Po dlhej dobe sa vraciame v čase, aby sme sa pozreli na myšlienku AAFB
Freestyle battles sú o momentoch. O rýchlom rozmýšľaní a punchlinoch, ktoré majú súpera položiť na lopatky. Väčšina z nás s napätím sledovala Eminema, ako slovami bojuje vo filme 8 míľa snažiac sa ukázať svoje skills. Podobne vypäté súťaže sa dnes už zdajú skôr ako prežitok, ale stále sa nájdu fanúšikovia – preto aj dnes existuje súťaž Restart Freestyle Battle organizovaná každý rok. Jej omnoho silnejším predchodcom však bol AAFB, čiže ArtAttack Freestyle Battle.
Čo sa týka mien, veľa z tých, ktorí sa z lokálnych kvalifikácií organizovaných po celom Slovensku, dostali až do finále, mali už jednoznačný talent a potenciál. Strapo, Rest, Kaidžas, Shomi, Rest, Čistychov, Moe, Štvanec, Delik (vtedy Michadelik), Radikal (vtedy Lil Idea), Bene, Zet.U.Zet.A. alebo Zverina.
ArtAttack Freestyle Battle sa konal v rámci mestského festivalu Prvý Máj, ktorý v jeden deň prebiehal vo viacerých kluboch v Bratislave. Žánrovo, čo sa hudby týka, to bolo rozdelené na Techno, House, Drum & Bass a Hip Hop. Za festivalom Prvý Máj stál Matúš Gajdoš, podujatie ArtAttack Freestyle Battle mal na starosti jeho brat Miro Gajdoš, ktorý v tej dobe prevádzkoval portál artattack.sk.
Nápad s organizovaním celoslovenskej súťaže vo Freestyle Battle dostal Jozef Petek. V roku 2003 bol v Holandsku a videl v televízii “reality show” freestyle battle. Myšlienka sa mu okamžite zapáčila, na čo sa samého seba spýtal, či by sa niečo podobné dalo spraviť aj na Slovensku. Nápad posunul vyššie spomenutému Mirovi Gajdošovi, ktorý sa nápadu organizačne chopil. Tieto battles sa na Slovensku robili od počiatku rapu, avšak až AAFB tomu dal oficiálnu celoslovenskú podobu. Prvý ročník sa uskutočnil onedlho, a to v roku 2004.
Rap v tej dobe v našich končinách nepatril medzi komerčne podporované odvetvia, a preto je jasné, že medzi najťažšie výzvy, akým museli organizátori čeliť, patrilo financovanie. Tým sa myslí zabezpečiť samotnú produkciu a honoráre pre účinkujúcich. Napriek niekoľkým dotáciám od sponzorov to bolo stále málo, problémy spôsobovalo aj neskoré vyplácanie pár týždňov po skončení podujatia. Aj toto sa stalo dôvodom neskoršieho ukončenia v roku 2009.
Najväčšiu šťavu dodávali podujatiu poriadne vyhrotené súboje, kedy to medzi súťažiacimi iskrilo. Bolo to však často len v “zápale boja” a konflikty z pódia sa nepreniesli do bežného života. V neskorších ročníkoch sa už staršie, väčšie mená medzi sebou nechceli battlovať, čo je s odstupom času pochopiteľné. Niektorí z nich však poctili podujatie zasadnutím do poroty, ako napríklad Rytmus alebo Tafrob.
Hlavnými dôvodmi nepokračovania bol pokles návštevníkov a takisto stop festival Prvý Máj. Prvé ročníky AAFB boli niečo nové, čo sa u nás moc nerobilo. Najviac ľudí prišlo na ročník 2006, potom počet návštevníkov už len klesal. Podľa organizátorov bolo na ročníku 2006 pýšiacom sa titulom najnavštevovanejšieho zaujímavé to, že keď prevádzkovateľ Babylonu (YMCA) videl, koľko ľudí prišlo, zdvihol nájomné napriek podpísanej zmluve, čo dosť skomplikovalo situáciu.
Posledné ročníky v Bernoláku boli rozšírené o graffiti a sketch battle, beat-box battle, výstavy fotiek z predchádzajúcich ročníkov a dj-ské vystúpenia. Napriek pomerne krátkej tradícii v organizácii týchto battlov musíme uznať, že sa akcia stala kultovou a dôležitou súčasťou hudobnej histórie rapovej scény. Podobný hype, aký dostával AAFB sa už len tak často nevidí, preto môžeme len veriť, že úprimné a striktné freestajly sa raz vrátia. Všetky bližšie detaily o jednotlivých ročníkoch a zostrihy sa nachádzajú priamo na stránke artattacku.
Z našej strany sa môžete určite tešiť na výber najlepších punchlinov zo slovných bitiek na pódiu a ďalšie pohľady na históriu slovenského rapu :).