Je rýchle, zároveň úsporné, ponúka pohodlie a nestratí sa ani v teréne. Aj tak by sa dalo charakterizovať vozidlo, ktoré sme otestovali najnovšie.
To, že kategória pravých SUV-čiek zaznamenáva posledné roky obrovský boom, nemá význam spochybňovať, a tak odstupom času už pomaly každá automobilka ponúka vo svojom portfóliu vozidlo tohto typu, prinajhoršom nejaký ten menší či väčší crossover. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, po čom presne priahnu potenciálni zákazníci tejto kategórie? Ide im skutočne o nejaké terénne vlastnosti alebo je pointou lepší jazdný komfort, väčšia bezpečnosť, vnútorná priestrannosť či praktickosť alebo sa len snažia pohladiť svoje ego? Jednoznačná odpoveď snáď neexistuje, nájde sa však skupina ľudí, ktorá chce z každého niečo, no vyše dvojtonovú skriňu v garáži nemieni tolerovať, a tak siahne po akomsi kompromise, ktorý pritom dostatočne splní ich preferencie a túžby. Reč je o vozidle, ktoré s istým nadhľadom môžeme označiť za "oplastovaný" kombík. Allroad, Country Tourer, Cross Tourer, Outback, RXH, Scout, X-Perience a podobné terénno-outdoorové vyhotovenia sa tak začali postupne tešiť čoraz väčšej obľube, o čom veľmi dobre vedia aj vo Wolfsburgu, odkiaľ prišiel už v roku 2012 Passat Alltrack. Len nedávno však Volkswagen predstavil už druhú generáciu, ktorá stavia na kvalitách B8-čkového pasatíka, vychádza opätovne výhradne z karosárskej verzie Variant a do vienka dostala viacero predností, ktoré mu dovoľujú viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. V čom má teda navch, respektíve, oplatí sa mu dať prednosť pred klasikou?
Exteriér
8. generácia odvekého etalóna alebo ak chcete bestsellera vyššej strednej triedy sa naďalej drží relatívne konzervatívneho a zároveň nadmieru elegantného dizajnu, pod čo sa podpisuje najmä množstvo chrómových líšt a detailov. Aj vďaka nim nový Passat budí dojem veľmi hodnotného, až prémiového vozidla, nehovoriac o špičkových, plne LED-kových svetlometov na oboch stranách, ktoré rovnako prikladajú ruku k dielu a prispievajú k veľmi modernému looku. Všetko toto platí aj v prípade Alltracku, ktorého doménou sú navyše ochranné plastové doplnky a defaultne zvýšená svetlá výška až o 27,5 milimetrov, čím sa dostávame na hodnotu 174 mm. Zaujímavosťou pritom je, že ani tu nechýba ochranný kryt motora od podvozku, v porovnaní s predchodcom však nejde o čistý plech, ale vysoko-pevnostný plast, ktorý ponúka obdobnú ochranu, prispieva však k medzigeneračnému úbytku hmotnosti.
Predná časť najnovšieho Passatu je pomerne úzka a vďaka prísne horizontálne orientovanej maske vystupuje aj citeľne široko. Trojica chrómových líšt je napojená priamo na úzke svetlomety, ktoré boli v našom prípade v tretej, teda najvyššej výbave - vysoko-výkonná full-LED technológia s automatickým natáčaním do zákrut a ostrekovačmi si rozhodne zaslúži pochvalu (rozhodne sa oplatí priplatiť!). Práve tieto jednotky nemalou mierou zaručujú skutočne prísny pohľad, ba čo viac, pri pohľade z profilu po chvíli zistíte, že čelné partie sa miestami ponášajú na žraloka. Terénne vyhotovenie sa pýši odlišným nárazníkom, ktorý charakteristickou líniou vodorovne rozdeľuje ďalšia výrazná lišta. V jeho rohoch si miesto našli hmlové svetlá s prisvecovacou funkciou do strán, zatiaľ čo zospodu nechýbajú povestné ochranné plasty. Tie pokračujú následne okolo blatníkov až k bočným prahom, čím dodávajú vozidlu oveľa terénnejší vizuál.
Alltrack o rozmeroch 4 777 x 1 832 x 1 506 mm navonok rozlíšime aj vďaka strešným lištám a bočným spätným zrkadlám zabaleným do strieborného krytu. Od predného blatníka až po začiatok zadných svetiel sa tiahne výrazná bočná línia, ktorá vozidlo opticky ešte viac predĺžuje. Azda ešte krajším vyhotovením disponujú zadné svetlá, ktoré v rámci príplatkovej verzie ponúkajú meniacu sa grafiku pri brzdení - horizontálna dvojica svetiel sa obráti vertikálne. Zraku pritom neujde ani pomerne veľká dvojica podlhovastých koncoviek výfukov náznakov koncoviek výfukov. Povedať však treba, že sa k celku naozaj hodia, aj napriek tomu, že plnia len estetickú funkciu. Je pravda, že nový Superb je väčšia dizajnovka s o čosi väčším šmrncom, no musím uznať, že najnovší Passat (Alltrack) je kus veľmi pôvabného vozidla, ktoré si naďalej zachováva svoj veľmi atraktívny elegantný podtón. Na záver info o konfigurácii - exemplár bol obalený striebornou metalízou Tungsten a v rámci zimného obutia sa spoliehal na 5-lúčové 17" disky Ancona z ľahkých zliatin a na pneumatiky s rozmermi 225/55 R17.
