Druhá, úplne nová generácia stredne veľkého SUV od Volkswagenu, sa teší obrovskému záujmu okolia. Je oprávnený?
Na to, že je Volkswagen Tiguan na svete od roku 2007, sa dá pozrieť z dvoch strán. Prvá hovorí o tom, že i keď bolo doteraz toto stredne veľké SUV len v jednej jedinej generácií, môžeme ho považovať za mimoriadne úspešné, keďže sa ho dokopy predalo celkovo až takmer 3 milióny kusov, čo značí, že ide o bestseller vo svojej triede. Druhá strana mince hovorí o tom, že byť na trhu tak dlho bez generačnej obmeny sa už v dnešnom svete nenosí, preto už bol ten najvyšší čas na výmenu stráží. Tá nastala ešte v minulom roku v rámci jesenného autosalónu vo Frankfurte, kde sme spoznali v poradí druhú generáciu, ktorá uplynulé mesiace pomaly ale isto vstúpila na náš trh i fyzicky. Je viac než jasné, že novinka má namierené nadviazať na svojho veľmi úspešného a kvalitného predchodcu, vo Wolfsburgu však na pomery a tradície značky vsadili na vskutku nezvyčajný ťah, keďže nový Tiguan sa zmenil skutočne radikálne a spoločných znakov s predchodcom by ste na pohľad hľadali márne. Tiger skombinovaný s leguánom s poradovým číslom dva je doslova od základov prekopaný, čoho dôkazom je skutočnosť, že stojí už na modulárnej platforme MQB. Výsledkom je tak nielen nový dizajn, ale aj citeľne väčšie rozmery, a teda i tendencia bodovať priestrannosťou a variabilitou.
Exteriér
Navonok Tiguan značne dospel a už pri prvom pohľade cítiť zväčšenie jeho proporcií. Veci sa teda majú tak, že s rozmermi 4486 x 1839 x 1673 milimetrov hovoríme o náraste o nemalých 60 mm do dĺžky a 30 mm do šírky. Zároveň je novinka o 30 milimetrov nižšia, čiže už poznáme i ten dôvod, prečo nevystupuje druhá generácia až tak útlym dojmom, ako tomu bolo doteraz. Navyše, keďže Volkswagen postupne pristupuje na nový dizajnový smer, ktorý nastolil s príchodom nového Passatu, stredne veľké esúvečko tak opticky nielen zmužnelo, ale decentne aj priostrilo, keďže z karosérie sa vytratila väčšina oblých tvarom. Tie nahradili hrany, čoho dôkazom sú najmä predné a zadné partie s čosi agresívnejším lookom.
Vpredu okamžite udrú do oči príplatkové full-LED svetlomety, ktorými sa v danej triede môže pýšiť skutočne len máloktoré SUV-čko. Práve tie dotvárajú prísnejší vzhaľd, no a okrem estetickej funkcie plnia predovšetkým tú funkčnú. Práve táto, približne 700-eurová položka príplatkovej výbavy rozhodne stojí za zaškrtnutie, nakoľko okrem hodnotnejšieho a modernejšieho zovňajšku dostanete nielen špičkovú svietivosť ale aj dynamickú reguláciu osvetlenia Dynamic Light Assist s automatickým natáčaním svetlometov do zákruty. Dané vysokovýkonné jednotky v duchu súčasného estetického smerovania značky spája hrubá horizontálna maska okorenená o množstvo chrómu. Predný nárazník ponúka väčšie otvory, zatiaľ čo bočné blatníky s ochranným oplastovaním vyčnievajú z karosérie tiež o kúsok viac. Povedať pritom treba, že nový Tiguan si síce drží v istom slova zmysle stále skôr konzervatívny dizajn, na pomery Volkswagenu je však vskutku výrazný.
Samozrejme, do veľkej miery môže za to i trefná konfigurácia - najvyšší stupeň výbavy Highline s početnými chrómovými prvkami, veľmi zaujímavým modrým metalickým lakom Atlantic a 19" diskom Victoria. Z profilu si najmä takto nakonfigurovaný exemplár pri troche šťastia vcelku ľahko pomýlite s väčším Touaregom, čo je ďalším dôkazom toho, že Tiguan už nie len nafúknutý Golf (Plus). Diametrálne odlišný s predchodcom je aj vzadu, kde po novom dominujú prísne hranaté LED-kové svetlá so sofistikovanou grafikou, ktorá mala rovnako premiéru v novom Passate - štandardne svietia horizontálne línie svetiel, pri brzdení sa ale ledky "preklopia" a rozsvietia sa vertikálne pásy, čím dôjde k lepšiemu upozorneniu vozidla za vami. Zadný difúzor nárazník pôsobí naspodku trochu netypicky (výrez na výfuky by si zaslúžil estetickejšie riešenie), vo výsledku však hodnotím exteriér veľmi pozitívne. Je pravda, že opäť dizajnéri veľmi neexperimentovali, tak ako sme zvyknutí napríklad v prípade japonských či kórejských značiek, testovaný Tiguan by sa ale so svojím hodnotne vyzerajúcim vonkajškom nestratil ani v prémiovej triede.
