťase, ktorý by si inak vyhodil. 

Matchmaking, štatistiky, férová hra. DotA kedysi nemala žiaden skutočný matchmaking. Ak si nemal parťákov, hru si musel rozbehnúť cez botov alebo hrať cez Garenu. Žiadne trackovanie štatistík, žiadne zisťovanie typu "Ako mi hra distribuuje ranky v zápase? Proti akým hodnostiam budem hrať v tejto hre?". Žiadne tresty voči grieferom, trollom či iným typom podvádzania. League of Legends sa voči toxickým hráčom neskôr obrnil vďaka banom či takzvanému Tribunal systému, v ktorom sa posudzovali prešľapy a priestupky hráčov voči iným hráčom.

League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?
Zdroj: leagueofgraphs.com

Aj Tribunal mal svoje pravidlá. Každý, kto hodnotil iných hráčov, mal k dispozícii chat logy, štatistiky a podrobný opis reportu. Ak člen Tribunalu potrestal hráča korektne (ak jeho názor súhlasil s väčšinou), započítalo sa mu to do štatistík. Ak sa často stávalo, že niekomu len tak chcel "streliť" trest, tak bol z Tribunalu vylúčený. Tribunal bol potom neskôr nahradený inými mechanizmami na trestanie hráčov.

Načúvanie komunite. Riot si zakaždým dáva záležať na tom, aby hráči boli spokojní - konieckoncov, robia to pre nich. Všetky nerfy, buffy (teda zosilňovanie a zoslabovanie hrdinov), reworky hrdinov a všetky zmeny súvisiace s jadrom hry robia vždy s prihliadnutím na komunitu. A ak urobia chybu, nemajú problém si to priznať.

Vývojári väčšinou vydajú nejakú hru, venujú jej niekoľko mesiacov (či desiatky mesiacov) čas a potom ju nechajú tak, pretože vyvíjajú nový produkt. Riot sa však venuje svojmu "dieťaťu" už vyše 8 rokov a robí ho čím ďalej, tým rôznorodejším. Komunita stále hrá veľkú rolu pre samotných vývojárov - väčšina hráčov totiž začala hrať hru len vďaka tomu, že "ju hrá aj môj kamoš, tak prečo to nemôžem skúsiť aj ja?" Veľkým plusom sú aj weby, YouTube kanály a konkrétni ľudia, ktorí robia hĺbkové analýzy, stratégie a dávajú rady hráčom, čo je opäť in a čo nie.

Metagame. Herná méta je v oboch hrách diametrálne odlišná, ale ľahšou hrou je League of Legends. DotA a aj Dota 2 sú hry, kde sa chyby trestajú "veľkou palicou", čo môže mať pre prehrávajúci tím fatálne následky. Zápasy sú tam skôr naklonené v prospech jednej strany. League of Legends je však v tomto smere oveľa menej striktnejší a aj napriek nepriaznivému stavu v zápase sa stále dá všetko otočiť v tvoj prospech. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je hra obľúbená - relatívna rovnováha jej rozhodne dáva punc jedinečnosti. 

Dokonca, existuje aj rotácia postáv, ktorá sa mení každý týždeň - čo je mimochodom skvelá voľba pre nováčikov, ktorí chcú do hry zabrdnúť nejakým spôsobom. 

Správne načasovanie a vhodný výber herného modelu spôsobili doslova poprask medzi hráčmi. To však nie je celkom všetko. Existovali totiž jedinci, ktorí hru brali vážne a Riot myslel aj na nich. League of Legends sa síce hrá na rôznych šampionátoch, no ten najpodstatnejší nielen pre hráčov, ale aj pre Riot, je LCS a WCS (pre Áziu dnes už aj LCK).

Nová éra turnajov a viac divákov

Profesionálna scéna funguje pomerne jednoducho, no je zložená z viacerých fáz a ak sa chceš dostať z nuly hore, musíš tomu obetovať vskutku dosť času.

