Vo svete športovej obuvi by týmto krokom mohlo prísť k obrovskej revolúcii.
Pre výrobcov športovej obuvi vo všeobecnosti platí, že je takmer nemožné vyrobiť pár tenisiek, ktorý by sa mohol predávať za menej ako $50 so ziskom (ak nerátame plátennú obuv na štýl Vans alebo Converse). Honbu za najnižšími nákladmi tak začali už v minulom storočí takmer všetky značky tým, že presunuli svoju výrobu do Ázie, materiály a látky zásobovali kvôli cene v čo najväčšom množstve s niekoľkoročným predstihom a zamestnancom fabrík platili čím ďalej, tým menej. Výsledok sa však dostavil až po niekoľkých rokoch a pred drancovaním prírodných zdrojov a nehumánnymi pracovnými podmienkami sa tak už dnes nedajú ďalej zatvárať oči. Nájsť rozumné riešenie tejto situácie je však oveľa zložitejšie, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať, keďže móda je je jedným z najväčších priemyslov na svete a veci sa nedajú zmeniť zo dňa na deň.
Recyklácia, inovatívne procesy výroby alebo 3D tlač sú určite tou správnou cestou pre budúcnosť módy, no aj keď podobných projektov sú vo svete každý rok stovky, väčšina z nich ostáva len v teoretickej rovine. Jedným z prvých významných krokov, ktorý by mal viesť k ozajstnej revolúcii vo svete tenisiek je tak iniciatíva adidasu, ktorý sa už od roku 2015 snaží v spolupráci s nemeckou vládou otvoriť takzvanú SPEEDFACTORY. Tá by mala od polovice roku 2017 začať fungovať v Atlante a jej hlavná funkcia spočíva v tom, že vďaka automatizovanému procesu by dokázal adidas vyrobiť tenisky pre koncového zákazníka na počkanie a presne podľa jeho predstáv. Centralizovaná výroba by sa rozdelila do jednotlivých krajín, značka by sa dokázala lepšie adaptovať na požiadavky zákazníkov z rozličných regiónov a znížil by sa samozrejme aj celkový dopad módy na životné prostredie. Vyrábali by sa totiž len tenisky, ktoré sa aj reálne predajú - čím by sa šetrili materiály, náklady na prepravu a adidas by sa tak vyhol aj stratám z výpredajov.
Prvá továreň takéhoto druhu už stojí v nemeckom Ansbachu a údajne vyrába úplne nové modely tenisiek, prevažne na základe podrážky Boost a 3D tlače. Rýchlostné továrne by však nemali nahradiť pôvodný druh výroby, no skôr by mali uspokojiť novú skupinu zákazníkov, ktorí si potrpia na etickej výrobe bez chemikálií a zbytočného znečistenia. Predajcovia by zároveň mohli posielať objednávky iba na produkty, ktoré sú aktuálne trendy a nemuseli by mať preplnené sklady nechcenými teniskami. adidas totiž vyrába okolo 300 miliónov párov tenisiek ročne a jedna Speed Factory by dokázala zo začiatku vyrobiť okolo 50 000 párov (a 160 pracovných miest). Každá z tovární by mohla využívať lokálne zdroje, no hlavnou výhodou je samotná rýchlosť celého procesu.
Prototyp Futurecraft 3D
Futurecraft Superstar
Pre viac informácií zo sveta módy sleduj Restyler