Desiatka kvalitných únosových drám, ktoré sa postarajú o niekoľko poriadne napínavých chvíľ.
V dnešnom rebríčku si trochu preklepneme tzv. "únosové filmy". Samozrejme, akonáhle sa spomenie slovo únos, väčšine divákov zrejme napadne drsne sa tváriaci Liam Neeson zo série Taken. Nič proti nemu, ale do prítomného článku sme sa snažili zaradiť skôr iný typ snímok - dôraz sme kládli skôr na drámy než akčňáky. Zohľadňovali sme kvalitu scenára, emócie a snažili sa poukázať na filmy, ktoré nie sú len jednohubkami na zabitie nudného večera.
Čaká vás desať rôznorodých diel - niektoré sa zaoberajú skôr pátraním, iné dávajú do popredia vzťah obete a únoscu. Často ide ale o drsné, depresívne a mrazivé snímky. Mnoho z nich určite budete poznať, pokiaľ vás však nasmerujeme k nejakej, ktorú ste ešte nevideli, budeme len radi. Úvod by sme mali za sebou, poďme sa teda pozrieť na rebríček najzaujímavejších príbehov s tematikou únosu. Nech sa páči.
10. Trade (réžia: Marco Kreuzpaintner, 2007)
Len 13-ročná Adriana je v Mexiku unesená gangom predávajúcim ľudí na prostitúciu. Jej zúfalý brat Jorge (Cesar Ramos) sa okamžite vydáva na pátraciu misiu, ale zisťuje, že sám nemá žiadnu šancu. Náhodou však natrafí na texaského policajta Raya (Kevin Kline). Ten je mu ochotný pomôcť.
Vynikajúci dramatický thriller od Marca Kreuzpaintnera osloví najmä pomerne surovým a naturalistickým zobrazením ústrednej témy. Tomuto dojmu pomáha aj nepríjemne roztrasená kamera a presvedčivé herecké výkony všetkých zúčastnených. Záporáci sú správne odporní, nevinným obetiam budete držať palce a Jorgemu s Rayom fandiť až do konca.
9. An American Crime (réžia: Tommy O'Haver, 2007)
Mrazivá rekonštrukcia šokujúceho a odporného prípadu, ktorý svojho času otriasol Amerikou. Sylvia (Ellen Page) a Jenny (Hayley McFarland) Likensové sú dcéry cirkusových kočovných pracovníkov, a tak neustále striedajú domovy. Ich rodičia musia za prácou na dlhšiu dobu odcestovať, nechajú preto dcéry v opatere slobodnej matky Gertrude Baniszewski (Catherine Keener).
Sama Gertrude má sedem vlastných detí a čoskoro prestáva domácnosť zvládať. Sylvia (a sčasti aj Jenny) začína byť šikanovaná a neskôr otvorene týraná. Je násilím držaná v pivnici a mučí ju nielen samotná Gertrude, ale aj jej vlastné deti. Extrémne nepríjemný, depresívny zážitok. V celej nahote vám ukáže, akými monštrami sa ľudia dokážu stať. Fakt, že ide o skutočný príbeh a nie bujnú fantáziu scenáristov celú hrôzu ešte viac zintenzívňuje.
8. Buried (réžia: Rodrigo Cortés, 2010)
Paul Conroy (Ryan Reynolds) je v Iraku unesený a zaživa pochovaný. Má k dispozícii len zapaľovač, mobilný telefón, nôž a veľmi rýchlo sa míňajúce zásoby kyslíku. Zdá sa, že je nemožné sa z tejto situácie dostať. Paul sa ale nechystá vzdať tak ľahko.
Vynikajúci, napínavý thriller, s ktorým sme vás zoznámili aj v našom zozname skvelých minimalistických filmov. Celý pochopiteľne stojí na výkone Ryana Reynoldsa. A ten je ukážkovo bezchybný. Pochvalu si zaslúži aj režisér Cortés. Z minima ingrediencií dokázal vyčarovať poriadne napínavú atmosféru bezmocnosti, ale aj zúfalej túžby žiť.
7. Výkupné (réžia: Ron Howard, 1996)
12-ročný syn multimilionára Toma Mullena (Mel Gibson) je unesený a šéf únoscov (Gary Sinise) požaduje za jeho vrátenie dva milióny dolárov. Keďže sa však prvý pokus vyplatiť výkupné nepodarí, rozhodne sa Tom pre radikálne odlišnú a riskantnú taktiku - priamo v televízii vyhlási, že únoscom nezaplatí ani cent, ale ak jeho syna neprepustia, všetky peniaze vynaloží na to, aby ich našiel a pomstil sa.
