Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
20. júla 2016, 15:46
Čas čítania 0:00
Matúš Moravčík

Vytvorenie hry Pokémon GO mu trvalo 20 rokov, no výsledok stojí za to. John Hanke a jeho cesta na vrchol

TECH
Uložiť Uložené

Míľniky, ktoré musel vývojár obrovského mobilného hitu absolvovať, aby dokázal uspieť.

Hoci by niečo také napadlo asi len málokomu, tvorba fenoménu Pokémon GO nebola otázkou len niekoľkých týždňov, mesiacov a dokonca ani rokov. Pretože tu tentokrát nie je reč iba o vývoji samotnej hry, ale aj technológiách, bez ktorých by jej vznik zrejme nebol nikdy možný, a celý príbeh ma dokopy neuveriteľných 20 rokov. John Hanke, otec nesmierne populárnej mobilnej hry, stál na jeho začiatku za príchodom prvého MMOPRG titulu, neskôr sa pustil do mapovania nášho sveta a hneď na to ho čakala sľubná kariéra v radoch internetového giganta, kde mal na starosti vytvorenie taktiež veľmi dobre známych aplikácií Google Earth a Google Maps, a to vrátane ich podstatnej súčasti Street View.

Po založení vlastného vývojárskeho štúdia Niantic a získaní enormne dôležitej finančnej podpory od Googlu nasledovali roky tvrdej driny na hre využívajúcej princípy rozšírenej reality. Aj keď Ingress príliš veľký úspech nezožala, poskytla im nesmierne cenné skúsenosti, ktoré využili pri ďalšom ambicióznom pláne - na vytvorenie Pokémon GO. A ako hovoria aktuálne čísla, viac ako 10 miliónov stiahnutí oficiálnej verzie hry behom prvého týždňa, čo sa navyše udialo popri výraznému obmedzeniu (hra bola spočiatku dostupná iba pre USA, Nový Zéland a Austráliu), predstavuje jasný dôkaz o jej gigantickom úspechu. Poďme sa ale teraz pozrieť na detaily jednotlivých míľnikov, ktoré musel John za posledné dve dekády absolvovať, aby niečo také vôbec dokázal niekedy zrealizovať.

Vytvorenie hry Pokémon GO mu trvalo 20 rokov, no výsledok stojí za to. John Hanke a jeho cesta na vrchol
Zdroj: Niantic
  • v roku 1996 bol jedným z vývojárov prvej MMO (Massively Multiplayer Online) hry s názvom "Meridian 59", po predaji spoločnosti 3DO začal pracovať na mapovaní povrchu našej modrej planéty
  • o štyri roky neskôr založil start-up Keyhole zameraný na vývoj softvéru využívajúceho geopriestorové dáta, jeho cieľ spočíval v kombinácii klasických máp a leteckých fotografií, neskôr vytvoril prvý online nástroj s leteckou 3D mapou a GPS funkcionalitou umožňujúcou presnú lokalizáciu
  • počas roka 2004 prejavil o spoločnosť Keyhole záujem internetový gigant Google, kúpil ju a vďaka ďalšej pomoci Johna premenil jej produkt Earth View na dnešný Google Earth
  • v období od roku 2004 až do 2010 viedol tím, ktorý stojí za Google Maps a za užitočnou funkcionalitou Street View - tu je ale dôležité, že spoznal budúcich vývojárov, ktorí mu pomohli Pokémon GO vytvoriť
  • v roku 2010 založil start-up Niantic, ten bol finančne podporovaný priamo internetovým gigantom
  • o dva roky neskôr prišla na svet ich prvá MMO hra Ingress využívajúca rozšírenú realitu aj reálnu polohu hráčov
  • v roku 2014 sa Google a Pokémon Company spojili, aby vymysleli prank pre prvý aprílový deň, čo potom umožňovalo hráčom hľadať na mapách internetového giganta malé virtuálne príšerky

  • z obyčajného aprílového žartu sa však stal virálny hit, John preto začal rozmýšľať nad hrou, ktorá by fungovala na podobnom princípe
  • dlho netrvalo a padlo rozhodnutie, že vytvorí Pokémon GO, kde premení populárne lokality z Ingress na PokéStopy a telocvične
  • získal približne 25 miliónov amerických dolárov od viacerých investorov, medzi ktorými bol Google, Pokémon Company, Nintendo a zopár ďalších známych mien
  • dal dokopy tím pozostávajúci z viac ako 40 ľudí a 6. júla 2016 sprístupnili ich výtvor pre tri veľké spotrebiteľské trhy - USA, Nový Zéland a Austráliu

Po zhruba dvoch týždňoch je z obyčajnej mobilnej hry obrovský hit, ktorý zrejme tak skoro nič neprekoná. A nielenže japonskej spoločnosti Nintendo narástla trhová hodnota o viac ako 50%, Pokémon GO denne zarobí na takzvaných mikrotransakciách, teda in-app nákupoch, cez dychberúce 2 milióny dolárov. Ak bude dostupná pre všetky významné trhy, a to vrátane Ázie, tak už teraz ozrutné zisky ešte nepochybne poriadne narastú, čo rovnako platí o situácii po zavedení platených PokéStopov. Google a Apple majú navyše z každého zrealizovaného in-app nákupu 30% podiel, takže si vrecká vďaka exkluzivite pre Android a iOS pomaličky, ale isto spolu s investormi napĺňajú aj tieto dve známe spoločnosti. Internetový gigant má zrejme i ďalšie percentá, keďže patrí medzi tých, ktorí vývojárskemu štúdiu Niantic poskytli niekoľkomiliónovú finančnú injekciu, no bližšie informácie o dohode medzi obomi stranami nie sú zatiaľ oficiálne známe.

Domov
Zdieľať
Diskusia