Interiér
Azda ešte väčší medzigeneračný skok dominuje na pohľad vo vnútri, kde doslova neostal kameň na kameni. Povestné okrúhle výduchy klimatizácie vystriedali podlhovasté, ktoré idú ruka v ruke s úplne novým tvarom palubovky. Tá je zasadená citeľne vyššie, pričom jej centrom je do priestoru vysunutý panel multimediálneho systému, ktorý je už nejaký ten piatok známy medzi poslednými koncernovými modelmi. V našom prípade je vo veci rádionavigačný systém Discover Media s 8" farebným dotykovým displejom, slotom na CD, SD-kartu a USB, AUX-IN, bluetooth a sadou 8 reproduktorov. Palubná doska najmä v danej čiernej farbe budí dojem fádnosti, pravdou ale je, že i keď aj tu evidujeme istú konzervatívnosť, po stránke dielenského spracovania, prehľadnosti a ergonómie opäť raz vo veľkom boduje.
Nepochybne, chválou netreba šetriť ani na margo príplatkového, plne digitálneho prístrojového štítu 12,3" Active Info Display, ktorý poznáme z Passatu. Panel s nastaviteľnými funkciami a zobrazením ponúka totiž parádnu grafiku (Virtual Cockpit v Audi je ale ešte o triedu prepracovanejší) a širokú škálu informácii, ktoré si viete vyobraziť. Na výber je viacero typov, medzi ktorými nechýbaj ani najjednoduchší náhľad v štýle klasických analógových budíkov. Prehľadávanie informácií či dodatočné nastavovanie si vyžaduje zvyk, nakoľko na výber je toho naozaj veľa a v spleti tlačidiel na volante sa tak neraz na chvíľu stratíte. Multifunkčný a mimochodom aj vyhrievaný 3-ramenný svojím výzorom zapadne do farebnej kombinácie a príjemne poteší decentne skoseným vencom. Úplnou novinkou je otočný ovládač slúžiaci na zmenu jazdného režimu, ovládanie 3-zónovej klimatizácie či iné ovládače sú v podstate zhodne so zvyškom volkswageňáckého portfólia, tak isto aj priestor okolo páky automatickej prevodovky. Inými slovami, z návrhu a estetickej stránky interiér na prvý pohľad neodpadnete od úžasu, aj napriek tomu prítomnými technológiami a kvalitou patrí na špičku v segmente, čo potvrdzuje i množstvo asistentov, ako napríklad adaptívny tempomat s Front Assist (systém núdzového brzdenia vozidla), Lane Assist (Asistent zachovania jazdného pruhu), Sign Assist (rozpoznávanie značiek), Park Assist & Rear View (parkovací asistent s kamerou).
To, že Volkswagen robí odjakživa veľmi priestranné a praktické vozidlá nie je žiadnym tajomstvom, no v prípade nového Tiguana to platí minimálne dvojnásobne. Jeho, dovolím si povedať, najväčším tromfom je bezpochýb jeho vnútorná priestrannosť a variabilita. Tomu zodpovedá nespočetné množstvo odkladacím priestorov, skriniek a schránok - rozmerné v dverách (dokonca čalúnené), po boku a pod sedadlami, v stredovom tuneli, pred spolujazdcom, vo vrchnej časti palubovky a následne ešte viacero menších úložných miest. Inak tomu nie je ani vzadu, kde, kam sa človek pozrie, tam nájde priestor či štrbinku na odloženie vecí. Štvorica dverí je veľká a s nadpriemerným výrezom, čiže nastupovanie je mimoriadne pohodlné. Posed je vo všeobecnosti citeľne vyšší, lepšie povedané, po otvorení dverí sa človek neponára dole do sedadiel, ale ani na ne nevyskakuje. Je to tak akurát. Sedadlá sú pohodlné s akým-takým bočným vedením, pochváliť však treba dĺžku sedákov, ako vpredu, tak i vzadu. No a aby toho nebolo málo, Tiguan poteší hlavne tým, že vzadu je priestoru na nohy a hlavu až nečakane veľa, pričom zadná lavica sa dá posunúť nielen dopredu a dozadu ale dá sa meniť aj sklon sedadiel. Pravdu povediac, keď sa posadíte do tohto auta, skôr by ste tipovali, že sedíte v Tourane (dokonca nechýbajú ani výsuvné stolčeky). Zďaleka nesklame ani batožinový priestor posiatý háčikmi a úložnými priestormi, ktorý v prípade štandardnej pozície zadných sedadiel ponúka nemalých 615 litrov (po ich sklopení až 1655 l). Veko kufra sa otvára automaticky, nechýba ani funkcia Easy Open, teda mávnutím nohy pod nárazníkom.
