Predstavenie osmičky sa už nezadržateľne blíži.
Smartfón, od ktorého sú tento rok najväčšie očakávania, nenesie značku Samsung a ani ho nepoháňa operačný systém Android. Už dlhšiu dobu netrpezlivo očakávaný iPhone 8 nebude len ďalšou generáciou nesmierne populárneho modelového radu, ale aj akousi veľkou skúškou kalifornského jabĺčka, počas ktorej má príležitosť dokázať, že vie aj bez Jobsa vyjsť zo svojej komfortnej zóny a opäť prísť s niečim naozaj inovatívnym.
Možností, vďaka ktorým sa mu táto neľahká úloha môže v septembri naozaj podariť, existuje hneď viacero. Rozhodujúce je iba to, či na ne pri vývoji osmičky zamerali alebo nezamerali pozornosť. Úspech ale nespočíva iba v revolučných inováciách.
O čom sa tu teda bavíme? Predsa o týchto piatich dôležitých bodoch - základných požiadavkách súčasnej high-end triedy, bez ktorých môže ďalší iPhone pomerne rýchlo stratiť lojalitu verných fanúšikov. A tí sa potom pochopiteľne začnú obzerať po modernejšie vybavenej konkurencii z podobnej cenovej kategórie, ktorej neustále pribúda.
Veľký displej, malé telo
Jeden z najpodstatnejších tohtoročných trendov mobilného priemyslu predstavuje kombinácia rozmerných uhlopriečok a kompaktných konštrukcií. Pandorinu skrinku otvoril ešte počas minulého roka čínsky gigant Xiaomi a začiatkom tohto sa k nemu pridali ďalšie známe mená, a to vrátane kórejskej špičky LG. Aby teda s nimi jabĺčko dokázalo udržať krok, nezostáva mu nič iné, ako taktiež zvoliť podobnú stratégiu.
Integrácia displeja so zaoblenými bočnými stranami by zrejme už nestačila. Používatelia smartfónov dnes chcú podstatne viac, než len netradičný tvar. Chcú, aby sa im mobilné zariadenie zmestilo do vrecka či rúk, no zároveň chcú aj čo najväčšiu uhlopriečku, vďaka ktorej sa im na zobrazovací panel pozerá podstatne lepšie. Preto bude pomer medzi ním a prednou stranou tela iPhonu 8 tak dôležitý. Najskôr musia ale prísť na spôsob, ako nahradiť kapacitné domovské tlačidlo či vyriešiť ďalšie podstatné technologické prekážky stojace v ceste.
Aby ste boli trošku v obraze, súčasná generácia iPhonu ponúka pomer 65,6 percenta, zatiaľ čo LG G6 78,6 a Xiaomi Mi MIX či Samsung Galaxy S8 až 83,6 percenta. Rozdiel je teda markantný, čo si okamžite všimnete i pri vizuálnom porovnaní uvedených high-end modelov, nielen tom teoretickom. Apple má teda čo robiť, aby gigantov v tejto oblasti výbavy dobehol. A v niečom, samozrejme, aj predbehol.
Úplne nový dizajn
Stačiť však určite nebude ani moderný pomer medzi plochou displeja a konštrukcie. Ďalšou dôležitou oblasťou, ktorú by mal Apple okoreniť poriadnou inováciou, je samotné vizuálne prevedenie. Prečo? Ikonický priemyselný dizajn iPhonu prešiel za posledné tri roky iba drobnými kozmetickými úpravami, preto v týchto dňoch nájdeme na pultoch obchodov doslova ozrutné množstvo jeho vizuálnych kópií nielen z ďalekej Číny. A to mnohým jabĺčkarom začína celkom dosť prekážať.
Na poriadnu zmenu dizajnu osmičky ale nestačí ani zmena kriviek či nové farebené prevedenia. Rovnako treba brať do úvahy aj použité materiály. Takzvané unibody smartfóny z jedného kusu kovu už totiž dávno vyšli z módy, takže gigantovi z Kalifornie nezostáva nič iné, ako prevedenie nástupcu sedmičky prekopať od samotných základov. A oslavu 10. výročia iPhonu možno považovať za ďalší opodstatnený dôvod, prečo by tak predsa len mal spraviť.
