18. máj 2017, 17:44

Alien: Covenant dopadol horšie ako Prometheus, s hlúpymi postavami a nevyužitými Votrelcami. Môže sa ešte séria vyhrabať z hrobu? (Recenzia)

Ridley Scott po skvelom Marťanovi nepotvrdil svoj návrat do formy. Dáte filmu šancu?

Branislav Noskovič
18. máj 2017, 17:44

31

Keď prichádzal Prometheus (Ridley Scott) do kín, bola to udalosť. Kampaň sľubovala veľa, film aj veľa dal, horšie to však bolo s jeho konzistentnosťou a tým, ako pôsobil na diváka. Covenant má tú vyhodu, že sme po rozporuplne prijatom predchodcovi znížili nároky. Predposlednou snímkou The Martian Ridley dokázal, že to stále vie ukočírovať a so správnym tímom a dobrým scenárom nesklame. Príliš veľké ambície však vedia podlomiť nohy aj skúsenému remeselníkovi a výsledok môže byť opäť rozpačitý. Ako to teda dopadlo so slávnym mimozemským bubákom tentokrát?

Kolonizačná loď Covenant pomaličky napreduje k cieľu svojej cesty. Náklad, ktorý tvorí vyše dvetisíc kolonistov a pätnásťčlenná posádka v hibernácii, stráži čulý android Walter (Michael Fassbender). Technická porucha spôsobí predčasné prerušenie kryo-spánku technikov a pilotov korábu, umiera ich kapitán (James Franco) a na jeho miesto nastupuje submisívny Omer (Billy Crudup). Pri oprave lode jeden z kozmonautov - Tennessee (Danny McBride) zachytí neznámy signál, ktorý pochádza z blízkej planéty a je možné, že má ľudský pôvod. Vesmírne teleso sa zdá byť ideálne pre osídľovanie kolonistami a je o sedem rokov bližšie ako pôvodný cieľ cesty. Proti je iba žena bývalého kapitána Daniels (Katherine Waterston), ktorej sa sled príliš sľubných náhod nepozdáva. Krátko po pristátí sa ukáže, že jej obavy boli oprávnené.

Zdroj: Fox

Kým sa Prometheus držal vzorca, ktorý nastavili jeho predchodcovia, a to budovanie atmosféry, postupné zoznamovanie sa s realitou až po desivé a akčné finále, kedy sa bojuje o holý život, kričí sa a uteká, Covenant nás vrhá do víru diania pomerne skoro. Padnú prvé obete mimozemského organizmu, na scéne sa objaví android David (opäť Michael Fassbender) a vysvetľuje, čo sa dialo po konci predošlého filmu. Všetko je podané jasne a polopatisticky. Nejasnosti v príbehu, aké sme mali pri Prometheovi, budú skôr iného charakteru. Opäť sa filozofuje, rozoberajú sa otázky viery, stvorenia, dokonca zmyslu života. Inžinieri, ktorí nás stvorili a ktorí tvorili podstatnú časť mytológie, idú do ústrania a opraty hlavného kormidelníka diabolskej mašinérie genetických mutácii preberá práve David. Fassbender si v podstate kradne celý film pre seba, ostatné postavičky aj napriek zvučným menám ich predstaviteľov hrajú iba druhé husle a potravu pre desivých mimozemšťanov.

Zdroj: Fox

No, desivých. Votrelci a ich genetickí príbuzní pôsobia príliš umelo a scény, v ktorých ich strašidelnosť mala naplno vyniknúť sú, až na pár vynimiek, veľmi chaotické a neprehľadné. Facehugger, vajcia, starý známy Xenomorf, všetko to pôsobí v kontexte zvyšku filmu málo uveriteľne a znovu, ako pri predchádzajúcej snímke, iba ako fan service. Občas to až pôsobí dojmom, že Votrelci sú tu preto, aby sa to mohlo volať Alien a nie Prometheus 2. Fanúšikovia však spokojní nebudú. Opäť. Hoci melódia z prvých votrelcov v správnych momentoch vie spôsobiť príjemné zimomriavky, je to málo. Výhodu v tomto prípade majú nováčikovia, dokonca hlavne takí, ktorí nevideli ani Promethea. Im sa vďaka lákavému vizuálu a pre niekoho možno atraktívnym krvavým a gore scénam a konzistentnému zrozumiteľnému príbehu bude zdať Covenant ako nadpriemerný sci-fi horor so zopár zbytočnými odbočkami a logickými zakopnutiami. Nič viac - nič menej.

Zdroj: Fox

Scott sľuboval trilógiu (Promtheus bol prológ, Covenant prvá časť, čakajú nás teda ešte dve ďalšie) a na filme je tento koncept až prehnane badateľný. Jeden z jeho najväčších problémov je práve to, že pôsobí ako extrémne natiahnutý diel nejakého drahého seriálu s pomerne silným cliffhangerom. To máte tak, keď sa za týždeň vymyslí príbeh a v štúdiu tri dni rozmýšľajú, ako ho natiahnuť do troch filmov... Ako som spomínal, do víru diania sme hodení priskoro, no potom sa dej takmer nikam neposúva, začína sa vysvetľovať, objavovať a potom vraždiť a bojovať o život. Niekto možno začne namietať, že takto to bolo aj pri starých filmoch. No áno, bolo a to je práve ich problém, ak si odmyslíme prvý Alien a Aliens. Po x-tom opakovaní to začne nudiť a bez nejakých zaujímavých ingrediencií sú to len variácie toľkokrát videného. Kým sa Prometheus snažil vybudovať slušnú mytológiu, no väčšinu atraktívnych informácii podal nezrozumiteľne a nejasne, tu to všetko rovno hádže do koša a celé univerzum zjednodušuje, bohužiaľ, na tak banálnu úroveň až to opäť hraničí s béčkom". Filozofické rozpravy dvoch androidov pri píšťalke tak potom môžu pôsobiť úsmevne a strácajú čaro, ktoré by za iných okolností mohli mať.

Je mi to ľúto, ale asi som dospel do štádia, že už žiadny nový film s votrelcom nechcem vidieť. Prometheus úplne odbočil a keby sa príliš neviazal na priania fanúšikov, ktorí chceli prequel k Alien, a mal lepší scenár, mohol dopadnúť ako samostatný film skvele. Covenant je síce viac priamočiary a zrozumiteľný, no tým aj menej provokatívny, zaujímavý a hlavne úplne zbytočný. Pritom bolo na čom stavať. Mytológia okolo inžinierov (tzv. Space Jockeys) bola pútavá a scéna s nimi v tomto filme pôsobí dobre, je to však málo. Ostatné sme už videli, veľakrát lepšie a za lepších okolností 5/10.

0/10
106