20. augusta 2016, 11:21

Posádka Enterprise to naplno roztočila a Star Trek Beyond sa tak právom stáva najlepším blockbusterom leta (Recenzia)

Po Abramsovom odchode sa režisérskeho kormidla ujal Justin Lin, ktorý sa nenechal zahanbiť a pripravil zábavnú akčnú jazdu so všetkým, čo k nej patrí.

Letná filmová sezóna sa už nezadržateľne blíži do svojho cieľa a pokiaľ by sme sa za jej priebehom spoločne obhliadli s miernym predstihom, nečakal by nás práve najpríjemnejší pohľad. Až na niekoľko málo svetlých výnimiek boli totiž tohtoročné horúce mesiace viac sklamaním, než akousi pomyselnou hostinou. Drvivá väčšina sequelov za veľa nestála, množstvo sľubných noviniek nenaplnilo očakávania a o vysokorozpočtových blockbusteroch ani nehovoriac. Takéto suchoty čakal azda iba málokto, no našťastie sa do tuzemských kín vrútil nový Star Trek, vďaka ktorému diváci úplne zabudnú, že tu nejaké slabšie leto vôbec bolo.

Je to až také prekvapenie? S pokojným svedomím sa dá povedať, že trochu aj áno. Veď už iba vo fáze samotnej pred-produkcie sa na projekte vystriedalo hneď niekoľko rôznych scenáristov, príbeh sa musel prepisovať a aby toho nebolo málo, režisér J. J. Abrams, ktorý v roku 2009 dokázal túto dnes už mnohými obľúbenú sériu naštartovať, ostal kvôli povinnostiam voči Star Wars: The Force Awakens iba ako producent. Kormidla sa preto chopil Justin Lin, známy najmä svojou prácou na štyroch častiach série Fast & Furious či dvoch epizódach druhej série True Detective. Prvé zábery navyše nepôsobili na prvý pohľad príliš sebavedomo, lepšie povedané, tie trailery boli proste slabé, takže ľahko skeptický prístup bol v tomto prípade absolútne pochopiteľný. Ako je už však v prvom odseku naznačené, snímka Star Trek Beyond zanechala výborné dojmy, čo z nej robí skutočne dôstojného nástupcu predchádzajúcich dielov. To už ale predbieham. Začnime teda pekne po poriadku.

Zdroj: Paramount Pictures

Posádka hviezdnej lode USS Enterprise sa konečne vydala na svoju päťročnú misiu, ktorej cieľom je prebádať tie najvzdialenejšie kúty vesmíru a zároveň aj preskúmať ich nezmapované miesta. Divák je tak hneď v úvode oboznámený so skutočnosťou, že kapitán Kirk (Chris Pine) a jeho verní súputníci už šírou galaxiou nejaký ten rôčik putujú, pričom sa chystajú navštíviť blízko nich sa nachádzajúcu, obrovskú modernú stanicu menom Yorktown. Tu síce majú v pláne doplniť zásoby a hlavne načerpať nové sily pred ďalšou cestou, nestihnú sa však ani poriadne ohriať, pretože zúfalá prosba o pomoc ich takmer okamžite vrhne do neočakávaného dobrodružstva.

Príbeh vôbec nie je nejako extra zložitý či zbytočne prekombinovaný a jeho plynulé napredovanie odsýpa bez akýchkoľvek badateľnejších zádrheľov. Aj keď sa akcia tentokrát neodohráva v medziplanetárnych priestoroch vesmíru tak často, ako by si možno niektorí priali, srší úctyhodným množstvom sviežich, atraktívnych momentov, ktoré sú naozaj nápadité a musia ulahodiť snáď každému. Dalo by sa síce vytknúť miestami viditeľne slabšie CGI či v určitých pasážach aj trochu divoká a menej prehľadná kamera, tieto aspekty však na skvelom zážitku nijako zásadnejšie neuberajú. Čo sa samotnej vizuálnej stránky týka, tá ponúka už klasicky krásne a oku lahodiace scenérie, nad ktorými jasne dominuje už vyššie spomínaný architektonický skvost s názvom Yorktown. Jednoducho povedané, technické aspekty filmu sú zvládnuté skutočne kvalitne a so všetkou bravúrou.

Zdroj: Paramount Pictures

Avšak, tým najviac podstatným základným kameňom, z ktorého Star Trek Beyond ťaží úplne na maximum, je vzájomná interakcia jednotlivcov. Fanúšikovia série sa totiž s postavami už nejaký ten čas veľmi dobre poznajú a keďže na scenári pracoval aj predstaviteľ inžiniera Scottyho (Simon Pegg), dalo sa predpokladať, že bude o dialógy postarané s patričnou starostlivosťou. A presne tak sa aj stalo. Postavy sú znovu zábavné, chémia medzi nimi funguje naplno a celé herecké osadenstvo podáva takmer bezchybné, veľmi presvedčivé výkony, pričom spomedzi nich rozhodne nezaostáva ani Sofia Boutella, ktorá sa predstavila ako sympaťáčka Jaylah. Za jediný slabší článok môžeme označiť tak trochu nevýrazného Idrisa Elbu. Jeho záporák Krall je zamaskovaný od hlavy až po päty, čo sa, žiaľ, značne podpísalo na výraznej strate hercovej charizmy, ktorej má inak na rozdávanie. Taktiež je veľkou škodou, že dôvod Krallových motivácií bol návštevníkovi kina odhalený až príliš neskoro.

Samostatnou kategóriou je ale talentovaný hudobný skladateľ Michael Giacchino, ktorý pri Star Treku verne stojí už od čias Abramsovho rebootu. Tentokrát síce stavil na niektoré overené melódie známe z dielov predchádzajúcich, na strane druhej však skomponoval aj zopár nových, pričom striedanie pomalších a malebnejších tónov s motívmi dynamickejšími dodáva celému dianiu na plátne tú správnu atmosféru. Priaznivci filmovej hudby si teda zaručene prídu na svoje a skladby z Giacchinovej najnovšej tvorby sa tak určite objavia v ich domácom playliste.

Zdroj: Paramount Pictures

A ako to celé zhrnúť na záver? Nuž, či už patríte k tzv. trekkerom, resp. trekkies, alebo si iba radi vychutnáte kvalitnú letnú jazdu so všetkým, čo k nej patrí, tak je pre vás Star Trek Beyond ako stvorený. Nápaditú akciu podfarbenú skvelým hudobným doprovodom striedajú výborne napísané dialógy, na plátne sa v každej chvíli niečo deje a dvojhodinová stopáž ubehne až šialene rýchlo. Režisérovi Justinovi Linovi sa podarilo naskočiť na rozbehnutý vlak rovnými nohami a pripravil remeselne veľmi dobre natočenú záležitosť, ktorá sa až na niekoľko už zmienených nedostatkov skutočne nemá za čo hanbiť. Rok 2016 je navyše 50. výročím značky Star Trek a najnovší prírastok do série sa snáď nemohol obdarovať krajšie. Ja som si to náramne užil. 8,5/10

PS: Ak sa radíte k divákom, ktorí si nenechajú ujsť naozaj nič, zostaňte po konci filmu ešte chvíľu v kinosálach. Približne v polovici záverečných titulkov sa totiž objaví akási pocta pre zosnulého Leonarda Nimoya a Antona Yelchina. Na môj vkus je síce trochu strohá a nedotiahnutá, ide však o celkom podarenú bodku na záver.

0/10