FBI z tohto kroku nie je vôbec nadšená. Môže sa takéto zahrávanie sa s ohňom vyplatiť? Vynikajúco zrežírovaný thriller Rona Howarda stavia hlavne na výbornom nápade, skvele napísanom scenári a samozrejme hereckých výkonoch - najmä duel Gibson a Sinise patrí k vrcholom snímky. Howard majstrovsky udržiava napätie a divákovi v podstate nedovoľuje nudiť sa. Výborná práca!
6. The Collector (réžia: William Wyler, 1965)
Tento thriller Williama Wylera nie je asi úplne najznámejším. Adaptáciu románu Johna Fowlesa by si však priaznivci únosových drám nemali nechať ujsť. Hlavným hrdinom je bankový úradník Frederick Clegg (Terence Stamp). Žije osamelo a čas si kráti zbieraním motýľov. Jedného dňa vyhrá obrovskú sumu peňazí, kúpi si odľahlý dom a odhodlá sa k realizácii svojich fantázií - unesie študentku Mirandu Grey (Samantha Eggar).
Sľúbi jej, že ju nebude nijako týrať ani sexuálne zneužívať. Chce od nej len jedno - držať ju v dome tak dlho, kým ho nezačne milovať. Wylerov film ťahá najmä excelentný Terence Stamp v titulnej úlohe. Citovo chladného psychopata s absolútne žiadnym pochopením pre ostatné ľudské bytosti stvárnil až nepríjemne realisticky.
5. Michael (réžia: Markus Schleinzer, 2011)
Michael je nenápadný, 35-ročný poisťovací maklér, žijúci tichým životom. Ale nejako podozrivo často na svojom dome zaťahuje rolety. Ale každý má právo na súkromie, nie? Michael však v špeciálnom úkryte už nejaký čas väzní 10-ročného Wolfganga. Neskutočne mrazivý film Markusa Schleinzera nadväzuje svojou formálnou stránkou na to najlepšie z Michaela Hanekeho.
Realistický náhľad na život pedofila, kde už len zo samotných náznakov naskakuje husia koža. Asi najhrôzostrašnejšie pôsobí fakt, že Michael nie je žiadny vyšinutý psychotik, ale prototyp úplne priemerného a nezaujímavého človeka, akých stretávame na ulici desiatky. Pochvalu si samozrejme zaslúžia herecké výkony ústrednej dvojice - Michaela Fuitha a Davida Rauchenbergera. Pokiaľ chcete minimalistický, chladný a znepokojivý zážitok, určite Michaela neprehliadnite. Ide totiž o poriadne silnú kávu.
4. Gone Baby Gone (réžia: Ben Affleck, 2007)
Dlhometrážny režisérsky debut Bena Afflecka dopadol na jednotku s hviezdičkou. Napínavý a skvele vystavaný príbeh únosu 4-ročnej Amandy. Po jej stope sa okrem polície vedenej Jackom Doyleom (Morgan Freeman) vydávajú aj súkromní vyšetrovatelia Patrick Kenzie (Casey Affleck) a Angie Gennaro (Michelle Monaghan). Prípad je však zamotanejší, než si ktokoľvek z nich dokázal predstaviť a postaví Patricka s Angie pred neľahkú morálnu voľbu.
Okrem spomínaných hercov treba zmieniť aj vynikajúceho Eda Harrisa v úlohe detektíva Bressanta, Amandinu alkoholickú a feťácku matku Helene v podaní Amy Ryan (ktorá si za túto rolu odniesla nomináciu na Oscara) či Titusa Wellivera ako jej brata Lionela. Ben Affleck sa predviedol v najlepšom možnom svetle a svoje režisérske kvality následne potvrdil aj snímkami, ako The Town či Argo.
3. Dokonalý svet (réžia: Clint Eastwood, 1993)
Dodnes jeden z najlepších režisérskych počinov nesmrteľného Clinta Eastwooda. Dvaja väzni - Robert "Butch" Haynes (Kevin Costner) a Jerry Pugh (Keith Szarabajka) ujdú z basy a pokúsia sa prepadnúť rodinný dom. Sú však vyrušení a tak so sebou zoberú ako rukojemníka 8-ročného Philipa (T.J. Lowther). Keď sa Jerry snaží chlapca zneužiť, Butch zakročí a svojho spoluväzňa zastrelí.
Nevšedná dvojica sa vzápätí vydáva na dobrodružnú cestu, na ktorej Philip okúsi radosti nečakanej slobody. Po ich stope však už vyráža texaský ranger Red (Clint Eastwood) a kriminologička Sally (Laura Dern). Dokonalý svet je parádne zrežírovaný, zbavený prehnaného sentimentu a dokonca mu nechýba ani zmysel pre humor. Dodnes právom považovaný za majstrovské dielo.