Akýkoľvek 5-členný tím sa môže zapojiť do ranked ladderu, teda do systému turnaja, kde môže každý vyzvať každého, pričom podstatou je dostať sa na vrchol tohto rebríčka. Najlepšie tímy z ladderu sa ďalej dostanú do Challenger Series (niečo ako druhá liga), neskôr najlepšie tímy z Challengeru si zahrajú o postup do LCS proti najslabším tímom z LCS, ktoré si buď udržia miesto alebo majú smolu a zostúpia do Challengeru.

LCS pozostáva z dvoch divízií - európskej a americkej, pričom v oboch je po 10 tímov. Hrá sa počas dvoch období, na jar a leto, pričom letné obdobie rozhoduje o tom, kto si zahrá na svetovom šampionáte. Tri najlepšie tímy LCS tímy letného obdobia z Ameriky, Európy, juhovýchodnej Ázie, Kórey, Číny a 2 kandidáti na divokú kartu postupujú do absolútne najväčšieho turnaja na svete - World Championship Series aka WCS. Nalejme si čistého - Riot má štruktúrovanú hierarchiu turnajov... na úrovni. 

Ale pri porovnaní napríklad s turnajmi Doty 2 narážame na zásadný problém - financovanie. Suverénne najväčšie prizepooly má totiž Dota, aj napriek tomu, že League of Legends má oveľa väčšiu hráčsku základňu.  Len pre porovnanie, tu je TOP 10 najväčších prizepoolov oboch hier. 

League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?
Zdroj: Richard K.
League of Legends je fenoménom počítačových hier. Prečo titul ľudia hrajú a prečo je tam, kde je?
Zdroj: Richard K.

Záverom...

Dota 2 má oproti LoLku skutočne markantný náskok. Čím to je? Valve totiž vkladá časť peňazí z mikrotransakcií do turnajov, čím zásadne zvyšuje turnajové prizemoney a na oplátku vracia casual hráčom bonusy v podobe rôznych vizuálnych doplnkov. Keby Riot vkladal rovnaké čiastky peňazí napríklad zo skinov do prizemoney, tak snáď vieš, kto by v tomto smere vyhrával. Úsmevnejší je už len fakt, že ku dnešnému dňu má Dota 10 a pol milióna aktívnych hráčov za mesiac (ráta sa to spôsobom, že ak zapneš hru aspoň raz do mesiaca, tak si aktívnym hráčom), čo League of Legends malo zhruba pred 6 rokmi. 

Hoci údaje o aktuálnej hráčskej základni League of Legends oficiálne nie sú k dispozícii, hovorí sa o tom, že LoL môže mať približne 80-100 miliónov aktívnych hráčov za mesiac, k čomu výrazne prispeli aj battle royale hry (teda Fortnite či PUBG). Čo sa týka sledovania, vyhráva LoL - stačí si kedykoľvek otvoriť Twitch (mimo obdobia, kedy má League alebo Dota nejaký turnaj) a skoro v 99 % prípadoch má hra od Riotu viac divákov než oficiálny nástupca Warcraftovej klikačky. Hoci hra zažila aj svoje horšie časy, v počte divákov stále prekonávala aj Counter-Strike: Global Offensive či či Hearthstone. 

Koniec koncov, nemalo ísť o nejaké porovnanie hier. Išlo totiž len o fakty, ktoré hru urobili slávnejšou, sledovanejšou... a či aj lepšou? To už ostáva na individuálnom rozhodnutí každého z hráčov počítačových hier.

Prečo hraješ League of Legends ty? Prečo si sa rozhodol pre Dotu? Spoznal si nových kamošov? Čo ti hra dala alebo vzala? Ak máš nejaký zaujímavý príbeh z hry, o ktorý sa chceš podeliť, tak nám o ňom daj vedieť v komentároch.

Domov
Zdieľať
Diskusia