Hliníkový rámik a sklo keramika
Čo teda môžeme od materiálov, z ktorých by mal iPhone 8 pozostávať, očakávať? Jonathan Ive má s jeho tímom dizajnérov dve možnosti. Buď zvolia vracajúcu sa klasiku v podobe hliníkového rámiku a dvoch kusov odolných skiel alebo pristúpia na niečo tak trošku extravagantnejšie, a teda aj viac lákavejšie. Tým mám na mysli unibody telo nie z kovu, ale z jedného kusu skla, respektíve z tvrdšej keramiky.
Keramika nie je cudzia ani niektorým súčasným modelom s operačným systémom Android. V rámci špeciálnej edície minuloročnej vlajkovej lode Mi 5 ju ponúkal aj výrobca Xiaomi, pričom to isté platí o jej ešte čerstvom nástupcovi Mi 6 alebo futuristickom kúsku Mi MIX, kde je v ponuke spolu s 18-karátovým zlatom. Nový iPhone by vďaka nej nadobudol badateľne prémiovejší vzhľad vrátane vyššej odolnosti voči fyzickému poškodeniu, čo je pre každého potenciálneho zákazníka nemalé plus.
Rýchle aj bezdrôtové nabíjanie
Stále nedokážem pochopiť, prečo mobilný telefón na tak vysokej úrovni nedisponuje rýchlym dopĺňaním energie do prítomného akumulátora. Ide o už viac-menej bežnú súčasť hardvérovej výbavy ako high-end, tak aj lacnejších mid-range kúskov z opačného tábora, preto mi príde doslova divné, že túto naozaj užitočnú funkcionalitu neponúka jeden z najznámejších modelov na svete.
Ak osmičku vybavia rýchlym nabíjaním, o čom tentokrát nepochybujem, neprinesú vôbec nič nové. Naskytne sa im ale príležitosť, podobne ako i v iných prípadoch, zakomponovať vlastnú inováciu, prostredníctvom čoho nadobudnú určitú konkurenčnú výhodu. Jednou z nich môže byť, napríklad, ešte rýchlejšie dopĺňanie šťavy, akým momentálne disponujú výbavou zrovnateľné smartfóny.
Podobne ako rýchle, tak aj bezdrôtové nabíjanie predstavuje podstatnú súčasť výbavy prémiových modelov s Androidom, ktorá vám výrazne zlepší vaše aktuálne používateľské skúsenosti. Stačí si iba dať na nočný stolík jednu nabíjaciu podložku a druhú zase vedľa osobného počítača, kde počas bežného pracovného dňa trávite čas, a veľmi rýchlo pocítite, o aké pohodlie ste neustálym fyzickým pripájaním a odpájaním nabíjacieho kábla doteraz prichádzali.
(Nečakané prekvapenie)
Prvé tri body hovorili iba o dizajne a konštrukcii preto, lebo priestor na technologické inovácie pomaličky, ale isto stráca svoj pôvodný rozmer. Výrobcovia už nevedia, akým hardvérom zaujať, takže sa otáčajú smerom k vizuálnemu prevedeniu, kde vraj momentálne leží kľúč k úspechu. Štvrtý bod spomínal dve dôležité funkcionality, ktoré iPhonom ešte stále chýbajú, a ten posledný, čiže piaty je o neočakávanom prekvapení. Prečo ale zrovna prekvapenie?
Dôvod tkvie v médiách a ich prístupu k práci. Pokiaľ počas slávnostného predstavenia osmičiek padnú na pódiu slová týkajúce sa niečoho, čo sme od iPhonu 8 vôbec neočakávali, žurnalisti, bloggeri alebo vloggeri získajú jedinečnú príležitosť prilákať ešte viac čitateľov alebo odberateľov videí na senzačný obsah, ktorý potom pre nich spracujú. Keď váš produkt získa nadštandardnú pozornosť médií, tak si môžete byť istí, že ste získali aj lukratívny reklamný priestor, za ktorý navyše nedáte ani jeden cent. A to najdôležitejšie - frustrovaný fanklub bude mať konečne dôvod byť pyšný na nejakú novinku.