Motor & Jazda
Naftový štvorvalec 2.0 TDI vo výkonnostnej verzii 110 kW / 150 koní s krútiacim momentom 340 N.m, to je agregát, ktorého srdce boli pod modrastými plechmi v našom prípade. S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o azda úplne najobľúbenejšiu jednotku, ktorá je v bežných situáciach pre Tiguan tak akurát - zväčša ponúka dostatok potrebnej sily, na druhú stranu, občas by pár koni navyše ešte privítal. Motor má vcelku kultivovaný prejav, aj tentokrát ale musím napísať, že je pomerne hlučný a i interiér by zniesol ešte o čosi lepšie odhlučnenie, i keď áno, naftový štvorvalec proste klepotať vždy bude. O prenos sily sa na všetky štyri kolesá, keďže ide o 4Motion, sa stará výborná 7-stupňová dvojspojková prevodovka, ktorá radí veľmi hladko, sú ale miestami momenty, kedy vedia byť jej reakcie trošku spomalené.
Za normálnych okolností a pokojnej jazde prevodovka rada upratuje otáčky pomaly k hranici 1000 ot/min, a teda aj v meste nie je neraz problém aby vám na displeji ukázalo zaradenú 7-čku. Pri režime Sport Tiguan ožije, veľkého pretekára však z neho nečakajte, i keď pohon všetkých kolies a ako-taký krúťak zas z vás slimáka rozhodne nespravia. Papierovo sa bavíme na rýchlostných údajoch 9,3 sekundy z 0-100 km/h a o maximálke 200 km/h. Čo však zaujme v tomto prípade určite viac je údaj o priemernej spotrebe, ktorá sa v mojom prípade po týždňovom jazdení v zmiešaných podmienkach ustálila na hodnote 6,7 l/100 km. Mimo mesta nie je problém 60-litrovú nádrž vyprázdňovať v menšom pomere ako 5 l/100 km, zatiaľ čo v meste sa vie spotreba vyšplhať až k 8 litrom, čo však v konečnom dôsledku i tak nie je na vozidlo kategórie SUV zlý udaj.
Okrem veľkolepého interiéru tiguanis prekvapil následne podvozkom s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi. Jeho nápravy síce vedia sem-tam na nerovnostiach buchotať, ich filtrovanie je ale i za prítomnosti 19" kolies skutočne výborné. Nakláňanie karosérie nie je veľké, a tak v športovom režime si viete neraz kľukaté cestičky patrične užiť, občas však dá o sebe vedieť mierna nedotáčavosť. Pokiaľ otočíte volič režimov do polohy pre terén, okrem iného sa upraví aj odozva na plynový pedál a aktivuje sa hŕstka pomocníkov pre nenáročný terén. Avšak, s ním si Tiguan so svetlou výškou až 20 centimetrov hravo poradí, preto sa nemusíte báť a kľudne môžete navštíviť i ten náročnejší. V ňom som absolvoval hneď niekoľko kilometrov a hodín a musím uznať, že rozhodne prekvapil. Áno, Touareg to nie je, ale dostal som sa až tam, kde by som to fakt nečakal. Navyše, nechýba systém pomáhajúci zjazd z kopca, či režim do snehu a podobne, no a ak by vám ani to nestačilo, Volkswagen má pre vás aj špeciálny terénny balík, s ktorým zväčší nájazdové uhly a zlepší tak priechodnosť ešte viac. Otázkou je, či to niekto vôbec niekedy využije...
Záver
Ak zoberieme do úvahy ten enormný úspech prvej generácie, o tom, akým predajným hitom bude jej nástupca absolútne nepochybujem, ostatne, už dlho som sa nestretol s takým záujmom okolia o testovaný automobil, ako v prípade tohto Tiguana. Ak mám byť úprimný, okrem miestami hlučnejšieho podvozka a vnútorného odhlučnenia, ktoré by mohlo byť ešte o kúsok lepšie, príchod druhého pokračovania sprevádza plejáda predností - atraktívnejší vzhľad, špičkové technológie, ktoré budete medzi neprémiovými konkurentmi hľadať len ťažko, perfektne pracujúci podvozok, no a hlavne neskutočná vnútorná priestrannosť, praktickosť a variabilita. Tú môžete mať už v úplnom základe za 22-tisíc €, čo nie je vôbec zlá cena, hlavne ak za to dostanete vozidlo schopné popasovať sa i s nemalým terénom a pritom vo svojich útrobách schováva priestor hodný kategórie MPV. Samozrejme, dodatočné technológie a estetické prvky niečo stoja, preto cena testovaného exemplára vo výbave Highline sa vyšplhala na úroveň 41 727 €. To už nie je najmenej, osobne si však myslím, že skutočne zodpovedá tomu, čo za to dostanete. Nový Tiguan navyše citeľne dospel, a teda má v tejto cenovej relácií a príslušnej výbave čo to povedať aj medzi prémiovými značkami.