2. Mlčanie jahniat (réžia Jonathan Demme, 1991)
Klasika. Asi sa medzi vami nenájde mnoho tých, ktorí tento legendárny psychologický thriller nevideli. Mladá a neskúsená agentka FBI Clarice Starling (Jodie Foster) je pri pátraní po sériovom vrahovi s prezývkou Buffalo Bill (Ted Levine) nútená spolupracovať s iným sériovým vrahom - uväzneným psychiatrom a kanibalom Hannibalom Lecterom (nezabudnuteľný Anthony Hopkins).
Buffalo Bill navyše unesie dcéru známej senátorky a Clarice má podozrenie, že sa jej kráti čas. Doktor Lecter však o vrahovi neposkytne informácie zadarmo. Oprávnene kultový psychologický súboj dvoch výborne napísaných postáv a skvelých hercov. Pre Hopkinsa aj Foster sa ich úlohy stali do veľkej miery ikonické. Samotný Hannibal Lecter sa následne vrátil v pokračovaní Hannibal, prequeli Červený drak a ďalšom prequeli Hannibal: Zrodenie zla. A nesmieme zabudnúť ani na kvalitné seriálové stvárnenie, kde si gurmána s podivnými chuťami brilantne strihol Mads Mikkelsen.
1. Prisoners (réžia Denis Villeneuve, 2013)
6-ročná dcérka Kellera Dovera (Hugh Jackman) a jej kamarátka Joy počas Dňa vďakyvzdania bez stopy zmiznú. Prípad prevezme detektív Loki (Jake Gyllenhaal). Tomu sa podarí vypátrať karavan, v ktorého blízkosti sa dievčatá naposledy hrali. Jeho majiteľom je mentálne zaostalý Alex (Paul Dano). Loki nemá v rukách žiadne dôkazy, preto musí Alexa prepustiť, čím Kellera dokonale rozzúri. Ten si je totiž istý, že Alex vie, kde sa jeho dcéra nachádza. Vezme teda spravodlivosť do vlastných rúk, Alexa unesie a násilím sa z neho snaží vypáčiť informácie.
Atmosférický, mrazivý, zádumčivý, vyhrotený a krutý thriller. Mnoho scén sa vám nekompromisne vryje do pamäti, rovnako ako strhujúce herecké výkony - filmu vládne najmä neuveriteľná dvojica Jackman a Gyllenhaal. Príbeh je navyše vynikajúco napísaný a nechýbajú mu pôsobivé zvraty. Jedno z najlepších Villeneuveových diel, o to viac zamrzí, že na Oscaroch schytalo len nomináciu za kameru (aj keď skvelú) Rogera Deakinsa.
BONUS: Fire in the Sky (réžia: Robert Lieberman, 1993)
Na záver si dáme niečo trochu iného, hoci tematiku únosov neopustíme. Ak by sme však chceli vybrať najlepšieho zástupcu subžánru "únosy mimozemšťanmi", asi ťažko by sme našli lepší kúsok než Fire in the Sky.
Ten ostáva dodnes pravdepodobne najkvalitnejším spracovaním tejto témy. Liebermanova snímka rozpráva údajne skutočný príbeh (preberte si to ako chcete) z roku 1975. Skupina lesných robotníkov v Arizone sa 5. novembra vrátila z práce viditeľne rozrušená. Polícii povedali, že ich kamarát Travis Walton (D.B. Sweeney) bol unesený lietajúcim tanierom. Rozbieha sa pátranie, ale po Waltonovi niet ani stopy.
Polícia podozrieva robotníkov, že Waltona zavraždili, ale výsledky na detektore lži naznačujú, že muži hovoria pravdu. Po piatich dňoch sa však Walton nečakane vráti a postupne si začne vybavovať spomienky na to, kde bol a čo sa s ním dialo. Fire in the Sky je nakrútený pôsobivo civilne a miestami prekvapivo naturalisticky. Pokiaľ vás teda zaujíma aj problematika podobných únosov, Liebermanov film by mal patriť k vašej povinnej výbave.
Samozrejme, dalo by sa pokračovať ešte veľmi, veľmi dlho. Pozornosť si určite zaslúži aj kvalitný austrálsky thriller Hounds of Love (recenzia tu), Changeling Clinta Eastwooda, oscarovka Room s Brie Larson, prípadne adaptácia Stephena Kinga Misery. S témou únosu sa vysporiadavajú aj diela, ako Taken, Breakdown, Lovely Bones či 3096 Days a mnohé, mnohé ďalšie. Prípadní záujemcovia teda majú po čom siahať.