Interiér
Ak som pri zovňajšku hovoril, že po stránke dizajnu je koncernový Superb možno zaujímavejší, vo vnútri nový Passat svojho najväčšieho rivala rýchlo schová do vrecka. Narážam samozrejme na palubnú dosku, ktorá už na oko dáva znať, že je svojím spracovaním, použitými technológiami a celkovým dojmom o poznanie vyššie. Významnú úlohu na tom zohráva špičkový, plne digitálny LCD prístrojový panel Active Info Display s nastaviteľnými funkciami a širokou škálou zobrazení. Pochopiteľne, ide o položku príplatkovej výbavy, v rámci ktorej dostanete vymakané budíky, ktoré sú svojou úrovňou spracovania, prehľadnosťou a kvalitou na takmer porovnateľnej úrovni, ako tomu je v prípade novej A4-ky. Neponúkajú síce až tak prepracovanú grafiku a animácie, ako je tomu v Audi, stále sa ale bavíme o palubnom počítači a budíkoch patriacich bez debaty medzi to najlepšie vo svojej triede (ak nerátam prémiovky, s najväčšou pravdepodobnosťou aj najlepších).
Palubovka je opäť horizontálne orientovaná, pod čo sa podpisujú výduchy klimatizácie, ktoré sa (opticky) tiahnu cez jej celú dĺžku, ale aj dekoratívne obklady (v tomto prípade Brilient Pine). Uprostred nájdeme centrálne hodiny, ktoré na jednu stranu dodávajú vnútrajšku akýsi luxusnejší punc, na strane druhej by si zaslúžili, keby vyzerali hodnotnejšie než budík, ktorý kúpite za euríčko na tržnici od šikmookého. Stredovú konzolu zabalenú do obloženia Piano Black vypĺňa príplatkový multimediálny systém s navigáciou, DVD prehrávačom, 64 GB diskom a až 8" dotykovou obrazovkou s veľmi príjemným, intuitívnym a graficky výborne zvládnutým prostredím. Pochváliť treba multifunkčný 3-ramenný a dokonca vyhrievaný kožený volant, ktorý pekné vyzerá, je polohovateľný v oboch osiach a dobre sa drží v ruke.
Osobitnou kapitolou je príplatková výbava, ktorá stvárňovala prakticky úplný strop v skutočne širokej, dovolím si povedať minimálne jednou nohou prémiovej ponuke. Spomeniem tak napríklad parkovacie senzory vrátane parkovacieho asistenta Park Assist, dažďový senzor, adaptívny tempomat a s ním spojené pomocné funkcie Lane Assist a Side Assist Plus, ktoré držia vozidlo v pruhoch ("autopilot"). Nechýba systém na rozoznávanie chodcov, značiek ale i únavy, 360-stupňová kamera (Area View), automatická 3-zónová klimatizácia Climatronic, audio-systém s 8 reproduktormi vpredu a vzadu, Bluetooth, WiFi, MirrorLink, hlasové služby, USB a SD sloty, bezkľúčový prístup a štartovanie alebo ambientné podsvietenie interiéru či nesmierne dlhočizná panoramatická strecha.
Asi nikoho neprekvapí fakt, že Passat vo svojich útrobách schováva nadpriemerný vnútorný priestor vo všetkých smeroch, no a v prípade kombíka to platí hádam dvojnásobne. Plne elektronicky nastaviteľné predné sedadlá v koži Nappa ponúkajú veľký komfort a dostatočné bočné vedenia, pričom zle si rozhodne nebudú počínať na dlhých trasách ani sediaci vzadu, kde si bez problémov sadnú aj výšavy s 2 metrami. Passat je jednoducho o pohodlí a v neposlednom rade o priestrannosti, o čom hovorí doslova jaskyňa ukrývajúca sa za elektricky ovládanými piatimi dverami. Za nimi sa totiž nachádza takmer rekordný batožinový priestor o veľkosti 639, respektíve 1 769 litrov.
Motor & Jazda
To, že nejde len tak o hocijaký Passat potvrdzuje nielen dodatok Alltrack, ale aj nová generácia agregátu 2.0 BiTDI. Jedinečným ho robí prítomnosť dvojice veľkostne rozdielnych turbodúchadiel umiestnených za samotnou jednotkou. Už papierová hodnota uvádzajúca výkon 176 kW / 240 koní a krútiaci moment 500 N.m (v spektre 1750 - 2500 ot./min) napovedá, že máte dočinenia s, na pomery štvorvalcových motorizácií, úctyhodným záťahom a dynamikou. Pre priblíženie, dvakrát preplňovaný motor vás totiž na stovku vystrelí ešte rýchlejšie, než to dokáže napríklad športová Octavia RS. V reči čísel to znamená len 6,4 sekundy, čo už naozaj nie je málo, relatívne málo to je, ak poviem, že tento údaj reprezentuje aj primeranú spotrebu, keďže za 6,4 l/100 km viete pri bežnom až svižnejšom štýle jazdy s prehľadom jazdiť. Zaujímavosťou ale je, že apetít dokáže až nevídane kolísať - nemusíte sa ani veľmi snažiť a na okreskách sa viete premiestňovať pri spotrebe len 4,5 l/100 km, ak sa ale začnete náhliť, k čomu vám tento motor s nevídanou ľahkosťou dopomôže, nie je problém sa aj s priemernou spotrebou prehupnúť cez 10 litrov. Ešte dodám, že maximálna rýchlosť je 234 km/h.
Štvorvalcový nafťák sa svojím klepotavým zvukom nezaprie, výborné vnútorné odhlučnenie ale poteší. 7-stupňvová automatická prevodovka DSG je nastavená tak, že jednotlivé stupne mení za prítomnosti minimálnej straty otáčok, inými slovami, prevody sú relatívne krátke a radenie vo väčšine prípadov veľmi plynulé. Pochváliť musím príplatkové adaptívne pruženie DCC, čiže elektronicky nastaviteľné tlmiče - ak zvolíte režim Comfort, Alltrack skutočne ukážkovo tlmí nerovnosti, a to aj tie väčšie či priečne, i keď občas počuť silnejšie rázy od zadnej nápravy. Komfortne naladený podvozok pritom za prítomnosti pomerne dlhých previsov občas doslova pláva čím pripomína plavbu loďou. O necelé tri centimetre zvýšený podvozok a ochranné prvky pochopiteľne oceníte najmä na nespevnených cestičkách a pri náročnejších prejazdoch, na moje počudovanie sa však tento fakt negatívne neodzrkadlil vo vyšších rýchlostiach, kedy totiž vozidlo výborne reaguje na pokyny volantu a nakláňa sa menej, než by ste čakali.
V teréne, a to aj tom náročnejšom, Passat Alltrack milo prekvapil. Prax ukázala, že pohon všetkých štyroch kolies pracujúci na základe elektrohydraulickej lamelovej spojky Haldex piatej generácie funguje perfektne, čoho dôkazom je okamžité pripájanie zadnej nápravy, a to prakticky ešte skôr, ako začnú predné kolesá hrabať. To využijete nielen na nespevnenom povrchu či pri krížení náprav, ale aj vo všeobecnosti. Spomenúť treba i nový systém XDS+, ktorý v prípade potreby pribrzďuje predné vnútorné koleso a slúži tak ako akási náhrada samosvorného diferenciálu. Samozrejmosťou je paleta funkcií, ktoré v prípade jazdného režimu Offroad prispievajú k zlepšeniu vlastností v teréne. Vypichnem tak napríklad asistent zjazdy z kopca, ktorý sa automaticky aktivuje pri klesaní, pokiaľ sklon prevýši 10 percent. Vtedy systém samočinne pribrzďuje a tak zamedzuje strate priľnavosti a následnému šmýkaniu.
Záver
Dať za Passat 60 644 €, čo je cenovka odpovedajúca testovanému exempláru, nie je určite málo, veď za takýto balík peňazí kúpite (papierovo o triedu väčšiu, v reále v porovnaní s Passatom nie) A6-ku či E-čko v pomerne slušnej výbave. Povedať však treba nasledovné - ôsma generácia etalóna segmentu si to prítomnou technikou, spracovaním, aktívnou či pasívnou bezpečnosťou a jazdnými vlastnosťami namierila jednou nohou k prémiovým automobilkám, ku ktorým má tak blízko, ako nikdy predtým. Samozrejme, stále svojé koncernové "neduhy" nezaprie a ma čo doháňať, ide však už naozaj len o detaily. Outdoorová verzia Alltrack, našťastie dostupná výhradné so sofistikovaným pohonom 4Motion, začína na čiastke necelých 35-tisíc €, a už v tomto momente so sebou prináša bohatú výbavú. Za mastnejší príplatok viete siahnuť následne po takmer všetkom, čo chcete, vrátane onej BiTDI motorizácie, ktorá ponúka veľmi nadštandardné jazdné a rýchlostné parametre prítomné za relatívne nízkych prevádzkových nákladov. Ak si k tomu všetkému pripočítame prítomný komfort a vnútornú priestrannosť, z takto vybaveného celku vzíde vozidlo s výbornou úžitkovou hodnotou a všestranným zameraním, ktoré sa navyše ani zďaleka nebojí o slovo prihlásiť ani v teréne.